Tools en technologie voor werkplek

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2022

Hoewel 83 procent van de bedrijven na de pandemie vindt de juiste balans te hebben gevonden als het gaat om mensgerichte modellen voor werk, zoals hybride of werken op afstand, is de realiteit anders. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade onder meer dan 2000 bedrijven in vijftien landen.

Vrijwel alle Nederlandse respondenten gaven weliswaar aan dat hun bedrijf stappen onderneemt om de werkplekervaring te verbeteren. Maar liefst 92 procent van de Nederlandse bedrijven heeft hybride werken (76%) of werken op afstand (16%) omarmd of getest. De respondenten zijn echter wel van mening dat werknemers niet voldoende worden ondersteund door een gebrek aan technologie, veiligheid en flexibiliteit.

Resultaten
Andere interessante onderzoeksresultaten zijn: 58% gaf aan dat medewerkers bij de deelnemende bedrijven in Nederland zelf niet de keuze hebben wanneer of waar ze willen werken. 60% zei dat medewerkers nog geen toegang hebben tot tools en applicaties om overal te kunnen werken. 68% van de ondervraagde Nederlandse organisaties gebruikt geen cloud-gebaseerde platformen voor kennisdeling. Bij 50% van de organisaties is er geen security-model dat ervoor zorgt dat alle medewerkers veilig hun werk kunnen doen vanaf iedere locatie

Miljoenen
Het niet nakomen van hun beloften zou bedrijven volgens het onderzoek miljoenen kunnen kosten, waarbij Nederlandse respondenten schatten dat er een gemiddelde groei van meer dan 7 procent is gerealiseerd dankzij succesvolle programma's voor werkplekervaring (mogelijk gemaakt door samenwerking tussen IT, HR en de business). Op basis van de omzet van alle aan het onderzoek

Werkplek
Naast de financiele voordelen toont het onderzoek van Avanade ook aan dat organisaties die de afgelopen 12 maanden vooruitstrevende strategie?n voor werkplekervaring hebben omarmd, ook aanzienlijke andere voordelen hebben gerealiseerd. Zowel op het gebied van mensen als voor het bedrijf, waaronder een productiviteitsverbetering van bijna 7% en een toename van de retentie van medewerkers met 6,8%. De klanttevredenheid steeg bij de ondervraagde Nederlandse bedrijven met gemiddeld 7,6% en 7,3% zag een stijging in beurswaardering. Daarnaast werd een kostenreductie van 7% gerealiseerd.

Verder achterop
Over een langere periode bezien vond 72 procent van de organisaties die wereldwijd het beste presteerden op het gebied van werkplekervaring, dat zij goed voorbereid zijn op de toekomst van werk. Dit in vergelijking tot slechts 33 procent van de bedrijven die ondermaats presteren. Ook is 91 procent van de toppresteerders ervan overtuigd dat hun bedrijf al de juiste hybride werkaanpak heeft, vergeleken met slechts de helft van degenen die achterlopen. "Het signaal dat ons onderzoek afgeeft is luid en duidelijk", zegt Veit Siegenheim, Modern Workplace lead bij Avanade. "Een holistische benadering van de werkplekervaring is van cruciaal belang en komt zowel bedrijven als hun belangrijkste bezit, hun werknemers, ten goede. Hoe langer degene die het bedrijf leiden het ondernemen van actie uitstellen, hoe verder ze achterop raken en het risico lopen te verliezen, zowel financieel als bij het werven van het beste talent."

 
delen:
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement