Stelling stadspromotie

Verschenen in Rivierenland Business nummer 1 2011

Tiel, Stad van Flipje. Dit biedt

kansen voor de lokale ondernemers

Tiel, Stad van Flipje, is sinds kort de slogan die onlosmakelijk aan de gemeente Tiel verbonden is en overal opduikt. In hoeverre biedt dit kansen voor de lokale ondernemers?

Roland van Vugt, directeur Stadspromotie Gemeente Tiel

“Flipje is een icoon met ongekende mogelijkheden. Inmiddels heeft Hero dit opnieuw onderkend en Flipje teruggebracht op de jampotten. Tiel is de stad van Flipje en moet dit ook vooral blijven uitstralen. Tielse ondernemers kunnen natuurlijk op dit imago en de naamsbekendheid meeliften. Dat gebeurt al, want er rijden inmiddels bijna honderd Tielse vrachtwagens (van Heuveltrans, Mol Cargo en Krol Reizen) met Flipje door heel Europa. Wel is van belang dat er coördinatie plaatsvindt van activiteiten. Het is niet de bedoeling dat ieder voor zich met Flipje aan de haal gaat. Suggesties en ideeën zijn welkom. Alexandra van Steen en ik zorgen vervolgens dat dit met Hero wordt besproken en kortgesloten. Samen kunnen we Flipje en Tiel een mooie en ondernemende toekomst geven.”

Thea Krol, mededirecteur Krol Reizen Taxi en Touringcar, Tiel

“Wij zijn ervan overtuigd dat Flipje kansen voor de lokale ondernemers biedt. Flipje heeft een grote naamsbekendheid. Waar je ook komt, of het nu in Maastricht of Groningen is, iedereen kent Flipje. Flipje heeft ons als ondernemer al veel goeds gebracht. Heel vroeger was ons bedrijf gevestigd naast jamfabriek De Betuwe. Toen het daar allemaal iets minder goed ging brachten wij het personeel met pendeldiensten van de Betuwefabriek naar Hero in Breda. Bovendien mochten wij op het parkeerterrein van De Betuwe onze bussen stallen. Flipje is daardoor altijd onlosmakelijk met ons verbonden geweest. Zo’n 25 jaar geleden lieten wij hem al airbrushen op onze bussen en sinds kort rijden we met de sticker ‘Tiel, Stad van Flipje’ rond op onze bussen, taxi’s en touringcars. Toen de gemeente ons vroeg om ons steentje bij te dragen aan de promotie, hoefden we dan ook geen seconde te na te denken en zeiden we direct ja!”

René van IJzendoorn,

directeur/eigenaar Van IJzendoorn Marketing Advies, Tiel

“Vanuit marketingoogpunt worden sterke merken gekoesterd. Flipje is er zo één. Ondernemers in Tiel zouden hier eigenlijk veel meer gebruik van moeten maken, de mogelijkheden worden mijns inziens onvoldoende benut. Het is zeer lovenswaardig dat de gemeente nu het voortouw neemt door Flipje meer zichtbaar te laten zijn in Tiel. Mogelijkheden voor ‘endorsement’ liggen voor de hand. Met name voor ondernemers in het toerisme en de horeca zijn er legio mogelijkheden. Denk aan Flipje menu’s , Flipje bonbons, Flipje arrangementen, Flipje ‘events’, Flipje fruit wandelroutes, Flipje fietsroutes, Flipje souveniers, etc. In combinatie met de nieuwe mediamogelijkheden (internet, social media, i-tablets) kunnen er nieuwe product/marktcombinaties ontstaan. Voor ondernemers mét pit, liggen er genoeg kansen.” 

Stadspromotie

rivierenland business | nummer 1 | maart 2011

Wie is Flipje?

Flipje is al meer dan 70 jaar de mascotte van Tiel en werd geboren in 1935. Door toenemende concurrentie wilde jamfabriek De Betuwe uit Tiel zich gaan onderscheiden van anderen. Reclameburea Van Alfen bedacht hiervoor het fruitbaasje Flipje. Van de avonturen van Flipje en zijn vriendjes verschenen stripboekjes, uitgegeven door De Betuwe. Ook de sleutelhangers en speldjes werden een rage. Inmiddels heeft tekenaar Arie van Vliet het fruitbaasje weer nieuw leven in geblazen en duikt Flipje veelvuldig op in het stadsbeeld. Zo staat hij boven 25 wegwijzers in Tiel, heeft hij een standbeeld en is er een Flipjemuseum in Tiel gevestigd.

copyright: Arie van Vliet.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media