MVO met een twinkeling

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2013

MVO met een twinkeling

fotografie

InThePicture Fotografie

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat maar al te vaak over normeringen, vinkjes zetten en verantwoording afleggen. Belangrijk, maar niet iets om een twinkeling van in de ogen te krijgen. Dat was wel anders op de Beursvloer Rivierenland, die begin december gehouden werd in Geldermalsen. Daar werd één van de deelgebieden van MVO in praktijk gebracht, namelijk Maatschappelijk Betrokken Ondernemen (MBO).

Krap 90 minuten hadden 40 bedrijven en 52 organisaties nodig om samen 93 deals te sluiten. Vaak kleine deals, maar wel met een totale waarde van ruim €125.000,-. Doelgericht gingen de deelnemers de Beursvloer op. Geen dollartekens in de ogen, maar oprechte belangstelling: wie kan ik helpen, en wie helpt mij? Het ging om uitwisseling van kennis en kunde, helpende handen, materialen en contacten.

Het succes verklaard

Waarom is die Beursvloer als platform voor MBO zo’n succes? Wat maakt dat bedrijven tijd en ruimte maken hieraan mee te doen? Het succes van Maatschappelijk Betrokken Ondernemen laat zich makkelijk verklaren. “Het zit gewoon in mij” zeggen veel ondernemers wanneer je ze vraagt waarom ze ‘iets’ willen doen voor de samenleving. “Ik ben verbonden met deze omgeving, mijn medewerkers komen er vandaan en het geeft een goed gevoel.”

Maar dat is niet het enige, volgens Reggy Broekhuijse, directeur van Samen voor Rivierenland, de stichting die de Beursvloer organiseerde. “Nu de overheid zich verder terugtrekt is het voor veel organisaties moeilijk zich staande te houden. Voor hen is hulp vanuit het bedrijfsleven in de vorm van bijvoorbeeld specifieke kennis of wat helpende handen erg welkom. Voor bedrijven kost het vaak niet veel inspanning deze hulp te geven. Het kost geen extra geld, je zet je bedrijf positief op de kaart en medewerkers vinden het leuk en zinvol. Samen een klus opknappen bij een zorgboerderij is een leuk en zinvol onderdeel van een teamuitje. En een brainstorm over het marketingplan van een welzijnsorganisatie geeft de marketingprofessional naast positieve energie ook een kijkje in een andere keuken dan normaal.”

Rendement

Opdoen van nieuwe ervaringen en kennis, buiten je vertrouwde kaders denken en zingeving spelen een rol in waarom bedrijven werk maken van MBO. Zoals een ondernemer zei: “Natuurlijk zet ik me met het bedrijf in voor de samenleving. Maar tegenwoordig vragen mijn medewerkers er zelf ook om. Zij vinden het belangrijk een steentje bij te dragen met hun hoofd of handen. Ik juich dat toe. Ze leren er veel van en het geeft een onderlinge band. Dat zie ik terug op de werkvloer.”

Naast medewerkersbetrokkenheid is er nog een niet te onderschatten effect. Een positief imago en een onderscheidend vermogen komen al jaren als belangrijkste motief uit de bus als ondernemers de vraag wordt gesteld waarom zij doen aan MBO. Slimme marketeers begrijpen dat maar al te goed. Door je met je bedrijf, medewerkers, klanten en/of relaties praktisch in te zetten voor een maatschappelijk doel onderstreep je als bedrijf je eigen waarden en identiteit. Het levert een echte ervaring, mooie verhalen en vaak prachtige beelden, die graag worden gezien en gedeeld.

Broekhuijse: “Nog niet zo heel lang geleden mocht maatschappelijke betrokkenheid vooral geen commercieel element hebben. Dan was het niet ‘echt’. Ik denk daar anders over. De P van Profit is niet voor niets één van de P’s als het gaat over MVO. Hoe meer de inzet voor de samenleving bijdraagt aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen, hoe duurzamer het karakter er van wordt en hoe groter de impact.” Bang voor window dressing is ze niet. “Bedrijven willen bovenal gewoon mee bouwen aan een goed functionerende regio en iets bijdragen. Wij maken het ze makkelijk en helpen ze dat zo effectief mogelijk te doen.”

Ontzorgen

Samen voor Rivierenland is een professioneel platform dat de link legt tussen het bedrijfsleven en de samenleving. Daarmee ontzorgt de stichting bedrijven die invulling willen geven aan maatschappelijk betrokken ondernemen. Op basis van de doelen en mogelijkheden van het bedrijf organiseert de stichting een match met een maatschappelijke organisatie. De stichting organiseert teambuilding activiteiten met een maatschappelijke component, de Beursvloer en Meet & Match bijeenkomsten, workshops Goede Zaken en maatwerkworkshops MBO in bedrijf. Samen voor Rivierenland wordt mede ondersteund door de Regio Rivierenland en de gemeenten Buren, Culemborg, Geldermalsen, Lingewaal, Maasdriel, Nederbetuwe, Neerijnen, West Maas en Waal en Zaltbommel.

Voor meer informatie kijkt u op www.samenvoorrivierenland.nl of kunt u bellen met directeur Reggy Broekhuijse op nummer 06-15071500

Gedeputeerde Josan Meijers reikt het Rivierenlands Compliment voor de Mooiste Match uit aan Sport, Health en Wellnesscentrum Julien en Zorgcentra de Betuwe.

Meer dan 120 mensen bezochten de Beursvloer.

Reggy Broekhuijse

Een leerling van De Lingeborgh brengt een match naar Wilbert Kemperman van Flynth, voor de gelegenheid de ‘Beursvloeraccountant’

Hoekvrouwen en –mannen begeleiden de handel in kennis en capaciteiten.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by