Loon en Transportbedrijf L.A. van den Heuvel groeit tegen de recessie in

Magazines | Rivierenland Business nummer 5 2017

Loon- en transportbedrijf L.A. van den Heuvel B.V. groeit tegen recessie in Sterk in grote uitdagingen

Vanuit de transportbranche klinken regelmatig berichten dat de sector onder druk staat. Loon- en transportbedrijf L.A. van den Heuvel B.V. in Werkendam weet zich daaraan te onttrekken door zich te richten op aannemers in de grond-, weg- en waterbouw. Specialisme, dus, waarbij de uitdagingen vooral liggen in de omvang van de te vervoeren objecten.

Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: Marcel Krijgsman

Als je vleugels van windmolens en dingen van soortgelijke omvang vervoert, dan behoor je in een bepaald opzicht tot de grootste in transport. Inmiddels telt het wagenpark van L.A. van den Heuvel B.V. overigens dertig vrachtwagens, diverse graafmachines en tractoren, dertig medewerkers en vijf oproepkrachten, waarmee je na de start in oktober 1993 van een mooie groei mag spreken. "Van oorsprong hebben we hier een landbouwbedrijf. Nog steeds, trouwens," vertelt directeur Leonard van den Heuvel. "Ik verhuurde mezelf destijds al wel eens als loonwerker en kreeg op een gegeven moment een langdurige klus op een vrachtwagen met kraan. Toen mijn opdrachtgever dat voertuig wilde verkopen, dacht ik: 'Laat ik eens in mijn klantenkring informeren of er werk voor is.' Het gros van mijn opdrachtgevers antwoordde bevestigend, dus besloot ik het voertuig over te nemen. Mede dankzij een oom van mijn vrouw, die mij bij een aantal bedrijven introduceerde, kreeg ik de weekplanning snel gevuld. Toevallig ging net mijn schoonvader met de vut en wilde hij het onderhoud wel doen. Nu, op tachtigjarige leeftijd, loopt hij nog steeds actief hier in de werkplaats rond. Mijn vrouw doet de administratie en mijn twee zonen helpen ook al sinds hun heel jonge jaren mee. Zij zullen het bedrijf gaan overnemen."

Ad hoc

De economische crisis kreeg geen vat op Loon- en transportbedrijf L.A. van den Heuvel B.V., dat in een mooi tempo bleef groeien en een bestand van 1400 klanten opbouwde, waarvan er vele sinds het eerste uur trouw zijn aan de firma. Van den Heuvel verklaart dat als volgt: "Blijkbaar hanteren wij de juiste formule. Nooit nee verkopen, altijd een oplossing bedenken, goed materieel inzetten, daarin mee innoveren met de markt en voorop lopen, maar bovenal aandacht besteden aan goed personeel en deze mensen waardering geven. Ze vormen het visitekaartje van het bedrijf en een onmisbare schakel in het verlenen van de juiste service. Alleen als je alles perfect organiseert, kun je op alle momenten van de week ad hoc inspelen op klantbehoeften en onverwachte situaties." Met het vervoer van bijvoorbeeld tractoren, bulldozers, graaf- en maaimachines, hoogwerkers, heftrucks, verblijfsaccommodaties, boten (jachten), vleugels van windmolens en objecten zoals recentelijk stalen afmeerconstructies van 33 meter lang en zes meter breed voor zeeschepen haalt L.A. van den Heuvel B.V. zich ook nogal wat op de hals. "Vorig jaar hebben we speciaal een vrachtwagencombinatie laten bouwen met een capaciteit om tot lengtes van vijftig meter te vervoeren. Dan krijg je per land met specifieke regelgeving en vergunningen te maken. Van tevoren moet je zelf routeonderzoek doen en de draagkracht van bruggen en viaducten opvragen."

Affiniteit met de branche

Na het aannemen van de eerste medewerker, in 1996, besloot L.A. van den Heuvel B.V. de loonadministratie uit te besteden aan SCT Accountants BV (nu Alfa Accountants BV). "Dat werd me geadviseerd door Transport & Logistiek Nederland en ik heb er beslist nooit spijt van gehad; integendeel. Medewerkers met veel affiniteit met de branche en verstand van zaken staan altijd paraat om snel en correct vragen te beantwoorden. Bij de loonbetalingen hoef ik geen enkele keer achter de papieren aan te zitten; die komen elke maand keurig op tijd binnen. Mijn contactpersonen blijken doorlopend goed op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en informeren mij daarover vóórdat ik het in de krant lees. Typerend is de directe manier van communiceren en adviezen verstrekken. Ook een belangrijk voordeel vind ik dat Alfa over veel kennis van de agrarische sector beschikt en specialisten op alle fronten onder één dak heeft, zoals juristen en bedrijfsadviseurs. Ik zie het wel gebeuren dat ik in de toekomst meer werk bij deze organisatie ga neerleggen." Kortom, het type dienstverlening dat perfect past bij dit servicegerichte familiebedrijf, dat bij letterlijk grote opdrachten de details niet uit het oog verliest.

www.alfa.nl

www.lavdheuvel.nl

HEEL SPECIFIEKE CAO

Het feit dat drie salarisadministrateurs zich bij Alfa Accountants en Adviseurs toeleggen op de sector transport en logistiek, zegt genoeg over de heel specifieke cao die daar geldt. "Er zitten verschillende bijzondere componenten in," vertelt Marleen van Dongen, die samen met haar directe collega's Ellen Maas en Marijn de Groot over gedetailleerde kennis op dit vlak beschikt. "Denk aan onregelmatigheidstoeslagen, overuren, een variabele onkostenvergoeding en toeslagen voor overstaan in het buitenland: verplicht verblijf zonder werkuren, gedwongen door omstandigheden, bijvoorbeeld een nationale feestdag. Verder kent de cao een toeslagenmatrix, een aparte bruto onkostenvergoeding bij eendaagse ritten voor arbeidsuren tussen negen uur 's avonds en vijf uur 's ochtends. We onderscheiden ook nog specifieke groepen, zoals RMO-vervoerders die in de weekenden op pad moeten en die dagen doordeweeks gecompenseerd krijgen. Bij monteurs in dienst van een transportbedrijf kan een consignatie- ofwel beschikbaarheidsvergoeding aan de orde zijn voor storingsdienst op

onregelmatige tijden." Volgens Van Dongen verandert de cao veelal

om de paar jaar en komt deze nog wel eens erg laat tot stand, zoals die vanaf 2017. "Die had 1 januari al moeten ingaan, maar dat werd 16 augustus en met terugwerkende kracht 1 juli. Wij verdiepen ons daar onmiddellijk in en nemen persoonlijk contact op met onze klanten om hen over de ins en outs bij te praten en te adviseren. Zo wordt per 1 januari 2018 het persoonlijk keuzebudget geïntroduceerd, waarbij een werknemer een gedeelte van de bovenwettelijke vakantiedagen kan gebruiken voor een studie, ongeacht de relevantie daarvan voor het bedrijf. Die kan overigens wel ten koste gaan van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Je ziet, het vormt complexe materie in deze sector. Soms zien we dat klanten de salarisadministratie in eigen huis willen oppakken, maar er al gauw mee vastlopen. Kijk alleen maar naar de aanlevering van diverse componenten bij het pensioenfonds en de verloning voor het werken op een doordeweekse feestdag. Wij ontzorgen en ontlasten bedrijven."

Meer informatie: www.alfa.nl

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by