‘In deze regio voel je de passie voor het vak’

Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2014

Frans Föllings, directeur MKB Rivierenland ING

‘In deze regio voel je de

passie voor het vak’

fotografie karim de groot

Al dertien jaar is hij in verschillende functies werkzaam voor ING. Sinds 1 april 2014 van dit jaar is hij directeur MKB Rivierenland bij ING. In de acht maanden tijd dat Frans Föllings in Rivierenland werkt, heeft hij al een duidelijk beeld van de regionale ondernemers kunnen vormen. “Dit gebied wemelt van de gepassioneerde ondernemers. Een voorrecht dus om met hen te mogen samenwerken.”

Volgens Föllings is het MKB wat hem betreft de leukste tak van sport binnen de bank. “Je krijgt een kijkje in de keuken van de meest uiteenlopende bedrijven. De ene dag zit je bij de bakker om de hoek en de volgende dag bij een groot staalbedrijf.” Naar eigen zeggen is hij een echte ‘klantenman’. “Ik zit het liefst samen met hen in hun bedrijf aan tafel. Zo weet ik het beste wat er leeft bij de klant, zodat wij daar onze dienstverlening op aan kunnen passen.”

Passie

Iedere keer als hij de deur achter zich dichttrekt na een bedrijfsbezoek in Rivierenland zegt hij vol adrenaline te zitten. “In deze regio voel je de passie die mensen voor hun vak hebben. Zelf vinden ze het maar heel gewoon wat ze doen, terwijl hier echt mooie bedrijven gevestigd zijn, die bovendien ook internationaal flink aan de weg timmeren.”

Die bescheidenheid die de regio zo typeert, daar sprak Föllings ook al in zijn toespraak over tijdens de drukbezochte ING Roadshow op 27 oktober bij Mariënwaerdt in Beesd, waar hij de aanwezigen tevens aanspoorde om meer de samenwerking met elkaar te zoeken. “Wij willen mensen met elkaar verbinden”, legt hij uit. “Dit doen wij bijvoorbeeld door het organiseren van roadshows, maar ook door regelmatig kennissessies te laten plaatsvinden. Ik ben ervan overtuigd dat wij door het inzetten van onze netwerken ondernemers verder kunnen helpen. Zij weten zo ontzettend veel en kunnen elkaar vaak beter verder helpen dan zij zelf denken. Je kunt als ondernemer bijvoorbeeld ook veel van hele andere branches leren. Ook hier kom je dingen tegen die van toepassing op jouw vakgebied zijn. Dit zag je bijvoorbeeld tijdens onze kennissessie over export, die plaatsvond tijdens de Roadshow. Hier zaten ondernemers aan tafel die er net mee begonnen waren, maar ook personen die al jarenlang met export bezig waren en dus ontzettend goed konden vertellen wat de do’s en don’ts waren. Prachtig toch als je elkaar op deze manier verder kunt helpen?”

Verschil willen maken

Verbinding wordt volgens hem ook gezocht bij het verschaffen van financieringen. “Wij tuigen regelmatig samen met andere partijen financieringen op, waarbij wij met een crowdfunder, een informal investor of een partij als PPM Oost participeren. Een mooi voorbeeld dus van hoe je mensen met elkaar in verbinding kunt brengen. Op die manier krijgt de ondernemer toch zijn gewenste financiering.”

Wanneer Föllings terug kijkt op de afgelopen jaren, zegt hij trots te zijn op de verstrekte financieringen in een tijd die economisch gezien niet altijd even rooskleurig was. “Onze slogan is niet voor niets ‘Oranje is kansen zien’. In een tijd als deze moet je dan ook kansen zien. Veel mensen denken dat de deur op slot zit bij de bank, maar bij ons staat de deur echt open voor ondernemers die het verschil willen maken, innovatief te werk gaan en out of the box denken. Wanneer je een duidelijke visie hebt en een goed ondernemersplan, kom je bij ons al een heel eind.”

Kennis overbrengen

Kennis overbrengen doet ING door de eerder genoemde kennissessies, maar ook door sectormanagers in te zetten. “Dit zijn collega’s die gespecialiseerd zijn in bepaalde branches. Zij fungeren vaak ook als spreker tijdens een kennissessie. Bovendien hebben wij een eigen Economisch Bureau, waar continu onderzoek gedaan wordt naar economische ontwikkelingen en waarbij er tevens naar de verschillende sectoren en regio’s gekeken wordt. Wekelijks ontvangen onze klanten updates van deze ontwikkelingen. Op die manier reiken we de ondernemer kennis aan die kan helpen bij het nemen van de juiste financiële beslissingen. Als ondernemer moet je vooruitkijken. Samen staan we sterk!”

www.ing.nl

“Wij willen mensen met elkaar verbinden”, aldus Frans Föllings.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media