Column Goud & Kobalt: Je merknaam boeit me niet

Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2024

Voor iemand die maandelijks een nieuwe merknaam bedenkt, is dat misschien gek om te zeggen. En natuurlijk ga ik het nuanceren, maar voor nu... geloof me. Met een slechte of zelfs zonder naam kun je een sterk merk bouwen.

Het idee dat je naam het hart van je merk is, is een illusie. Natuurlijk, een catchy naam is handig. Als herkenning. Maar als dat het enige is waar je op leunt, heb je een probleem. Want klanten kopen geen naam. Ze kopen gevoel. Een connectie. Een belofte die je waarmaakt. En die dingen zitten niet alleen in een klank of lettergreep.

Wat wél belangrijk is? Een goed verhaal. Wat is jouw reden van bestaan? Waarom doe je wat je doet? En waarom zou iemand daar iets om moeten geven? Een sterk merk heeft een verhaal dat klanten raakt en inspireert. Het soort verhaal dat ze doorvertellen. Geen vaag verkooppraatje, maar een concrete missie die doorschemert in alles wat je doet. Als je niet weet waar je naartoe wilt, hoe ga je dan iemand meenemen? Mensen willen duidelijkheid.

En merken zijn net als mensen: inconsistent gedrag maakt ze onbetrouwbaar. Zorg er dus voor dat je communicatie, uitstraling en acties op één lijn liggen. Van je socials tot je klantenservice: alles moet kloppen met wie je zegt te zijn. Want échte herkenning zit in hoe je je gedraagt, niet in hoe je heet.

Waarom stellen we dan toch vaak een naamsverandering voor? Dit heeft alles te maken met die consistentie. Als je naam niet hetzelfde gevoel overbrengt als je merkconcept, is er ruimte voor verbetering. En dan heb ik het nog niet gehad over de dertien-in-een-dozijn namen. Want dat is pas écht een reden om het veranderen.

Wil je weten of je merknaam geschikt is, toets het dan aan de volgende vragen: past het bij je concept, vertelt het een verhaal, is het goed uit te spreken, past het bij je doelgroep, is het onderscheidend in je branche en is het flexibel genoeg om je aanbod uit te breiden?

Ja? Dan is het maar een onderdeel. Een puzzelstukje. Het boeit niet. Als ie maar past.

Thomas Kristian Teerink www.goudenkobalt.nl

Column Goud & Kobalt - De zonden van middelmatigheid

Fotografie: Sascha Waack

Thomas Kristian Teerink

www.goudenkobalt.nl

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media