Column Van Noord Accountants & Adviseurs / Column Like2Movit

Verschenen in Rivierenland Business nummer 5 2016

Nieuw in het zakelijke landschap

De micro-onderneming

Vanaf 1 november 2015 zijn de verslaggevingscriteria van de jaarrekening van BV/NV in het burgerlijk wetboek aangepast. Daarmee ontstaat vanaf

1 januari 2016 een nieuwe categorie ondernemingen, namelijk de micro-onderneming. Een micro-onderneming is een BV of NV, die gedurende twee opeenvolgende jaren aan twee van de drie volgende criteria voldoet:

1. Balanstotaal tot maximaal ? 350.000

2. Netto-omzet tot maximaal ? 700.000

3. Minder dan 10 werknemers

*Deze grenzen gelden voor de geconsolideerde jaarrekening en dus niet per individuele BV.

De jaarrekening van een micro-onderneming

De jaarrekening van een micro-onderneming bestaat uit een balans en een winst-en-verliesrekening.

? Balans actiefzijde: opgevraagde stortingen van geplaatst kapitaal, kosten in verband met oprichting en uitbreiding, vaste activa en vlottende activa;

? Balans passiefzijde: eigen vermogen (in één post), voorzieningen (in één post) en schulden (in één post);

? Winst-en-verliesrekening: netto-omzet, overige bedrijfsopbrengsten, kosten van grond- en hulpstoffen, loonkosten, afschrijvingen en waardeverminderingen van immateriële, materiële en vlottende activa (in één post), overige bedrijfskosten, belastingen en resultaat na belastingen.

Het is niet noodzakelijk om overlopende activa en passiva op te nemen voor kosten die onder de overige bedrijfskosten zijn opgenomen. Ook wordt geen toelichting meer vereist.

Micro-verslaggeving: hoe mooi is de werkelijkheid?

Het bovenstaande lijkt het ei van Columbus. Maar de pluspunten zijn direct ook de minpunten. Het is namelijk zaak om aansluitingen van lonen, btw, afschrijvingen en investeringen altijd te maken. Pas dan weet u zeker dat u geen fiscale faciliteiten mist en kunt u een eventuele belastingcontrole met vertrouwen tegemoet zien.

Wilt u meer weten over micro-ondernemingen en de toepassing van de

rapportagevorm? Neem dan contact op met VanNoord.

Laat eens zien...

Je logo is een keer bedacht door een oom, op een bierviltje. De meeste foto's op de website zijn gemaakt met de smartphone van de receptioniste. Bij iedere nieuwe advertentie vraag je jezelf weer af: "Wat was die kleurcode nou ook alweer?" Of: "Wie heeft dat logo op zijn computer in een groot formaat?" De identiteit van je bedrijf loopt uiteen van een mug tot een olifant, van koud en zakelijk tot warm en sociaal. En dat komt allemaal niet overeen met de snel geprinte visitekaartjes.

...wat je in huis hebt

Een visuele identiteit start met een helder beeld dat past bij je organisatie. Je doelgroep moet je kunnen vinden. En als ze je zien, moeten ze aan 'de stijl van het huis' weten dat jij het bent. Met treffende beelden, teksten en de juiste kleuren kan je direct laten zien waar je organisatie voor staat.

Bij Like2movit maken we een beeldconcept dat bij je past. Wij zorgen voor een goede eerste indruk. Klanten leren je kennen en herkennen via grafische vormgeving, fotografie en een onderscheidend kleurenpalet.

Interesse?

Bel 06 -126 116 34 of stuur een mail naar

info@like2movit.nl. Like2movit brengt jouw

doelgroep in beweging met een goed

verhaal. We binden klanten met woord,

beeld en geluid.

Marketing - Communicatie - Reclame & PR

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media