Zo'n 59 procent van de bedrijven met meer dan 6 bestelauto's over-weegt serieus om in 2020 een volle-dig elektrische LCV aan te schaffen, 47 procent overweegt een PHEV. Fleetowners verwachten zelfs dat in 2025 een derde van hun fleet elektrisch zal zijn aangedreven. De eer-ste Monitor Lichte Bedrijfswagens, schetst nog (veel) meer inzichten in de ontwikkelingen op de huidige LCV-markt.
Het onderzoek is een initiatief van RAI Vereniging en wordt uitgevoerd door VMS | Insight. Die laatste par-tij is ook verantwoordelijk voor het toonaangevende jaarlijkse Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO). De afgelopen maanden hebben fleetowners in groten getale meege-werkt aan het onderzoek.Als de respondenten wordt gevraagd de grote veranderingen te benoemen die de komende 5 jaar op hun bedrijf afkomen en die serieuze invloed zullen hebben op de wijze waarop de mobiliteitsbehoefte is ingericht, is er ??n verandering die er met kop en schouders bovenuit steekt: Schoner rijden (= brandstoftransitie, elektrificatie, CO2-reductie, emis-sievrij rijden)! Op de tweede plaats komt 'logistieke veranderingen als gevolg van veranderingen in het bedrijf (groei, locatie, markt, etc.)'. Veranderende wet- en regelgeving en afsluiten binnensteden volgen op respectievelijk plaats 3 en 4. Van dealers, importeurs en van de overheid wordt een belangrijke rol verwacht om het bedrijf te helpen omgaan met deze veranderingen.Betrouwbaarheid/kwali-teitRuime aandacht in de Monitor Lichte Bedrijfswagens ook voor de bestelauto zelf. Waaraan moet die voldoen, wat is de merkvoorkeur en hoe zit het met de NPS-scores (aan-bevelingsscores)? Betrouwbaarheid/kwaliteit blijkt bovenaan te staan als het gaat om de keuze van een bestel-auto. Waarbij geldt dat voor kleine bedrijven kosten/TCO nauwelijks een rol spelen. Zijn er meer dan 6 bestelauto's in het park, dan speelt die factor wel mee. Welke merken genieten de voorkeur Volkswagen, Toyota en Mercedes-Benz worden het vaakst overwogen. Ford scoort met de PHEV en dan vooral bij grote fleets. Maar bovenal: een voorkeur-spositie is sterk afhankelijk van het aanwezig zijn van een merk in de fleet. Ook opmerkelijk: de aanbeve-lingsscores (NPS) bij bestelauto's zijn relatief laag. Alleen Toyota en Volkswagen behalen een positieve NPS. Hoe kleiner de fleet, hoe hoger de aanbeveling. Andersom geldt dus ook: hoe groter de fleet, hoe kritischer en hoe lager de aanbeveling.