Alfa Accountants en Adviseurs: Overal dichtbij

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2016

Kan een landelijk opererend accountantsbureau zich verplaatsen in lokale ondernemers? Jazeker. Sterker nog, daar ligt juist de kracht van Alfa Accountants en Adviseurs. Elk van de dertig kantoren, in 'ons' geval Gorinchem en Dodewaard, richt zich op de agrarische sector en het MKB en helpt deze ondernemers vanuit een oprechte betrokkenheid hun business te versterken.

Tekst: aart van der haagen

Alfa koppelt financiële expertise op micro- en macroniveau aan specialistische kennis van de diverse branches en weet tot in detail wat zijn klanten beweegt. Dit gebeurt vanuit een zorgvuldig opgebouwde vertrouwensbasis en een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, binnen een persoonlijke relatie met een vast aanspreekpunt. Een andere meerwaarde van Alfa zit in de bundeling van verschillende diensten onder één dak, van accountancy en fiscaal(-juridisch) advies tot knowhow op het gebied van salaris en personeel.

B Corp-certificering

Veelzeggend over de organisatie van Alfa is het feit dat zij als eerste accountantskantoor in Nederland een B Corp-certificering heeft verkregen. Die term verwijst naar 'Benefit Corporations'; bedrijven die zich niet alleen richten op winst maken, maar zich tevens nadrukkelijk profileren in duurzaam en sociaal ondernemen. Het instituut B Corp kent de certificering toe op basis van een streng eisenpakket, waarbij de lat elke twee jaar hoger komt te liggen. Denk aan aspecten als het milieu ontzien, duurzaam omgaan met producten, transparantie in financiën, prijzen en processen, gedegen arbeidsvoorwaarden vanuit de menselijke maat. Het typeert Alfa dat het sinds 1999 eigendom is van het personeel en vanuit die structuur een open 'wij-cultuur' creëert, waarmee het beoogt de organisatie op een duurzame manier te ontwikkelen, hetgeen een continuproces vormt.

www.alfa.nl/gorinchem,

www.alfa.nl/dodewaard

ISDE

Gemotiveerd door het bovenstaande stelt Alfa Accountants en Adviseurs zich proactief op in het begeleiden van subsidieaanvragen. In 2017 verdienen twee op handen zijnde regelingen zeker aandacht. Per 2 januari stelt de Nederlandse overheid een totaalbudget van 70 miljoen euro beschikbaar in het kader van ISDE, Investeringssubsidie duurzame energie. Het betreft een tegemoetkoming in de aanschaf van zonneboilers, warmtepompen, biomassaketels en pelletkachels. In 2015 en 2016 bestond reeds de SDE+-regeling, gericht op het stimuleren van hernieuwbare energieprojecten, maar in 2017 maakt de overheid hiervoor een recordbudget van 12 miljard euro vrij. De subsidie wordt gefaseerd en voor een periode van 12 tot 15 jaar toegekend op basis van daadwerkelijk geproduceerde duurzame energie. Tussen 7 en 30 maart start het eerste aanvraagtraject. Bedrijven die mogelijk aanspraak maken op één van beide subsidies, doen er goed aan op korte termijn eens vrijblijvend met Alfa contact te leggen voor een oriënterend gesprek, in aanloop tot een eventuele aanvraag met een volledige begeleiding.

De klant achter Alfa Accountants: Scheepvaartbedrijf B.T.O.
Duurzaamheid met diepgang


Ze haalden zich nogal wat op de hals, vader en zoon Mijnster, toen ze twee jaar geleden besloten de emissie van schadelijke gassen bij hun kraanschip Nooitgedacht flink te reduceren. Een tijd van pionieren brak aan voor Scheepvaartbedrijf B.T.O. in Sliedrecht, wat de firma niet alleen een Green Award, maar ook een belangrijk contract met Havenbedrijf Rotterdam opleverde.

 

Meer dan ooit doet kraanschip Nooitgedacht zijn naam eer aan. "Met de laatste aanpassingen mikken we erop dat we in één keer kunnen doorstoten van 'brons' naar 'goud' bij de Green Award," stelt de jonge Arie Mijnster, die samen met vader Wijnand het schip exploiteert vanuit Scheepvaartbedrijf B.T.O. De award geldt in de binnenvaartsector als een erkenning voor ondernemers die buitengewoon presteren op het gebied van duurzaamheid. "Dan praat je over het beperken van schadelijke uitstoot, maar ook over zaken als een gedegen boekhouding inclusief een kloppende administratie van motoren en onderhoud, veiligheid, een schone werkomgeving en een juiste afvalverwerking." Dat vader en zoon niets aan het toeval overlaten, maakt de Nooitgedacht direct duidelijk. In de basis een halve eeuw oud ligt het schip er pico bello bij. "We onderhouden het zorgvuldig en vernieuwen bijna jaarlijks componenten, zoals in 2010 de woning/stuurhut en in de afgelopen twee jaar de aandrijftechniek," verklaart Arie Mijnster, zelf sinds vierenhalf jaar aan boord te vinden.

