Nieuws

04-09-2018 08:59

ARBEIDSMEDIATION: Conflictoplossingen bij werkgerelateerde kwesties.

CONFLICT ÉN VERZUIM

Bij organisaties wordt mediation grotendeels toegepast bij conflicten én verzuim in een werkgerelateerde situatie. Na constatering door de bedrijfsarts dat het een arbeidsconflict betreft die gepaard gaat met heftige emoties, zal meestal een interventieperiode worden geadviseerd aan de werkgever. Echter, een interventieperiode is eerder uitzondering en geen regel! Als werkgever ben je niet verplicht dit advies aan te nemen. De bedrijfsarts zal dan met de werkgever in overleg gaan of een ander advies geven. Wel kan deze periode veel kansen voor alle betrokkenen betekenen.

In de praktijk levert de interventieperiode winst op, wanneer ook in die periode werknemer en werkgever samen actief in gesprek gaan over de conflictoplossing of wanneer de werknemer de kans krijgt tijdens die periode te leren hoe beter met conflicten om te gaan. Conflictcoaching is dan een goede conflictoplosser. Essentieel is de vraag door wie de coaching uit te laten voeren? Een aantal belangrijke criteria bepalen of conflictcoaching door een interne coach kan worden uitgevoerd of dat een externe conflictcoach zoals een gespecialiseerde mediator ingezet dient te worden.

Ook de betrokken conflictpartij zoals bijv. de leidinggevende van de werknemer kan bij een interventieperiode zijn gebaat. Immers, het conflict heeft een nog grotere impact, wanneer je als leidinggevende toch al in een spreidstand staat ten aanzien van beleid, cultuur, doelstellingen, leiderschap, complexe systemen etc.. Soms is een leidinggevende gewrongen tussen tegenstrijdige verwachtingen vanuit verschillende hoeken. Vertrouwen wordt dan steeds meer het sleutelwoord in samenwerkingen. Een goed gesprek om hier over en weer meer inzichten in te geven en te krijgen, leidt dan vaak tot hernieuwde gecommitteerde samenwerkingen.

In deze fase kan het dus nodig zijn om snel te handelen en proactief een mediator als interventiedeskundige in te schakelen. Immers, hoe langer de kwestie voortduurt, hoe meer de kans dat partijen nog verder van elkaar afdrijven. Tussentijds dienen we stil te staan bij een aantal belangrijke perspectieven op conflict. Ook zal o.a. in de leefomgevingen van partijen meningen over het conflict worden gegeven, spelen er o.a. derde-belangen die ertoe kunnen leiden dat de conflictbeleving verhardt. Eenieder die de kwestie als conflict ervaart is immers al emotioneel uit balans en extra vatbaar voor negativiteit. Ik zie in de praktijk dat proactief handelen in een dergelijke situatie betekent dat je als werkgever instemt met een interventieperiode met behoud van loon, waarbij je stelt dat de conflictpartijen actief meewerken aan de conflictoplossing in die periode.

Ook dialoogbegeleiding kan in beider belang worden ingezet. De mediator als dialoogbegeleider begeleidt dan het gesprek onafhankelijk als neutrale derde. In deze functie kan de mediator als interventiedeskundige een vrijere rol aannemen. Ook is dialoogbegeleiding een optie wanneer de conflictpartijen zelf nog ruimte ervaren om samen over de kwestie te spreken én weerstand hebben tegen de inzet van een mediator. In de praktijk kan hier sprake van zijn indien mediation onterecht te veel wordt uitvergroot naar het juridische kader.

De essentie van mediation is gelegen dat men vooral blijft kijken naar de persoonlijke situatie van betrokken partijen. Er dient ruimte en aandacht te zijn voor de emotie. Onderliggende kwesties en onbekende belangen moeten ook op tafel komen om het conflict duurzaam op te lossen. Dialoogbegeleiding en conflictcoaching zijn eveneens voorbeelden van uitstekende conflictoplossers. Afspraken over de medewerking aan conflictoplossingen tijdens verzuim zijn vast te leggen in de individuele arbeidsovereenkomst, de algemene arbeidsvoorwaarden of uw verzuimprotocol. Voor de uitvoering is het van belang dat het gaat om een MfN geregistreerde onafhankelijke mediator. Het is uw zekerheid dat u samenwerkt met een mediator die kennis en vaardigheden op het gebied van mediation continu op peil houdt.

Wilt u weten welke methode(n) en de verankering daarvan binnen uw organisatie voor de voorkoming, aanpak of oplossing van uw conflict(en) het meest geschikt is? 2Forgive Mediation maakt graag een analyse om te onderzoeken wat de meest geschikte aanpak is.

Waarom 2Forgive Mediation?

Als zelfstandig MfN Registermediator en conflictcoach, gespecialiseerd in arbeids- en organisatie mediation, heeft u een korte en directe lijn met mij. Snel schakelen verkort de doorlooptijd van conflict én verzuim. Het is beter voor het welzijns- en het financiële aspect van arbeid. Met ruim 20 jaar ervaring in arbeid en organisatie, samenwerkingen en leiderschap kan 2Forgive Mediation een vaste waarde vormen voor uw organisatie.

 

Informatie over de auteur

2Forgive Mediation, Diana Monsauret-Jurrius,. Info@2ForgiveMediation.com | MfN Registermediator / (Team/Conflict) Coach | T. 06-27330652, www.2forgivemediation.com | email
Uw naam
Uw email
Uw bericht