Coverstory Logistieke Hotspot: Techniek in logistiek neemt hand over hand toe

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2015

Logistiek wordt vaak geassocieerd met vervuilende vrachtauto’s en grote opslaghallen waar bijna niemand werkt. Dat is echter een achterhaald beeld. Het belang van techniek in de logistiek neemt in hoog tempo toe.

Logistieke Hotspot

Techniek in logistiek neemt hand over hand toe

coverstory

“Als technische ontwikkeling in de logistiek zien wij een toename van dienstverlening aan de ontvanger door de transporteur”, aldus Smaal.

Op tijd

Een mooi voorbeeld in dit verband is te vinden bij een van de bij de LHR aangesloten bedrijven. Dit bedrijf ontvangt gemiddeld zes containers met diverse artikelen per dag. Een paar jaar geleden werd alles via wegtransport aangevoerd vanaf Rotterdam of Antwerpen. “En dat ging nog al eens mis als er problemen waren op het wegennet waardoor een hele ploeg personeel stond te wachten en goederen niet volgens afspraak op tijd aan hun klanten geleverd konden worden”, blikt Smaal terug. “Momenteel maakt men gebruik van multi-modaal vervoer.

De containers komen per schip vanuit Rotterdam en worden vanaf de terminal op ca. 500 meter afstand van het bedrijf met een terminal-truck op de minuut nauwkeurig aangeleverd. De besparing op het transport is nog marginaal, maar de besparing aan interne kosten is enkele tienduizenden euro's op jaarbasis. Dat voor deze ‘precisie aansturing’ een stukje innovatieve techniek nodig is moge duidelijk zijn.”

Transportmogelijkheden

De extra modaliteiten bieden extra transport-mogelijkheden, maar vragen derhalve ook om meer afstemming en afweging. Binnenkort wordt in de LHR een traject gestart om tot een zogenoemde ‘control tower’ te komen. “Dit is een instrument om de beste modaliteit te kiezen én om minder leeg transport te realiseren: volle container heen, volle container terug. Om dit goed te organiseren is met name de ICT een belangrijk middel. Daarmee kan snel beoordeeld worden wat voor een bepaalde transport de beste modaliteit is. Bovendien maakt een goed ICT-systeem inzichtelijk of er behalve lading van a naar b wellicht ook lading van b naar a is die mee terug kan.”

 

Gedegen technische kennis

In de loodsen die her en der verschijnen zijn de activiteiten al lang niet meer beperkt tot het opslaan van goederen, maar wordt meer en meer waarde aan de diverse producten toegevoegd. “Denk hierbij aan display-bouw, om- en her-verpakken, toevoegen van onderdelen en handleidingen, installeren van software enzovoorts”, licht Smaal toe. “Deze ontwikkeling zet zich meer en meer door, waardoor het gebied waar productie stopt en logistiek begint steeds grijzer wordt. Deze ontwikkelingen vragen om gedegen technische kennis, zowel voor de regie op het proces als op de uitvoering van de diverse toegevoegde waarde activiteiten

(value added logistics). Welke werkzaamheden kunnen we automatiseren om een en ander nog slimmer en sneller te kunnen uitvoeren? Ook de hallen zelf zijn in de loop der jaren veranderd en bezitten veel meer techniek dan voorheen. Denk hierbij aan de energie-voorziening, koel- en warmte-technieken en robotisering.”

Dienstverlening

“Tot slot zien we als technische ontwikkeling in de logistiek een toename van dienstverlening aan de ontvanger door de transporteur”, vervolgt Smaal. “Vaker en vaker blijft het niet bij afleveren van een product maar ook installatie, eventueel onderhoud en voorraad beheer. Eén van onze aangesloten transportbedrijven neemt timmermannen aan als chauffeur vanwege het beroep dat op hun wordt gedaan om meubels in elkaar te zetten. Uiteraard krijgen deze timmermannen een goede chauffeursopleiding!”

Kortom, techniek neemt volgens Smaal een steeds belangrijkere rol in bij het organiseren van logistieke processen. “Deze lijn zal zich in de toekomst doorzetten daar de sector constant op zoek is naar slimmere en innovatieve mogelijkheden om goederenstromen zo efficiënt mogelijk te beheren.” n

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by