Mulders Autobedrijf: Opel-Bedrijfswagens elektrisch en vanaf 2022 ook op waterstof

Verschenen in Rivierenland Business nummer 1 2021


Er staan volgens Roy van Megen, accountmanager voor de zakelijke markt bij Mulders Autobedrijf, veel duurzaamheidsontwikkelingen op stapel.


Eerder kwam de verkoop van elektrische bedrijfswagens nog niet zo hard van de grond, maar twee ontwikkelingen keren het tij. De ene is de SEBA-aanschafsubsidie die sinds 15 maart geldt, de andere vinden we bij Mulders Autobedrijf in de showroom. Opel levert namelijk met de Vivaro-e een bestelwagen met een serieuze actieradius en een reële aanschafprijs, terwijl later in het jaar de Combo-e het gamma zal verrijken. Voor 2022 zitten waterstofmodellen in het vat.

Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: Mulders Autobedrijf, Opel


"Naast eigen beweegredenen op het gebied van verduurzaming hebben veel ondernemers nog een andere motivatie om hun wagenpark te elektrificeren, namelijk het feit dat in 2025 dertig tot veertig Nederlandse steden hun centrum CO2-neutraal willen maken," weet Roy van Megen, accountmanager voor de zakelijke markt bij Mulders Autobedrijf, met vestigingen in Nijmegen, Tiel en Culemborg. "Bij het afsluiten van leasecontracten voor een periode van vijf jaar moet je daar dus nu al rekening mee houden. Een aantal van onze klanten neemt inmiddels het voortouw. Zo lopen er besteltrajecten voor de elektrische Vivaro-e voor installatiebedrijf Feenstra, AVRI in Geldermalsen en een groeiend aantal mkb-klanten. De SEBA-subsidie, een korting van maximaal tien procent op de aanschafprijs, zal ongetwijfeld veel meer ondernemers over de streep trekken. Ook de investeringsaftrekregelingen MIA en KIA blijven van kracht en in bepaalde gevallen profiteert de ondernemer van loonkostensubsidie."

Waterstof

Met een scherpe vanafprijs van 30.749 euro en een actieradius van 230 dan wel 330 kilo-meter WLTP, afhankelijk van het accupakket, verbreedt de Opel Vivaro-e de inzetbaarheid van een elektrische bedrijfswagen aanzienlijk. Hij kent een laadvermogen van 1275 kg en volumes van 4,6 tot 6,6 m3, met keuze uit drie lengtematen. Volgens Van Megen staan er meer duurzaamheidsontwikkelingen op stapel. "Naast het feit dat al onze dieselbedrijfswagens op synthetische HVO mogen rijden introduceren we in de herfst de Combo-e en later de Movano-e. Daarnaast pioniert Opel op het gebied van waterstofaandrijving, die volgend jaar in de bedrijfswagens beschikbaar komt. Die modellen hebben een actieradius van circa 400 kilometer en zijn binnen drie minuten vol te tanken. Aanvullend daarop bestaat de mogelijkheid om de aanwezige lithium-ionaccu via een laadpaal van energie te voorzien. We weten al dat deze bedrijfswagens een aanhanger tot duizend kilogram mogen trekken, iets dat trouwens ook geldt voor de nu leverbare Vivaro-e."

Verregaand elektrificeren

Naast de Corsa-e en de Grandland X Hybrid staat nu de Mokka-e als geheel nieuw model paraat en eind van het jaar verschijnt de Astra-e. "Daarmee bieden we ondernemers verregaande mogelijkheden om hun wagenpark te elektrificeren," stelt Van Megen. "We verliezen echter niet uit het oog dat het binnen bepaalde branches en bedrijfsstructuren nog geen optie vormt. Een gedegen begeleiding van het mkb - en natuurlijk ook grotere ondernemingen - zien wij bij Mulders Autobedrijf als een speerpunt. Mobiliteitskeuzes anno 2021 vormen best complexe materie en over het algemeen willen bedrijven zich liever toeleggen op hun core business dan dat ze dit alles gaan uitpluizen. Aan ons de taak om hen gericht en doordacht te adviseren, met een duurzaam toekomstperspectief."
 

 

 

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media