ABKM Program Management: Persoonlijke benadering met eigenzinnig accent

Magazines | Rivierenland Business nummer 2 2012

ABKM Program Management BV, Geldermalsen

Persoonlijke benadering

met een eigenzinnig accent

fotografie karim de groot

Als toonaangevende, onafhankelijke zakelijke dienstverlener richt ABKM Program Management BV zich op ambitieuze organisaties die er niet voor schromen om zich te laten helpen door echte professionals om haar doelen te bereiken.

Vanuit een modern geoutilleerd pand aan de Elzenhof in Geldermalsen houden (programma-, project- en interimmanagement) specialisten zich dagelijks bezig met het resultaatgericht managen van veranderingen bij uiteenlopende opdrachtgevers. Het bedrijf biedt tevens coaching en trainingstrajecten voor de overheid, het midden- en kleinbedrijf en de zorgsector. De werkwijze van ABKM kenmerkt zich door de persoonlijke benadering met een eigenzinnig accent; daarbij zijn duurzaamheid, transparantie en kennisdeling belangrijke kernwaarden. “Bij ons staat de mens altijd op de eerste plaats.”

‘Geld investeren is simpel; investeren in mensen is veel belangrijker’. Sinds de oprichting vijftien jaar geleden loopt deze eigenzinnige visie bij ABKM Program Management BV als een rode draad door de bedrijfsvoering. Niet alleen intern staat de mens centraal, ook richting opdrachtgevers wordt veel waarde gehecht aan persoonlijk klantencontact en het onderhouden van een duurzame relatie. “Dat is absoluut onze kracht”, stelt Chief Operations Officer Marc Aldewereld. “Bij ons telt respect voor de mens; in alle facetten van ons werk staat dit voorop. Hierin onderscheiden we ons van organisaties die zo snel mogelijk omzet willen genereren, het liefst tegen zo laag mogelijke (arbeids)kosten. Met onze filosofie redeneren we net andersom: als wij bedrijven en organisaties begeleiden bij veranderprocessen doen we dit met respect voor de heersende bedrijfscultuur. ABKM werkt oplossingsgericht, maar we beslissen nooit over de hoofden van mensen binnen een bepaald bedrijf heen. Niet alleen verlies je dan je goodwill, ook raken medewerkers snel het vertrouwen kwijt als van bovenaf zaken worden afgedwongen. Veranderingen binnen een organisatie moeten bedrijfsbreed gedragen worden, anders is de kans van slagen zowel op de korte als langere termijn nihil.”

De waarde die gehecht wordt aan een duurzame relatie maakt tevens dat ABKM Program Management BV zich steeds meer richt op een aantal markten zoals de zorg, gemeentelijke overheid, energie en financiële instellingen, markten waar de komende periode veel veranderingen zullen optreden en die ook aansluiten bij de ervaring van de profes-

sionals. De kennis en ervaring van de ontwikkelingen in die markten en van de uitdagingen waar bedrijven in die markten voor staan, maakt dat ABKM Program Management BV de toegevoegde waarde kan leveren waar klanten naar op zoek zijn.

Transparantie cruciaal

bij veranderingen

Relaties in deze markten die een beroep doen op de gespecialiseerde kennis van ABKM Program Management BV kunnen rekenen op een transparant traject. De aanpak van ABKM is gebaseerd op het omgaan met veranderingen vanuit vijf invalshoeken: bedrijfsprocessen, managementsturing, kennis & kunde, cultuur & informatie en informatietechnologie. “Over elke stap in het proces wordt duidelijk gecommuniceerd met alle betrokken partijen”, legt Marc Aldewereld uit. “Veranderen is een continu proces onder voortdurende beïnvloeding van in- en externe factoren. Vertrouwen win je alleen als je integer en respectvol te werk gaat. Door uit te leggen waarom bepaalde veranderingen noodzakelijk zijn en inzichtelijk te maken wat het effect is op de lange termijn, raken mensen vanzelf gemotiveerd. Bedrijfsprocessen gaan in eerste instantie over mensen; als zij er in geloven, volgen omzetgroei en kostenreductie vanzelf.”

Snel slipgevaren

herkennen

ABKM ontwikkelt voortdurend nieuwe trainingen en workshops die aansluiten bij actuele pijnpunten in het werkveld van de opdrachtgever. Een goed voorbeeld hiervan zijn ‘De Antislipdagen Projectmanagement’: een serie van vijf korte workshops waarin verschillende valkuilen van een project zowel theoretisch als praktisch aan de hand van cases worden behandeld. “Vaak komen mensen pas in actie als het te laat is”, weet Aldewereld uit ervaring. “Om controle te houden op een project is het van belang om ‘slipgevaren’ te (her)kennen en er adequaat op te anticiperen, zodat onvoorziene situaties en omstandigheden niet leiden tot stagnatie. Valkuilen kunnen liggen op het gebied van planning, besluitvorming, risicomanagement, businesscase en de opdrachtgever zelf. De workshops worden door het hele land gegeven door deskundige projectmanagers die als professional zeer ervaren zijn en een eigentijdse blik hebben op mensen, projecten en kwaliteit.”

