Artikel

24-08-2016 16:44

KPI’s gepersonaliseerd voor uw MKB-bedrijf?

Soms rijd je na een lange dag naar huis en dan heb je het gevoel dat je dat op de automatische piloot doet. Je bent onbewust weer een hoop beslissingen verder. Afslaan bij de juiste afrit, rechtdoor bij het stoplicht, enz. Het is maar goed dat we over al deze stappen niet altijd intensief na hoeven te denken.

Nagenoeg elke beslissing die we als ondernemer nemen, heeft effect op onze winst. De ene beslissing wel meer dan de andere. Beslissingen aangaande onze belangrijkste processen, kunnen een flink effect hebben op de winst. Toch maken we die, na jaren, soms ook op gevoel. Niets mis mee natuurlijk. Maar wanneer de resultaten beter kunnen á½¹f zelfs moeten, dan is het belangrijk om meer informatie te hebben als ondernemer, alvorens een beslissing te maken.

Een goede en snelle oplossing is het samenbrengen van operationele en financiële cijfers in de vorm van KPI’s.

De afkorting KPI staat voor ‘Kritieke Prestatie-Indicator’. KPI’s over de processen in de onderneming zorgen ervoor dat je heldere (SMART) doelstellingen kunt zetten, welke ook te monitoren zijn. Bijvoorbeeld 5% erbij op ‘Proces x’. Een KPI is makkelijk leesbaar en bijvoorbeeld per maand te maken. Cijfers per maand geven mooie trendlijnen en, niet onbelangrijk, informatie over de jaarpatronen van uw onderneming. Elke onderneming, groot of klein, is geschikt voor het opzetten van KPI’s.

Operationele KPI’s

Het mooie van het samenbrengen van operationele en financiële cijfers is dat het veel extra informatie oplevert. De kunst is om te starten met de grote processen in uw onderneming. Stel u heeft als ondernemer een aantal medewerkers in dienst. U weet wellicht al precies wat de kosten en de opbrengsten zijn van uw onderneming. Toch kan het opzetten van KPI’s u meer inzicht geven. Bijvoorbeeld door de omzet te delen door de uren personeelsinzet. Wat wordt de gemiddelde omzet per uur per medewerker? Waarom is het de ene maand hoger dan de andere maand? Zijn de opdrachten die in de winter uitgevoerd worden dan toch minder rendabel per uur per medewerker dan die in de zomer? Is een ander tarief wellicht op zijn plaats?

Kostprijs monitoring

Het is erg belangrijk om de kostprijs van de producten of diensten die u verkoopt te kennen. Wilt u per maand monitoren of wat berekend is, en in offertes wordt verwerkt, ook klopt? Dat kan ook door middel van KPI’s!

Wanneer u bij ons de speciale software voor realtime management cijfers gebruikt, kunt u de gewenste KPI’s op elk gewenst moment raadplegen. U krijgt als het ware een A4-overzicht dat het verhaal van de belangrijkste processen van uw bedrijf vertelt.

Wilt u meer informatie over KPI’s of gewoon eens praten over het effect van KPI’s bij uw onderneming, neemt u dan contact op met VanNoord Accountants en Belastingadviseurs.

delen:

Informatie over de auteur

Lineke Speksnijder | Office Manager | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by