Succesvolle onderneemsters uit Rivierenland aan het woord

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2013

Succesvolle

onderneemsters uit Rivierenland aan het woord

De succesvolle zakenvrouwen in de regio Rivierenland; Wie zijn ze? Hoe doen ze het? Wat zijn hun dromen en idealen? En wat is hun visie op het vrouwelijk ondernemerschap? We legden aan een aantal van hen een vragenlijst voor over problemen waar vrouwelijke ondernemers mee te maken kunnen krijgen.

Women in Business

Woudy van Kessel, eigenaresse VanKesselKroezen Makelaars Taxateurs

“Om aan de top te komen, zul je hard moeten werken”, vindt Woudy van Kessel. “Mooi 'zitten en mooi wezen' is niet voldoende is om iets te bereiken. Het heeft alles te maken met inzet, er alles voor over hebben en leven voor je werk. Vrouwen die goed zijn in hun vak kunnen veel bereiken.”

Vrouwen moeten volgens haar geen angst hebben voor een glazen plafond. “In de jaren tachtig was er misschien wel een glazen plafond, maar inmiddels is dat in de makelaardij in ieder geval niet meer van deze tijd en onderscheid je jezelf door wat je doet en durft.”

In het algemeen worden mannen als 'harder' en objectiever beschouwd dan vrouwen, maar in de makelaardij is Van Kessel’s ervaring dat inlevingsvermogen en het kunnen tonen van begrip naar beide partijen een onderhandeling tot een succesvol eind brengt/tot het gewenste resultaat leidt. “Dat moet in je zitten, het bemiddelen, klaar staan voor je klanten en last but not least het ondernemen en het weten waar je het allemaal voor doet. Bij mij persoonlijk is het van huis uit vanaf mijn geboorte meegegeven dat je onafhankelijk moet zijn, voor jezelf dient te zorgen, op te komen en te ondernemen. Mijn ouders hebben mij altijd ondersteund in het maken van de juiste keuzes. Ik zie het niet als hoge prijs, maar als een 'way of life', waar ik nooit spijt van heb gehad.”

Heske Groenendaal, eigenaresse Metaglas

“Het glazen plafond bestaat niet, het is iets wat wij vrouwen zelf tussen de oren hebben zitten. Wij zien meer barrières, waar mannen zich niets van aantrekken. Dus heb een positief zelfbeeld, je kunt het, tot het tegendeel bewezen is.”

Volgens Groenendaal voelen vrouwen zich wel meer verantwoordelijk voor de organisatie van het thuisfront. Ã¢â‚¬Å“Dat betekent dat ze tijd nodig hebben om zaken thuis ook goed te regelen. Dit vraagt om multitasking en aandacht op meerdere gebieden. Dus meer inzet, ook omdat het niet wil zeggen dat als je echt goed bent, je vanzelf komt bovendrijven. Je moet jezelf in de juiste omgeving begeven en de juiste mensen tegen komen. Dus dames profileer jezelf!”

Lana Goudsmits-Gerssen, eigenaresse Gerssen & Donkersloot Makelaars

“Als een vrouw ambitieus is en hard werkt om haar doel te bereiken, dan is dat doel net zo bereikbaar voor een vrouw als voor een man”, volgens Lana Goudsmits-Gerssen. “In mijn vakgebied zie je steeds meer vrouwen; de makelaardij is echt people’s business en daarmee een uitermate geschikt beroep voor vrouwen. Daarentegen is in de top van het Nederlandse bedrijfsleven nog steeds een té laag percentage vrouwen te vinden; dat vind ik echt een gemiste kans. Volgens mij zijn we in ons land inmiddels zover dat vrouwen net zoveel kansen hebben als mannen. Als vrouwen deze kansen met beide handen aanpakken, dan is de top voor deze vrouwen wellicht nog bereikbaarder dan voor mannen.”

