Hoeveel moeite moet je soms doen om iemand te spreken te krijgen
Je kent het vast wel: Je wilt
iemand bellen voor een kort gesprek. Ook om elkaar 1 uur reistijd te besparen (heen en terug, zonder files). Het gesprek hoeft immers maar een minuut of tien te duren. Vol goede moed toets je zijn vaste nummer in. Na een kleine 20 seconden hoopvol wachten, val je terug op een vriendelijke stem aan de andere kant van de lijn, die zich verontschuldigt voor… het feit dat de persoon in kwestie niet opneemt. Susanne, de telefoniste, geeft aan dat ze het nog een keer kan proberen?! Dus ik zeg “graag.†- wachtmuziek - Een kleine minuut later... Jawel, ik ben weer bij Susanne terug. Over vriendelijkheid valt er echt niets te klagen. Ik krijg te horen dat mijn contactpersoon niet bereikbaar is. Mogelijk zit hij nog in een overleg, maar het kan ook zijn dat hij buiten de deur is… Of dat ik het over een uur misschien nog een keer kan proberen. En anders wellicht via zijn mobiele nummer. Of ik zijn 06-nummer heb? Dat heb ik. Voor de zekerheid zal Susanne ook een berichtje achterlaten, zodat hij weet dat ik gebeld heb. En ja, het gaat verder. Ik bel mobiel en eindig in een, overigens heldere, voicemailmelding. Allemaal goede bedoelingen en helaas geen steek verder als 5 minuten eerder. Daar moet je toch van zuchten. Gewoon iemand aan de telefoon krijgen. Hoe moeilijk kan het zijn…
En van de andere kant: mijn contactpersoon heeft een gemiste oproep op zijn vaste telefoon en hij heeft een e-mail van zijn telefoniste. Vervolgens ziet hij een gemiste oproep op zijn gsm en heeft een voicemail bericht van mij. We zijn lekker bezig.
Ook op dit gebied van communicatie is er nog verbetering mogelijk. Dat blijkt bijna dagelijks. Gelukkig kan dit door gebruik te maken van hedendaagse bewezen techniek. Niks geen raketwetenschap. Bereikbaar via één telefoonnummer, waarbij vast en mobiel toestel tegelijk overgaan. Met één voicemail en inzicht voor de beller of je überhaupt bereikbaar bent of dat hij beter direct een e-mail kan sturen.
Ingewikkeld? Nee hoor. De Giessen helpt u graag verder met de communicatie en om aan het nieuwe gebruik en de verbeteringen te wennen.
Wennen
Jan Mudde. Duidelijke taal.
De Giessen ICT & Kantoorefficiency
0184-675400 | info@giessen.nl