Nieuws

07-11-2019 09:46

Investeren in vastgoed het meeste in trek in Nederland

Nederlanders die interesse hebben om te gaan investeren, doen dit bij voorkeur in vastgoed, zo blijkt uit onderzoek van online marketingplatform SEMrush. Het bedrijf onderzocht zoekgedrag van Nederlandse investeerders over de afgelopen 3 jaar. Hieruit blijkt dat men gemiddeld 1.886 keer per maand naar investeringen in vastgoed zocht, gevolgd door 736 keer naar investeringen in Bitcoin en 405 keer in goud. Vastgoed blijkt in de perceptie een lucratief investeringsdoel.

Investeren in vastgoed is de afgelopen 3 jaar in Nederland top of mind geweest. Zo werd in september 2016 ruim 1.300 keer per maand naar vastgoed investeringen gezocht, toen was het dus al de populairste bestemming. In september 2019 groeide dit aantal naar 2.900 zoekopdrachten. Dit werd waarschijnlijk mede veroorzaakt door de lage spaarrente en de toegenomen populariteit van vastgoedfondsen omdat die een hoger en stabiel rendement zouden realiseren.

Bitcoin
De grootste groeier echter, was de Bitcoin. Het aantal zoekopdrachten groeide van 30 per maand in september 2016 naar 5.400 zoekopdrachten in november 2017 en uiteindelijk 390 zoekopdrachten in september 2019. Het aantal zoekopdrachten vertoonde daarmee een vergelijkbaar patroon als de koers van de Bitcoin.

Opvallende investeringen
Opvallend zijn twee mogelijke investeringsdoelen. In Frankrijk bijvoorbeeld, staat investeren in Wijn op de 3e plaats van populairste investeringen. De lange termijn waardestijging van bijzondere wijnen wordt in Frankrijk gezien. Japanners daarentegen, vertonen een grote interesse voor groene investeringen.

8 landen
Het onderzoek werd uitgevoerd in 8 landen: Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Groot Brittannië, Japan en de VS. Van alle landen is alleen in Nederland en Frankrijk vastgoed het meest in trek. Aandelen zijn vooral populair in Duitsland, Spanje, Italië en Japan. In Groot Brittannië en de VS zijn Bitcoins de populairste investeringsdoel.
Het onderzoek werd gedaan aan de hand van Google zoekopdrachten in 8 landen in de periode September 2016 t/m september 2019.
 
Algemene voorwaarden | privacy statement