Terugzetten op de rails

Met een concept, speciaal ontwikkeld voor die ambitieuze organisatie, die het niet erg vindt om zich te laten helpen, wordt een project snel en deskundig weer op de rails gezet. Geen langdurig en duur assessment, maar een kort traject (max 5 werkdagen; fixed price) gevolgd door een deskundig advies, waarna het projectteam zelf weer verder kan. Vergelijkbaar met een bezoekje aan de dokter: kort consult; deskundig advies en evt kleine medicijnkuur om weer te herstellen. ABKM’-ers zijn intrinsiek gedreven mensen, die het vanzelfsprekend vinden om hun kennis te delen en te verspreiden, ruimte te geven en anderen te helpen. In dit concept komt dit ‘Meester-Gezel’ principe optimaal tot haar recht.

Persoonlijke coaching

bij elk project

Naast programma- en projectmanagement biedt ABKM coaching op maat, waarbij projectcoaches planmatige ondersteuning bieden gedurende een langere periode; ook na afronding van een project blijven ze op afroep beschikbaar voor advies. Daarnaast worden opleidingen aan secretaresses van projectmanagers gegeven, zodat zij zich bewust worden van alle facetten die bij de uitvoering van een project van belang zijn. Ook levert ABKM interim managers die bijvoorbeeld bij reorganisaties kunnen worden ingezet om het gehele traject in goede banen te leiden. “Met name hierbij speelt het menselijke aspect een doorslaggevende rol”, vindt Aldewereld. “Als gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn, is het van groot belang dat werknemers respectvol behandeld worden. Medewerkers zijn het kapitaal van een bedrijf, daar moet je zorgvuldig en sociaal mee omgaan. Deze missie geldt niet alleen voor onze interne organisatie; dit dragen wij ook uit in alle facetten van onze dienstverlening.”

Vertrouwen in de toekomst

Ondanks de grillige economische omstandigheden, ziet ABKM Program Management de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Recent zijn we verhuisd van de Bosmankamp naar een nieuw bedrijfsverzamelgebouw aan de Elzenhof langs de A15 in Geldermalsen. We werken nu vanuit een modern pand dat bovendien uitstekend bereikbaar is. Momenteel zijn hier tien deskundige professionals actief; in de toekomst verwachten we een uitbreiding naar dertig medewerkers zodat we een nog bredere klantenkring kunnen bedienen.”

ABKM Program Management BV

Elzenhof 7f - 4191 PA Geldermalsen

Tel: 0345-597085 - Fax: 0345-597086

info@abkm.nl - www.abkm.nl

Marc Aldewereld, Chief Operations Officer en Wanda van Arkelen, Office Manager bij ABKM.

Vanuit een modern geoutilleerd pand aan de Elzenhof in Geldermalsen houden (programma-, project- en interimmanagement) specialisten zich dagelijks bezig met het resultaatgericht managen van veranderingen bij uiteenlopende opdrachtgevers. Het bedrijf biedt tevens coaching en trainingstrajecten voor de overheid, het midden- en kleinbedrijf en de zorgsector. De werkwijze van ABKM kenmerkt zich door de persoonlijke benadering met een eigenzinnig accent; daarbij zijn duurzaamheid, transparantie en kennisdeling belangrijke kernwaarden. “Bij ons staat de mens altijd op de eerste plaats.”

‘Geld investeren is simpel; investeren in mensen is veel belangrijker’. Sinds de oprichting vijftien jaar geleden loopt deze eigenzinnige visie bij ABKM Program Management BV als een rode draad door de bedrijfsvoering. Niet alleen intern staat de mens centraal, ook richting opdrachtgevers wordt veel waarde gehecht aan persoonlijk klantencontact en het onderhouden van een duurzame relatie. “Dat is absoluut onze kracht”, stelt Chief Operations Officer Marc Aldewereld. “Bij ons telt respect voor de mens; in alle facetten van ons werk staat dit voorop. Hierin onderscheiden we ons van organisaties die zo snel mogelijk omzet willen genereren, het liefst tegen zo laag mogelijke (arbeids)kosten. Met onze filosofie redeneren we net andersom: als wij bedrijven en organisaties begeleiden bij veranderprocessen doen we dit met respect voor de heersende bedrijfscultuur. ABKM werkt oplossingsgericht, maar we beslissen nooit over de hoofden van mensen binnen een bepaald bedrijf heen. Niet alleen verlies je dan je goodwill, ook raken medewerkers snel het vertrouwen kwijt als van bovenaf zaken worden afgedwongen. Veranderingen binnen een organisatie moeten bedrijfsbreed gedragen worden, anders is de kans van slagen zowel op de korte als langere termijn nihil.”

