De Waal Autogroep helpt wagenparken te verduurzamen met interessante concepten

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2021



Duurzame mobiliteitsoplossingen staan hoog op de agenda bij veel ondernemers, zeker nu steden emissievrij willen worden en opdrachtgevers de CO2-footprint van een bedrijf meewegen in hun keuzes. De Waal Autogroep bedient deze sterk groeiende markt met een aantal interessante concepten om 'the way to zero' in te zetten, ook bij bedrijfwagens. Gezien de actuele subsidiemogelijkheden is het moment om te switchen aangebroken.


Tekst: Aart van der Haagen Fotografie: De Waal Autogroep

Personenwagens liepen jarenlang voorop in elektrificering, maar inmiddels maken emissievrije bestelwagens een opmars. "Bij Volkswagen voeren we reeds de e-Crafter en volgend jaar lanceren we de ID. BUZZ, met een onderscheidende uitstraling in de geest van de klassieke T1-bus," vertelt Heico Backers, vestigingsmanager Bedrijfswagencentrum bij De Waal Autogroep. "De geheel elektrische aandrijving maakt een WLTP-actieradius van 400 kilometer mogelijk, waarmee dit model een brede markt zal aanspreken. Qua gebruiksmogelijkheden valt hij te vergelijken met een Caddy Cargo Maxi, met een laadvermogen van 600 tot 700 kilogram, een inhoud van 3,7 kuub en de mogelijkheid om een aanhanger te trekken. Hij staat vele inrichtingen toe en voor taxibedrijven verschijnt er een BPM-vrije personenversie. Ondernemers die nu al in een elektrische bedrijfswagen willen investeren bieden we een interessante optie aan: ID. Switch. Het komt erop neer dat je voor een periode van minimaal twaalf maanden een Volkswagen Caddy Cargo of Transporter 6.1 least en die op het moment dat je het beste past omwisselt voor een ID. BUZZ, die je in gebruik neemt op basis van finan-cial of operational leasing. Per maand betaal je een bijdrage voor ID. Switch, die bij de overstap volledig wordt omgezet in een korting op de nieuwe elektrische bedrijfswagen."

Geen drempel meer

Hoger in het gamma zoekt de e-Crafter de verbreding op, met als recent toegevoegde varianten pick-up, een kipper, een gesloten bakwagen, een rolstoelbus en een door zonnepanelen gevoede koelwagen. Backers benoemt een aantal doelgroepen: "Taxi-ondernemers, gemeentelijke instellingen, hoveniers, boomkwekers, supermarkten met bezorgservice en andere logistieke partijen die regionaal werken. Als je de WLTP-actieradius van 115 tot 173 kilometer - afhankelijk van de versie - slim combineert met bijladen tijdens rustmomenten en andere stops, kun je er goed mee uit de voeten, mede dankzij de snellaadfunctie tot tachtig procent in 45 minuten. De aanschafprijs hoeft geen drempel meer te vormen, want die ligt op hetzelfde niveau als een vergelijkbaar uitgeruste dieselversie. Ten eerste geldt nu namelijk een SEBA-subsidie van tien procent van de aanschafprijs tot 50.000 euro, ten tweede verstrekt Volkswagen Bedrijfswagens een duurzaamheidspremie van 10.000 euro, waardoor de vanafprijs op 41.700 euro exclusief BTW komt te liggen. Verder kunnen ondernemers profiteren van de afschrijvingsregeling VAMIL en de milieu-investeringsaftrek MIA. Ook loont het de moeite om naar lokale en provinciale subsidies te informeren."

HVO-diesel

De Waal Autogroep verliest de realiteit niet uit het oog dat de huidige elektrificering voor veel ondernemers nog geen sluitende oplossing biedt. "Toch kunnen we wel degelijk met hen meedenken om de uitstoot van hun wagenpark te reduceren, bijvoorbeeld via shortlease vanuit onze verhuur-vloot, die 450 voertuigen telt," verklaart Backers. "Als een bedrijf een groot deel van de kilometers elektrisch kan uitvoeren, dekken wij de uitdagingen af. Overigens telt de vloot ook diverse EV's (Electric Vehicles) van Volkswagen, Audi, SEAT en KODA. Daarnaast kunnen ondernemers ervoor kiezen om duurzame HVO-diesel te tanken, geproduceerd uit afvalstoffen en verkrijgbaar in verschillende melanges. Al onze bedrijfswagens zijn daar technisch geschikt voor. Bij alle cases staan wij paraat als mobiliteitspartner die het principe van 'one-stop-shopping' huldigt. We regelen desgewenst dus ook zaken als inrichting, belettering, schadeherstel etcetera. Samen met onze klanten geven we vorm aan 'the way to zero', voor een duurzame toekomst."


Robert van Doorn, Van Doorn 'Laden waar je stopt'

Duurzaamheid geniet de hoogste prioriteit bij Van Doorn, een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in ontwerp, aanleg en onderhoud van infrastructuur, verkeersmaatregelen, groenvoorzieningen en calamiteitenservice. "Samen met de opdrachtgever richten wij de buitenruimte op een toekomstbestendige manier in, met de ambitie om deze in balans te brengen met de natuurlijke leefomgeving," zegt commercieel directeur Robert van Doorn. "Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de biodiversiteit, het vervangen van stenen door groen en het vergroten van de capaciteit om een hoosbui op te vangen. Daarbij maken we er een speerpunt van om zelf duurzaam te werken, enerzijds door de vitaliteit van de mensen te waarborgen en anderzijds door bij het materieel de uitstoot van schadelijke stoffen terug te dringen. Sterker nog, in 2030 willen we over een klimaatneutraal wagenpark beschikken. In dit traject trekken we samen op met onze klanten en leveranciers, zoals De Waal Autogroep, waarmee we in de afgelopen vijf jaar al een uitgebreide laadinfrastructuur hebben opgezet. Zo kochten wij van Rijkswaterstaat 3.300 praatpalen op, die vervolgens werden omgebouwd naar laadpalen. Onze visie luidt: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk laadt waar je toch al bent, dus op eigen terrein of daar waar je aan slag gaat. Bij aanbestedingen onderzoeken wij altijd of er in de omgeving een infrastructuur ligt of dat we die eventueel samen met organisaties kunnen aanleggen."

Van Doorn kende onlangs een primeur door op 29 april jongstleden de eerste elektrische veegwagen van Nederland in gebruik te nemen, de V65e. Daarnaast leverde De Waal Autogroep een Volkswagen e-Crafter Pick-up aan het bedrijf af, bestemd voor een verkeersmaatregelenproject in Amsterdam. "Gezien de kleine afstanden kan die in principe de hele dag draaien," aldus de commercieel directeur. "Toch stimuleren wij onze medewerkers om hem bij te laden waar zij stoppen, zeg maar langer dan een kwartier, bijvoorbeeld om te pauzeren. Elke kilometer die je erbij sprokkelt heb je binnen. In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat een e-Crafter Pick-up met zijn actieradius van 115 kilometer voor ons nog lang niet overal inzetbaar is, want we werken in heel Nederland en België, waarbij we regelmatig zware spullen vervoeren. Qua CO2-uitstoot ondervangen we dat echter door onze dieselbussen zoveel mogelijk op HVO50 of HVO100 te laten rijden. We tanken ze af op één van onze twee eigen pompeilanden of op locatie. Zo werken we in een mooi tempo aan onze ambitieuze doelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De Waal Autogroep profileert zich daarbij als een partner die echt meedenkt."

 

 

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by