Logistieke Hotspot Rivierenland

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2013

Logistieke Hotspot Rivierenland zoekt partners voor samenwerking

Rivierenland ligt op een strategische plek in het midden van Nederland waar veel vervoersassen, zowel water, weg als spoor, elkaar kruisen. De verbindingen over water richting de mainports Amsterdam/ Schiphol, Rotterdam en Antwerpen zijn uitstekend. De verbindingen naar het achterland bieden prima doorvoermogelijkheden. Dat maakt de regio tot hét scharnierpunt voor logistiek. Reden waarom nu al diverse logistieke dienstverleners en bedrijven waarvoor logistiek belangrijk is, zich vestigen in Rivierenland. “Deze sterke punten willen wij benutten voor versterking van de bedrijvigheid in Rivierenland en voor het aantrekken van nieuwe nationale en internationale bedrijven”, aldus Peter Smaal, projectleider Logistieke Hotspot Rivierenland. “Dit is hard nodig, want de crisis treft ook Rivierenland hard. Een goede logistiek is een steeds belangrijkere factor in de economische ontwikkeling van een regio. Daarom is het versterken van de logistieke sector en de logistieke mogelijkheden voor de regio Rivierenland een grote kans én voorwaarde voor de diversiteit en ontwikkeling van de Rivierenlandse economie: logistiek als belangrijke basis voor economische processen.”

Zorgelijke ontwikkeling

“Deze ontwikkeling is hard nodig”, vult Jan Looman, eveneens projectleider Logistieke Hotspot Rivierenland, aan. “De economische ontwikkeling van Rivierenland laat een zorgelijke ontwikkeling zien. De beroepsbevolking daalt, de toegevoegde waarde per arbeidsplaats neemt af en binnen die dalende beroepsbevolking zien we een mismatch tussen vraag en aanbod van werknemers. De welvaart zal afnemen. De logistieke ontwikkeling kan een bijdrage leveren aan het keren van deze tendensen. Door middel van nieuwe slimme logistieke concepten kan de toegevoegde waarde per werknemer toenemen. Een groot deel van de vraag aan logistieke werkgelegenheid sluit aan bij het aanbod van werk in Rivierenland. En nieuwe bedrijvigheid betekent ook nieuwe werkgelegenheid.”

Toename containervervoer

De trigger voor deze ontwikkeling, naast de kwaliteiten van Rivierenland zelf, is de toename van het (inter)nationale containervervoer, ook in tijden van crisis, en de containerterminal op Medel die recent is gestart. “Deze combinatie is dé kans voor Rivierenland om zich verder te ontwikkelen en toegevoegde waarde te creëren”, vertelt Smaal. “Diverse voorbeelden zijn daarvan in Rivierenland al bekend. Kuehne & Nagel, gevestigd op Medel, assembleert bijvoorbeeld motoren, Van Bon Cold Stores uit Beneden-Leeuwen distribueert diverse blends van vruchtensappen binnen Europa en voeren ook onderdelen van het productieproces uit.”

Ook andere sectoren in Rivierenland kunnen zich ontwikkelen. “We zien bijvoorbeeld dat er nog onvoldoende relatie is tussen de logistieke bedrijven in Rivierenland met hun technisch vaak geavanceerde apparatuur en de technische installatie- en onderhoudsbedrijven in de regio. Bij een verdere groei van de logistieke sector kunnen vele dienstverlenende bedrijven hun activiteiten uitbreiden: van de technische bedrijven tot accountants, verzekeraars, banken enzovoorts.

Tot slot werken we aan innovatie. Deze is met name interessant waar bedrijven in de regio waarvoor logistiek belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan de distributiecentra in de regio. Maar ook voor de voor Rivierenland zo belangrijke agrobusiness is een goede logistiek van levensbelang. Om die reden werken we nauw samen met Greenport Betuwse Bloem, het samenwerkingsverband van bedrijven en overheden om de tuinbouwcluster nationaal en internationaal verder te ontwikkelen. Efficiencyverbeteringen, nieuwe vormen van logistiek, mogelijkheid voor transport over spoor hebben een direct positief effect op de bedrijfsresultaten.”

Relatie onderwijs-arbeidsmarkt

Deze ontwikkeling staat niet op zichzelf en wordt gesteund door de overheden, het bedrijfsleven en het onderwijs. Belangrijke stappen in de samenwerking zijn al gezet. Een aantal grote bedrijven, de provincie en alle gemeenten in de regio, de Kamer van Koophandel en VNO-NCW doen al volop mee. Er is het Platform transport en logistiek Rivierenland, waar al veel bedrijven on onderwijsinstellingen bij betrokken zijn, dat zich onder andere richt op de relatie onderwijs-arbeidsmarkt.

Volgens Looman is het belangrijk om dit netwerk verder uit te breiden en met alle relevante organisaties in Rivierenland samen een sterk logistiek Rivierenland op te bouwen. “Om die reden bereidt het programmabureau Logistieke Hotspot Rivierenland de oprichting van een stichting voor, waarvan alle belanghebbende partijen lid kunnen worden. Deze stichting wordt dan hét scharnierpunt van de logistiek Rivierenland van waaruit alle marketing- en acquisitie-acties, innovatieprojecten en andere activiteiten die nodig zijn worden opgepakt.”

De komende maanden zal het programmabureau overal in de regio (bij ondernemersverenigingen, bij de gemeenteraden en andere relevante trefpunten) toelichting geven op de plannen en organisaties uitnodigen deel te nemen aan de stichting Logistieke Hotspot Rivierenland. Eind 2013 zal daarvoor een oprichtingsbijeenkomst worden belegd waarvoor alle belangstellenden worden uitgenodigd, waar meer informatie wordt gegeven en waar partijen zich kunnen inschrijven voor de stichting.

Organisaties die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de logistieke hotspot kunnen zich via www.logistic-hotspot.nl of rechtstreeks via smaal@logistic-hotspot.nl melden bij de projectleider.

Rivierenland heeft vanwege zijn strategische ligging en de zich sterk ontwikkelende positie in de logistieke sector veel kansen om zich te ontwikkelen tot een logistieke hotspot van internationaal formaat. De gemeenten in Rivierenland hebben samen met het bedrijfsleven en de provincie Gelderland de handen ineengeslagen om de kansen voor economische ontwikkeling op basis van logistiek te benutten. Rivierenland kan zich daarmee ontwikkelen tot een toplocatie voor bedrijven in de logistieke sector en voor bedrijven waarvoor efficiënte logistiek een belangrijke bedrijfsfactor is. Het Programmabureau Logistieke Hotspot Rivierenland, van waaruit de ontwikkeling van de Logistieke Hotspot wordt aangestuurd, richt zich de komende maanden op versterking van het netwerk en zoekt partners voor deze belangrijke ontwikkeling.

delen:
Rivierenland Business nummer 5 2024
 
Rivierenland Business nummer 4 2024
 
Rivierenland Business nummer 3 2024
 
Rivierenland Business nummer 2 2024
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by