Sharity: Ondernemen met impact

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2017

sharity Ondernemen met impact

Bedrijven weten dat er naast winst in euro's ook op andere terreinen winst valt te behalen. We leveren goede en verantwoorde producten en we werken aan de toekomst van onze kinderen en hun kinderen. Ondernemers zoeken naar creatieve manieren om een bijdrage te kunnen leveren aan de lokale samenleving. Daarbij gaat het niet meer om het geven van geld maar om het daadwerkelijk zelf actief betrokken zijn. De handen uit de mouwen zogezegd.

Waarom zou je jouw marketingkennis alleen gebruiken voor je eigen organisatie als je ook een sociale werkplaats een stap verder kunt helpen? Hoe bevredigend is het om een dag met collega's tuintjes op te knappen bij een verzorgingshuis om de hoek? Of om een leegstaand kantoor (tijdelijk) ter beschikking te stellen aan de lokale EHBO? En dit zijn nog maar een paar kleine voorbeelden van wat mogelijk is.

"De winst voor ondernemers is aanzienlijk: een positief imago, grotere naamsbekendheid en uitbreiding van het netwerk in de samenleving. Maar ook: versterking van de interne cultuur, verbeterde samenwerking tussen afdelingen en medewerkers die trots zijn op hun bedrijf", aldus Angelique Ottens.

En hoe dan?

De stap van 'willen' naar 'doen' is vaak de uitdaging. Want hoewel je zou denken dat iedere maatschappelijke organisatie staat te springen om vrijwilligers, materialen of kennis, is het tegenovergestelde vaak waar. Organisaties hebben hun eigen behoeftes, plannen en routines waardoor het niet altijd past vrijwilligers te ontvangen. Daarom bestaat Sharity. Al 10 jaar verbindt Sharity ondernemers en hun werknemers aan maatschappelijke organisaties. Sharity combineert state-of-the-art event management met een diepe kennis van en een groot netwerk in maatschappelijk Nederland. Kortom, een tot in de finesses georganiseerde activiteit op de plek waar je als ondernemer een bijdrage wilt leveren.

"Onlangs kregen we een telefoontje van Essent. Men had bedacht 40 vrouwen in een achterstandspositie een gezellige middag aan te bieden. Zelf had men al de nodige uren besteed om een en ander geregeld te krijgen. Vervolgens bleek dat niemand 'zomaar' namen van vrouwen in zo'n positie wilde geven vanwege privacy redenen. Met hulp van Sharity konden al snel diverse verbindingen worden gelegd en opties worden uitgewerkt.

Een kwestie van 'de weg weten'."

Wat Sharity doet

"De ene keer brengen we een advies uit over ondernemen met (sociale) impact of leggen we de verbinding voor een bedrijf met een passende organisatie. Een volgende keer organiseren we een vrijwilligersdag voor bedrijven als HEINEKEN Nederland, Rittal Benelux, Profource of A.S. Watson. We organiseren maatschappelijke events voor bedrijven, overheden en welzijnsorganisaties in diverse regio's (oa. 's-Hertogenbosch, Oss, Schijndel, Ede en Hilvarenbeek) waar we in één middag veel bedrijven en organisaties bij elkaar brengen om vraag en aanbod te matchen (Beursvloeren). En we werken met lokale welzijnsorganisaties aan businessclubs van maatschappelijke organisaties (Maatschappelijk Netwerk) om deze organisaties beter te laten samenwerken. Alles met als doel: de lokale samenleving mooier te maken door ondernemers en organisaties met elkaar te verbinden."

Heeft u al zin om meer impact te maken in uw eigen regio? Neem contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Sharity, Vossebes 1, 3903 EK Veenendaal

Angelique Ottens, 06-38351304

angelique.ottens@sharity.eu,

Matthijs Vertegaal, 06-46298456

matthijs.vertegaal@sharity.eu

www.sharity.eu

De winst voor ondernemers is aanzienlijk: een positief imago, grotere naamsbekendheid en uitbreiding van het netwerk in de samenleving.

Matthijs Vertegaal en Angelique Ottens

WERKEN BIJ VOICT

DE TOEKOMST HELPEN PROGRAMMEREN EN IMPLEMENTEREN

VOICT brengt haar klanten verder

Ontdek de nieuwste toepassingen van bezorging on track en blijf in control

De volledige regie houden over je zending? In de steeds dynamischer wordende transportsector is dit hét unique sellingpoint waar transporteurs en verzenders voor kiezen. Het gaat steeds sneller, flexibeler en gepaard met meer realtime data en control. Alles is erop gericht de regie te versterken. VOICT uit Ede levert hiervoor met haar programma DireXtion dé oplossing,

waarvan de toepassingen de komende jaren alleen maar groter worden, ze rekenen onder meer Coolblue, PostNL en Brocacef tot hun vertrouwde klantenkring.

Tekst: Niek Arts Fotografie Annemarie Bakker

De toekomst wordt niet alleen in Silicon Valley gemaakt. VOICT in Ede ontwikkelde met DireXtion een uniek programma dat logistieke dienstverleners met een complexe werkwijze in staat stelt volledig de regie te voeren. Bij de distributie van medicijnen weten ze bijvoorbeeld niet alleen op elk moment waar welk pakket zich bevindt maar ook wat de temperatuur in de wagen is. Brocacef, PostNL en Coolblue zijn voorbeelden van landelijk opererende bedrijven die DireXtion gebruiken. Om het programma te helpen uitbouwen, te ondersteunen en bij klanten te implementeren zoekt VOICT stagiaires en nieuwe medewerkers.

