De Fenexpo Businessdagen worden op 11, 12 en 13 april voor de tiende keer gehouden in de Evenementenhal Gorinchem. Het succesvolle business-to-business evenement voor Drechtsteden en Rivierenland is al jaren een gewaardeerd platform voor ondernemers om naar buiten te treden. In 2016 namen ruim 200 bedrijven deel en bezochten ruim 6.500 bezoekers de beurs.
Na de opening van de Evenementenhal Gorinchem organiseerde toenmalig eigenaar Hennie van der Most de Business Vakdagen voor bedrijven in de regio. De belangstelling daarvoor liep terug, maar Henk Fennema deed er met zijn drukkerij prima zaken. "Van der Most bezocht onze stand. Ik kende hem al omdat wij vanaf het begin betrokken waren bij de publiciteit rondom zijn nieuwe project. Het was gezellig druk en hij vroeg me of ik geen zin had om de beurs voort te zetten'', herinnert Fennema zich. ''Ik geloof in beursdeelname als marketinginstrument en vond ook dat dit evenement eigenlijk niet mocht verdwijnen uit onze regio.'' Hij nam de uitdaging aan en organiseerde eerst de Regionale Businessdagen, maar de bedrijfsnaam Fenexpo raakte zo snel ingeburgerd dat die officieel aan het evenement werd gehangen. Fennema startte in het jaar waarin de grote economische crisis uitbrak. Maar in goede of in slechte tijden, een bedrijf moet naar buiten treden om gezien te worden. "In de schaduw groeit niks'', zo stelt Fennema vol overtuiging. "Je moet zichtbaar zijn om te kunnen groeien. De mensen moeten weten wie je bent en wat je doet. Ook wij hebben moeilijke jaren gehad maar omdat we zelf ook veel aan marketing hebben gedaan voor de beurs bestaan we nog steeds."
Gunfactor
Soortgelijke evenementen verdwenen de afgelopen jaar maar bedrijven bleven ook in de crisisjaren deelnemen aan de Fenexpo. "Marketing voor een bedrijf is als water voor een plant'', vindt Fennema. "Het is noodzakelijk om te groeien. Kijk maar eens naar alle succesvolle bedrijven. Ze maken het verschil met slimme marketing maar de gunfactor bouw je op met persoonlijk contact. Dat lukt je niet via mail of telefoon maar wel op een beurs. Daar schud je elkaar de hand en ben je echt in gesprek. Zo bouw je een gunfactor op. In drie dagen tijd kun je waardevolle contacten opdoen maar natuurlijk ook een goed gesprek hebben met bestaande relaties.''
Full service
Bedrijven kunnen al deelnemen vanaf 940 euro voor drie dagen. Fennema licht het full service concept toe: "Er is een volledig verzorgde catering geregeld met persoonlijke bediening in de stand, de stand wordt voor je opgebouwd, deelnemers kunnen een beurstraining volgen en ontvangen tweehonderd toegangskaarten om relaties uit te nodigen. Als iedere exposant dat doet, loopt er een hele interessante doelgroep rond.'' Alle randvoorwaarden zijn dus in orde op de Fenexpo Businessdagen.
Het is aan de deelnemers zelf om zichzelf optimaal te presenteren. "Als je een banner neerzet en meer naar je telefoon kijkt dan naar de bezoeker wordt de deelname geen succes '', stelt Fennema. "Bereid de deelname goed voor. Wat wordt je boodschap naar de bezoeker en wie gaat dit doen? De beurs is echt een prachtig platform om nieuwe contacten te leggen. Er komen meer dan zesduizend bezoekers. Zij stappen in de auto om naar je toe te komen. Hoe mooi is dat? Je hoeft ze niet te bellen of te mailen, ze komen gewoon bij je langs. De uitdaging is dat mensen je niet vergeten daarom is het ook belangrijk na de beurs in contact te blijven."
www.fenexpo.nl
Tien jaar Fenexpo persoonlijk contact is nog steeds belangrijk