Brandingbureau Toon maakt merken betekenisvol

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2021



Als je met eigenaar Ralph Thijsen praat over het werk van Toon heb je het al snel over de nadruk op missiegedreven ondernemen. Bedrijven helpen om fundamentele keuzes te maken, over het zoeken naar en benoemen van het hogere doel. Over het creëren van duurzaam concurrentievoordeel dat een verandering teweeg brengt bij klanten en medewerkers.

Tekst: Hans Eberson - Fotografie: Toon


Ralph Thijsen: "Dan kijk je samen met ons niet alleen naar je bedrijf, maar ook naar je omgeving. Naar je betekenis voor jouw klanten, medewerkers en de maatschappij, naar je normen en waarden en naar je overtuigingen. Je hebt het over de lange termijn en de stip op de horizon. Dat maakt van ons een strategisch brandingsbureau met een stevige reputatie in Midden-Nederland. Daar past ook onze recente verhuizing bij. Naar een pand dat bij ons past, niet alleen als duurzame werkomgeving, maar vooral ook als een prettige en toegankelijke omgeving voor onze klanten."

Wat is branding?

Bij branding heb je het over het bouwen aan een merk. Merken kunnen van alles zijn, denk aan producten, diensten, organisaties of, personen. Ralph Thijsen: "Branding is geen strijd tussen producten of diensten. Het is een strijd om percepties. De klant of medewerker heeft een aantal keuzes in leveranciers en werkgevers, die vaak ongeveer hetzelfde aanbod hebben. De winst wordt behaald door het creëren van merkvoorkeur."

Los het probleem op!

Volgens Ralph Thijsen staat het probleem centraal. "Hoe maak je je merk betekenisvol? Los het grote probleem van je klant op! Steek de meeste tijd in het definiëren van het probleem binnen jouw werkgebied, dan is de oplossing zo bedacht. Hij geeft een voorbeeld. "Stel een bedrijf is actief in kantoorautomatisering. De wens van de klant is dat kantoorautomatisering helpt met efficiënter en prettige werken. Maar zijn angst is dat ICT traag is, altijd lastig, ingewikkeld en duur. Dan zou een oplossing voor het probleem kunnen zijn om voor eenvoud als positionering te kiezen. Op die manier los je dus een herkenbaar categorieprobleem op en presenteer je jouw merk als de perfecte oplossing."

Fundamenteel

Bedrijven die kiezen voor een brandingtraject maken een fundamentele keuze. Branding is geen traject dat je er even bij doet, het is niet alleen iets van de afdeling marketing, het is leidend voor alle afdelingen van je bedrijf. "Dat kun je niet half doen en niet voor een periode van een half jaar. Je kiest bij branding voor de lange termijn en voor duurzame groei. Het is daarom een doorlopend traject, in alle fases van je klanten- of medewerkersreis. Als merk moet je de aandacht van je doelgroep namelijk steeds opnieuw verdienen. Vandaag de dag moet je merk altijd 'aan' staan. Daarvoor maken wij de spraakmakende content. Altijd vanuit dezelfde basis, altijd met je merk als vertrekpunt."



Succesvolle merken

Branding heeft eigenlijk alles te maken met kiezen, want als je kiest wordt je gekozen en als je niet kiest, word je makkelijk in een hokje waar je misschien helemaal niet thuis hoort. "Wij zijn fan van de één woord positionering, oftewel de essentie van je merk terugbrengen naar één woord. Denk aan bekende merken als Interpolis: transparantie, BMW: rijplezier, Hertog Jan: perfectie, De Bijenkorf: bijzonder of de Efteling: verwondering. Dit is richtinggevend in alles wat ze doen en ook laten."

Familiebedrijven

Brandingbureau Toon is aangesloten bij VIA, de branchevereniging die de hele marketingketen (media, data, tech en creatie) verbindt. "Daar hoort een strenge ballotage bij, blijkbaar doen we dingen dus goed. Met dat traject zijn we zelf gestart door in 2018 een duidelijk keuze te maken voor branding, voor met name regionale klanten en vaak familiebedrijven. Waarom? Omdat zij de focus op de wat langere termijn leggen en omdat zij begrijpen wat missiegedreven ondernemen is. Daar hebben we een abonnementsmodel voor bedacht. Onze klanten kunnen voor een vast maandbedrag rekenen op alle ondersteuning die ze nodig hebben, strategisch, maar ook in onderzoek, ontwerp of in content. We hebben maandelijks contact, maken rapporta-ges, organiseren webinars en straks ook weer bijeenkomsten. Dat werkt voor alle partijen uitstekend."

Verhuizing

Brandingbureau Toon verhuisde recent naar De Aaldor 20 in Geldermalsen. "Dit pand is naar onze wensen gebouwd en ingericht, met de begane grond als ons klantdomein, met bijvoorbeeld meerdere presentatieruimtes en een keuken. Op de eerste etage bevinden zich alle werkplekken. Bovendien hebben we de beschikking over een eigen foto- en filmstudio. Dat werkt in onze digitale beeldwereld veel beter. We zitten hier pas een maand, maar het past ons als een jas. Heerlijk."


Meer weten of een blik werpen op de klantenportefeuille? Kijk op www.toon.nu of bel 088 1979 000.
 

 

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by