Rigoureuze stap

Grootgebracht in een schippersnest was het voor vader Wijnand Mijnster in zijn late jeugd zonneklaar waar zijn toekomst lag. "Ik begon in het zandtransport van en naar België en Duitsland en werkte daarna vijf jaar op een werf. Het water bleef me trekken, daarom besloot ik in 1996 samen met mijn echtgenote Frieda een eigen beunschip (dubbelwandig) te kopen: de Nooitgedacht. Vanwege ons jonge gezin voeren we uitsluitend nog binnen Nederland. Toen rond 2002 de markt voor zandtransport terugliep, zetten we een rigoureuze stap door de Nooitgedacht te laten ombouwen tot een kraanschip, geschikt voor baggerwerkzaamheden. Voortaan bleef mijn vrouw aan wal en ging ik regionaal werken, hoofdzakelijk in het Rijnmondgebied. Door de relatief compacte afmetingen (lengte 63 meter, breedte 7,40 meter, een diepgang 0,8 tot 2,56 meter.) haal ik veel werk binnen op plekken waar grote schepen niet kunnen komen, zoals langs afmeersteigers, kades en in kleine zeehavens. Het meest vertoeven mijn zoon en ik in de Rotterdamse havens, die we uitbaggeren. Ook lossen wij zand uit grote schepen en vervoeren stenen, waarmee we bijvoorbeeld een dam of een oeverversterking aanleggen. Daarnaast verrichten we bergingswerkzaamheden, zelfs van te water geraakte auto's." De Nooitgedacht met zijn laadvermogen van 684 ton beschikt over twee spudpalen om het tijdens werkzaamheden op positie te houden.

Synthetische dieselbrandstof

Hoewel het voor buitenstaanders misschien niet direct aan de oppervlakte ligt, houden verduurzaming en vergroening de scheepvaartsector nadrukkelijk bezig. Het vormen essentiële aandachtspunten voor wereldhaven Rotterdam en daarmee ook voor de bedrijven die daar opereren. B.T.O. wachtte de ontwikkelingen niet af, maar nam vanuit het idee zijn concurrentiepositie te verstevigen het voortouw. Het smeedde een plan om in fasen de uitstoot van de Nooitgedacht terug te dringen. "We staan op een lijst van bedrijven die werken met verontreinigde stoffen en hebben daarom het schip en de kraan uitgerust met een overdruksysteem, airconditioning, een overgangssluis van 'vuil' naar 'schoon' met een douche en omkleedgelegenheid," vertelt Wijnand Mijnster. "Vervolgens richtten we onze aandacht op de emissie van de voortstuwingsmotor, de generator, de kraan en de boegschroef. Een tip van de Hoogendijk Scheepvaart Service in Sliedrecht bracht ons in maart 2015 bij Shell GTL Fuel Marine, een reukloze, synthetische dieselbrandstof die de uitstoot van roet en stikstofoxide fors reduceert."

Menig slapeloze nacht

Wijnand en Arie Mijnster kregen de smaak van de vergroening te pakken. "We gingen het als een sport beschouwen," glimlacht laatstgenoemde. Er borrelde een plan op om de Nooitgedacht verregaand te elektrificeren en de heren oriënteerden zich op de mogelijkheden. "Haast niemand in deze sector had er kaas van gegeten," aldus Wijnand Mijnster. "Een elektromotor kun je overal kopen, maar het concept praktiseren in een werkschip vormt een ander verhaal. Uiteindelijk kwamen we tot een succesvol partnerschap met Van der Wal Elektrotechniek, Lemmen Diesel Engines en Verhaar Omega." Talloze malen werd overlegd, gepuzzeld, gerekend en geëxperimenteerd, wat Mijnster senior menig slapeloze nacht bezorgde. "Tegenover de forse investering stond het risico dat het ombouwen van het schip naar dieselelektrisch niet zou slagen." B.T.O. bestelde een generatorset van Volvo en een nieuwe boegschroefinstallatie, waarvan de ingebruikname leidde tot de bronzen Green Award. De volgende vernieuwing betrof een elektronisch gestuurde elektromotor voor de kraan en het jongste klapstuk is de elektrificatie van de voortstuwing plus het installeren van een uitlaatgasnabehandeling met katalysator voor de generator. Arie Mijnster: "De maatregelen helpen de uitstoot én de geluidsproductie te verlagen, bovendien dragen ze bij aan een hoger rendement."

Duwtje

Varen en baggeren is één, maar er komt ook ondernemen bij kijken. Dat zit er bij de drijvende krachten achter B.T.O. overduidelijk in. Wijnand Mijnster stipt echter aan dat de ondersteuning van Alfa Accountants en Adviseurs in Gorinchem onontbeerlijk is. "Ik doe al sinds de beginperiode, 1996 dus, zaken met dezelfde contactpersoon: Arie Droogendijk. Hij kent de scheepvaartbranche als geen ander, toont een enorme betrokkenheid, geeft eerlijke bedrijfsadviezen en zorgt voor dat duwtje dat ik nodig heb op de momenten dat ik aarzel. Dan rekent hij de situatie reëel en helder voor en weegt samen met mij zorgvuldig de risico's af. Dat legt een basis voor veel vertrouwen." Binnen het vergroeningsproject van de Nooitgedacht hielp Alfa de mannen van B.T.O. met een belangrijke subsidieaanvraag in het kader van Innovaties Duurzame Binnenvaart. Arie Droogendijk: "Dat moest nog op de allerlaatste dag van de regeling gebeuren, via een andere weg, na een eerdere afwijzing. We hebben het voor elkaar gekregen en daarmee voor B.T.O. financiële ruimte gecreëerd om een nieuwe stap op het gebied van duurzaamheid te zetten." Een opsteker van jewelste voor het bedrijf is het feit dat het onlangs met Havenbedrijf Rotterdam, zijn grootste opdrachtgever, een contract voor drie jaar wist af te sluiten. "Zo'n termijn mag in deze branche uniek heten," stelt Wijnand Mijnster. "We danken dat aan de vergroening van ons schip, als onderdeel van een continu streven naar innovatie, maar voor een belangrijk deel ook aan de inspanningen van Alfa." In de scheepvaartbranche geeft B.T.O. er een fraai visitekaartje en een respectabel voorbeeld mee af.

www.kraanschipnooitgedacht.nl

 

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by