Ik kom aanrijden in mijn fully branded Goud & Kobalt auto. Ik draag kleding in de kleuren van onze huisstijl en introduceer mezelf als ‘merkactivist’. Heel automatisch, eigenlijk. Maar dan beland ik in een gesprek die mijn aandacht trekt, en niet op de juiste manier.
Fotografie: Sascha Waack
“Heb je er weer één”, denk ik bij mezelf. De zoveelste pitch van de zoveelste salespersoon van het zoveelste adviesbureau. Ze lijken allemaal op elkaar. Niet per se kwa uiterlijk (soms ook wel). Maar vooral kwa verhaal. Zeker als deze niet wordt verteld door de oprichter. Dat merk je direct. Het is een standaardriedeltje dat door elke andere consultant opgelepeld had kunnen worden. Doodzonde! Je verhaal vertellen aan de juiste persoon kan namelijk life changing zijn. Ik overdrijf niet eens.
Dus, hoe zorg je ervoor dat jouw verhaal onvergetelijk wordt? Spoiler alert: branding. Het is eigenlijk heel simpel. Je moet gewoon met een verhaal komen dat blijft hangen en doorverteld wordt. Ga maar eens na waarom een gebeurtenis verandert in een herinnering. Het heeft je getriggerd, geïnspireerd of laten lachen. De impactvolle momenten in je leven blijven je bij. En hier komt het: zo’n verhaal vertellen wordt 10x makkelijker met een sterk merk achter je. Je merk is namelijk zoveel meer dan je logo. Als je ooit een merkactivist hebt gesproken, weet je dat. Het is een samenhang van elementen waarin al je waarden en karakter tot uiting komen. Een compleet verhaal wat je makkelijk vertelt. En door het echt te doorleven, rolt -ie er zo uit op een netwerkborrel. Je komt moeiteloos met verrassende zinnen die je gesprekspartner triggeren. De juiste persoon wordt geraakt in hun pijnpunten of verlangens. Je brengt ze op een level dat ervoor zorgt dat ze met volle aandacht blijven luisteren. Een zakelijke klik is dan onvermijdelijk.
Maar begrijp me niet verkeerd. De kans dat je op dat moment iets verkoopt, is klein. Branding leidt bijna nooit direct tot verkoop. En dat hoeft ook niet. Branding is zaaien. Een sentiment aanwakkeren waarop ze aanslaan. Ook als ze jouw product of dienst nog niet nodig hebben. De oogst komt later wel. Het maakt ze namelijk scherp. Tot het moment dat ze besluiten een consultant nodig te hebben, googelen ze jou. Top. Want als je dat sterke merk in orde hebt, komen ze op een site waar dat verhaal in geuren en kleuren verteld wordt. Met vorm en beeld die het verhaal kracht bijzetten. En dan heb je ze.
Volgende week zit ik bij een zakelijke kennis voor een gave opdracht. Het is 2 jaar geleden dat we elkaar voor het eerst en laatst spraken. Hij begon zijn mail met “Hey merkactivist!”. Just saying.
Jamie
www,goudenkobalt.nl
Rivierenland
Business
☰
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Rivierenland Business nummer 1 2024
Logistiek moet license to operate benadrukken Onmisbare schakelMaartje Koppen in gesprek met Nathalie Beck “Ik was gewoon een regelrechte bitch' Business Refresh: Tom Bronk, Mijn Poortwachter Column Goud & Kobalt: Dan rolt -ie er zo uit op een netwerkborrel Internationale Vrouwendag: een noodzakelijke wake-up call Diversiteit in de Nederlandse technologiesector Rondetafelgesprek over toekomstbestendig ondernemen: 'Samenwerking is de sleutel' Vakantiepark Eiland van Maurik breidt uit en zoekt mensen: 'Inclusiviteit is niet meer weg te denken' Social Media in 2024 Tips voor Instagram en LinkedIn Column Pensionatwork: Advies bij pensionering: een taak voor het pensioenfonds of een kans voor de werkgever?! Column Internationaal Verzekeren: 'Weet waar je heen gaat en wat de lokale risico’s zijn” Column SAME Advies en Coaching