De waarde die gehecht wordt aan een duurzame relatie maakt tevens dat ABKM Program Management BV zich steeds meer richt op een aantal markten zoals de zorg, gemeentelijke overheid, energie en financiële instellingen, markten waar de komende periode veel veranderingen zullen optreden en die ook aansluiten bij de ervaring van de profes-

sionals. De kennis en ervaring van de ontwikkelingen in die markten en van de uitdagingen waar bedrijven in die markten voor staan, maakt dat ABKM Program Management BV de toegevoegde waarde kan leveren waar klanten naar op zoek zijn.

Transparantie cruciaal

bij veranderingen

Relaties in deze markten die een beroep doen op de gespecialiseerde kennis van ABKM Program Management BV kunnen rekenen op een transparant traject. De aanpak van ABKM is gebaseerd op het omgaan met veranderingen vanuit vijf invalshoeken: bedrijfsprocessen, managementsturing, kennis & kunde, cultuur & informatie en informatietechnologie. “Over elke stap in het proces wordt duidelijk gecommuniceerd met alle betrokken partijen”, legt Marc Aldewereld uit. “Veranderen is een continu proces onder voortdurende beïnvloeding van in- en externe factoren. Vertrouwen win je alleen als je integer en respectvol te werk gaat. Door uit te leggen waarom bepaalde veranderingen noodzakelijk zijn en inzichtelijk te maken wat het effect is op de lange termijn, raken mensen vanzelf gemotiveerd. Bedrijfsprocessen gaan in eerste instantie over mensen; als zij er in geloven, volgen omzetgroei en kostenreductie vanzelf.”

Snel slipgevaren

herkennen

ABKM ontwikkelt voortdurend nieuwe trainingen en workshops die aansluiten bij actuele pijnpunten in het werkveld van de opdrachtgever. Een goed voorbeeld hiervan zijn ‘De Antislipdagen Projectmanagement’: een serie van vijf korte workshops waarin verschillende valkuilen van een project zowel theoretisch als praktisch aan de hand van cases worden behandeld. “Vaak komen mensen pas in actie als het te laat is”, weet Aldewereld uit ervaring. “Om controle te houden op een project is het van belang om ‘slipgevaren’ te (her)kennen en er adequaat op te anticiperen, zodat onvoorziene situaties en omstandigheden niet leiden tot stagnatie. Valkuilen kunnen liggen op het gebied van planning, besluitvorming, risicomanagement, businesscase en de opdrachtgever zelf. De workshops worden door het hele land gegeven door deskundige projectmanagers die als professional zeer ervaren zijn en een eigentijdse blik hebben op mensen, projecten en kwaliteit.”

Terugzetten op de rails

Met een concept, speciaal ontwikkeld voor die ambitieuze organisatie, die het niet erg vindt om zich te laten helpen, wordt een project snel en deskundig weer op de rails gezet. Geen langdurig en duur assessment, maar een kort traject (max 5 werkdagen; fixed price) gevolgd door een deskundig advies, waarna het projectteam zelf weer verder kan. Vergelijkbaar met een bezoekje aan de dokter: kort consult; deskundig advies en evt kleine medicijnkuur om weer te herstellen. ABKM’-ers zijn intrinsiek gedreven mensen, die het vanzelfsprekend vinden om hun kennis te delen en te verspreiden, ruimte te geven en anderen te helpen. In dit concept komt dit ‘Meester-Gezel’ principe optimaal tot haar recht.

Persoonlijke coaching

bij elk project

Naast programma- en projectmanagement biedt ABKM coaching op maat, waarbij projectcoaches planmatige ondersteuning bieden gedurende een langere periode; ook na afronding van een project blijven ze op afroep beschikbaar voor advies. Daarnaast worden opleidingen aan secretaresses van projectmanagers gegeven, zodat zij zich bewust worden van alle facetten die bij de uitvoering van een project van belang zijn. Ook levert ABKM interim managers die bijvoorbeeld bij reorganisaties kunnen worden ingezet om het gehele traject in goede banen te leiden. “Met name hierbij speelt het menselijke aspect een doorslaggevende rol”, vindt Aldewereld. “Als gedwongen ontslagen onvermijdelijk zijn, is het van groot belang dat werknemers respectvol behandeld worden. Medewerkers zijn het kapitaal van een bedrijf, daar moet je zorgvuldig en sociaal mee omgaan. Deze missie geldt niet alleen voor onze interne organisatie; dit dragen wij ook uit in alle facetten van onze dienstverlening.”

Vertrouwen in de toekomst

Ondanks de grillige economische omstandigheden, ziet ABKM Program Management de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Recent zijn we verhuisd van de Bosmankamp naar een nieuw bedrijfsverzamelgebouw aan de Elzenhof langs de A15 in Geldermalsen. We werken nu vanuit een modern pand dat bovendien uitstekend bereikbaar is. Momenteel zijn hier tien deskundige professionals actief; in de toekomst verwachten we een uitbreiding naar dertig medewerkers zodat we een nog bredere klantenkring kunnen bedienen.”

ABKM Program Management BV

Elzenhof 7f - 4191 PA Geldermalsen

Tel: 0345-597085 - Fax: 0345-597086

info@abkm.nl - www.abkm.nl

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by