Al moet je daar volgens haar, ook als vrouw, wel hard voor werken. “Je moet laten zien wat je kunt; het komt niet zomaar aanwaaien. Ik ben ervan overtuigd dat de weg naar de top lang en lastig is, maar zeker niet onbereikbaar. Zowel voor vrouwen als mannen geldt dat je je in verschillende kringen en netwerken zult moeten laten zien. Natuurlijk zal echt talent niet onopgemerkt blijven, maar dat neemt niet weg dat je goed je best moet doen om dat talent zichtbaar te maken. Een mooi citaat vind ik: ‘Don’t tell me the sky is the limit, when there are footprints on the moon’ (Paul Brandt). Een glazen plafond? Ik ben er nog niet tegenaan gelopen.”

Miranda de Vries, burgemeester Geldermalsen

Miranda de Vries meent dat vrouwen niet per definitie een hogere prijs betalen om de top te bereiken. “Natuurlijk betaalt iedereen een prijs voor succes, maar deze is niet zomaar hoger bij dames dan bij heren. Ik herken wel veel vooroordelen, nog steeds wordt vrouwen vaker dan mannen gevraagd hoe ze een en ander combineren. Ondanks dat ik ervan overtuigd ben dat we elkaar niet in de put moeten praten, wil ik toch een lans breken voor vrouwen. Een veelvoorkomend euvel is dat mensen die selecteren in selectiecommissies vaak een kopie van zichzelf zoeken. Of dat qua complementariteit in een team en een eventuele wens tot verandering en ontwikkeling verstandig is, is de vraag. Dit principe werkt wel nadelig voor vrouwen. Er zijn nog steeds veel meer mannen in de top van organisaties dan vrouwen, nog geen 1 op de 5 personen in de top is vrouw. Als wij, misschien onbewust, een kloon van onszelf zoeken, komen we wellicht sneller bij hetzelfde geslacht uit. Kortom, dames, werp je op als enthousiaste participant in selectiecommissies en wees je bewust van deze principes.”

Volgens De Vries kunnen vrouwen door het glazen plafond heen. “We kunnen lang filosoferen en mooie boeken schrijven over het al dan niet vermeende glazen plafond. Als ik om me heen kijk, kom ik het volgende tegen: maar 52% van de vrouwen in Nederland is economisch onafhankelijk, 10% van de top in het bedrijfsleven is vrouw, in het openbaar bestuur ligt dat net boven de 20%. Kortom, er is sprake van verschil. Creëren we dat zelf, of wordt ons dat aangedaan? Interessante vraag, ongetwijfeld met mooie argumenten aan beide zijden.”

Tot slot heeft De Vries nog een tip voor alle lezers van Rivierenland Business. “Hoe kunnen we niet alleen trots zijn op al deze ondernemers uit Rivierenland, maar ook dat aantal vergroten? U en ik kunnen dat samen, door steeds alert te zijn en vrouwen te stimuleren stappen te zetten. Dames in dit magazine, neem de tijd jonge vrouwen te coachen, zodat kansen worden gezien en benut.”

Nancy van der Heide, eigenaresse Fi-Nance Consultancy

Een vrouw wil volgens Van der Heide graag overal op en top presteren, op het werk, thuis in het gezin, als moeder en echtgenote. “Mannen richten hun focus vaak op één ding, hun carrière bijvoorbeeld. Vrouwen hebben af en toe een zetje nodig. Een vrouw moet in zichzelf geloven, gebruik maken van haar vrouwelijke kant. Dan zal ze opvallen en boven komen drijven.”

Het glazen plafond is volgens Van der Heide een mythe. “Vraag de gemiddelde man en die zal zeggen dat er geen plafond bestaat, vraag het een vrouw en die zal volmondig ja knikken. Waarom? Vrouwen bedenken hun eigen grenzen, dat moet je helemaal niet doen! Er zijn geen grenzen!”

Women in Business

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by