Netwerkgids Nederland: Wegwijzer naar sociaal kapitaal

Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2014

Netwerkgids Nederland

Wegwijzer naar sociaal kapitaal

Wanneer je opdrachten binnen wilt halen, dan is netwerken van groot belang. Er zijn echter zoveel netwerken dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet. Aan de andere kant worstelen de netwerkorganisaties met de vraag hoe onderscheidend te zijn ten opzichte van andere netwerken. Rens Tanis, oprichter van Netwerkgids Nederland, weet het geheim van de smid en licht graag een tipje van de sluier op.

Dat de gemiddelde Nederlander niet weet welk netwerk het beste bij hem past, verbaast hem niets. “Bij Netwerkgids Nederland staan inmiddels 2431 netwerken geregistreerd. Hier tussen zitten businessclubs, brancheorganisaties, ondernemersverenigingen, vakbonden, Open Coffee’s, maar bijvoorbeeld ook online netwerken. Gemiddeld zijn er maar liefst tussen de 100 en 200 bijeenkomsten per maand waar je uit kunt kiezen bij Netwerkgids Nederland. In werkelijkheid zijn er zelfs meer dan 50.000 bijeenkomsten per jaar in Nederland. Om de keuze makkelijker te maken bieden wij het NetwerkPlan. Door vragen te stellen over bijvoorbeeld iemands doelstellingen, kunnen wij iemand introduceren bij die netwerkorganisatie die het beste bij deze persoon past.”

Vraaggestuurde

netwerken

Waar momenteel veel vraag naar is, zijn volgens hem de vraaggestuurde netwerken. “Om de juiste partijen bijeen te brengen heb je een interessant onderwerp nodig. Een vraag die alle betrokkenen graag willen helpen beantwoorden en waarbij zij deel willen uitmaken van een discussie. Wanneer je bijvoorbeeld een bijeenkomst organiseert voor mensen uit de horeca over de nieuwe horecaregelgeving, dan zul je zien dat iedereen daar wel een mening over heeft.”

Volgens hem is netwerken een vak en geen bijzaak. “Veel mensen hebben geen strategie wanneer ze naar een netwerkbijeenkomst gaan. Bovendien ontbreekt vaak het empatisch vermogen en praten mensen graag over zichzelf. Netwerken is actief luisteren, geven en niet alleen maar nemen. Wanneer je er serieus mee omgaat kun je er veel meer uithalen.”

Netwerkgilde

Ook de netwerken zelf kunnen gebruik maken van de expertise van Tanis en zijn team. Met het Netwerkgilde biedt hij een netwerk voor netwerk- en eventmanagers. Hier kunnen kennis en ervaringen met vakgenoten uitgewisseld worden en worden handvatten geboden om bezoekers te werven. “Netwerken is nog steeds geen branche. Om netwerkorganisaties te helpen hun netwerk te professionaliseren, hebben wij het Netwerkgilde bedacht. Daarnaast kan ook voor de netwerkorganisaties het NetwerkPlan ingezet worden.”

Bij het NetwerkPlan krijgen organisatoren van bijeenkomsten inzicht in de sterke en zwakke punten van de netwerkorganisatie. “Op basis van deze informatie worden concrete adviezen gegeven om leden te werven en behouden”, licht hij toe. “Bovendien kan op onze site ook naar leveranciers gezocht worden, denk bijvoorbeeld aan catering, locaties en sprekers. Wij zoeken altijd naar de juiste match tussen bezoeker, leveranciers en netwerkorganisatie.” �

www.netwerkgidsnederland.nl

Netwerken

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media