TEKST: Jeroen Kuypers FOTografie: Annemarie Bakker

Er is geen wereld waar innovaties zich zo snel opvolgen als in de IT. VOICT innoveert hier met 'DireXtion iedere dag aan mee. De grote plus hierbij is dat de input van de klant leidend is voor nieuwe innovaties en updates. Het Distributie Management Systeem 'DireXtion' ontzorgt de gebruiker helemaal. Met behulp van de software managet, plant en monitort de gebruiker alle zendingen. De software werkt eenvoudig naast bestaande (ERP-)systemen. Alles is erop gericht om zelf de leiding over de zending te houden. Met DireXtion zit je meer dan ooit tevoren zelf op de regisseursstoel! Directeur Gert van Oel verwacht de komende jaren mooie verdere ontwikkelingen.

Uit de praktijk gegrepen

Van Oel vertelt: "In het proces van vervoeren en verladen zijn er vier duidelijke stappen te onderscheiden. Dit zijn:

? het verwerken, ordenen en bewaken

van de transportopdrachten;

? het zo optimaal mogelijk plannen

van de ritten;

? het uitvoeren van de bezorging;

? het tracken en tracen van de goederenstroom.

"In ieder van deze processtappen kunnen zich uitzonderingen voordoen. Onze software beperkt de gevolgen hiervan tot een minimum. Als het systeem toch een uitzondering detecteert, reageert het hierop en communiceert erover. Dit gebeurt zoveel mogelijk geautomatiseerd. Hierdoor zijn alle betrokken partijen snel en juist geïnformeerd. Dit voorkomt onnodige ruis op de lijn. Door onze software weten wij altijd waar een zending is en wat de status daarvan is. Als je dit weet kun je direct actie ondernemen als dat nodig is. Zo kun je direct de klant informeren die bijvoorbeeld thuis op zijn bestelling wacht. Alle partijen hebben toegang tot het systeem, waardoor het proces geheel transparant is."

"In de praktijk: een consument bestelt online een product en laat het door een vervoerder op zijn privé-adres bezorgen. De order wordt automatisch door ons systeem ingeboekt. De chauffeur weet wat hij moet inladen en waar hij het op welk specifieke tijdstip moet bezorgen. Als de klant niet thuis is voert de chauffeur dat in zijn pda (zakcomputer) in. Onze software doet daarna de rest. Het systeem zorgt er automatisch voor dat er een berichtje naar de klant gaat voor een nieuwe bezorgafspraak en dat de zending opnieuw wordt ingepland."

Op de regisseursstoel

"Doordat wij altijd weten waar een zending is, kunnen we samen met onze klant écht effectief op de regisseursstoel plaatsnemen. Met DireXtion registreer je uitzonderingen op drie verschillende niveaus: pakket, zending en rit. Als er iets fout dreigt te gaan kunnen we snel handelen, dit wordt het stukje 'act' genoemd. En juist op dit onderdeel is veel winst te behalen. De laatste jaren zijn er steeds meer data toegankelijk geworden, waardoor we steeds beter kunnen voorspellen wanneer iets fout dreigt te gaan. Dit vergroot de borging van de zending terwijl de verzendtijd korter wordt. Dit is bijvoorbeeld extra belangrijk bij de verzending van medicijnen, levensmiddelen en andere bederfelijke waar."

Realtime ritmonitor

"Een belangrijke module van DireXtion is de ritmonitor. Je ziet in realtime het verloop van de ritten en de prognose over het vervolg ervan. Mocht er aan het geplande rittenschema iets veranderen dan wordt dit direct gecommuniceerd naar alle belanghebbenden. Je ziet in één oogopslag de status van je zending. Als een rit in de praktijk anders verloopt dan gepland, wordt er zelfstandig een nieuwe reële inschatting gemaakt. Doordat de ritmonitor alles overzichtelijk bijhoudt kan er snel via web, sms of e-mail met de klant gecommuniceerd worden. In de toekomst willen we de prognose van de ritmonitor verder uitbreiden met traffic information. Zodat de voorspelbaarheid verder toeneemt."

Altijd de temperatuur checken

"We hebben nog een noviteit die als losse module te gebruiken is, namelijk temperatuurmonitoring. De temperatuur in de voertuigen wordt geïntegreerd in het systeem waardoor de temperatuur van de zendingen geregistreerd wordt. Dit is interessant voor de levering van medicijnen onder GDP-regeling uit de farmaceutische industrie. Met één klik op de muis kan de temperatuur van een zending worden getoond. Het maakt dan niet uit waar de zending is in de logistieke keten. Klanten zien de temperatuurhistorie in het bewijs van aflevering die via mail gestuurd wordt. Verder is het integreren van temperatuurmonitoring belangrijk voor het aantonen van de kwaliteit. Bij een audit laat je eenvoudig zien dat de temperatuur geborgd is en aan de GDP-regels voldoet."

Consultancyafdeling starten

"De komende jaren blijven we investeren in het ontzorgen van onze klanten. Vanaf 2018 gaan we aanvullende diensten voor klanten aanbieden. Nu werken nog veel klanten met onze software. Maar ik merk dat er veel (vooral kleinere) partijen zijn die graag willen dat we ook vóór ze gaan werken met onze software. Dat we bijvoorbeeld de planning, risicomonitoring of audit uitvoeren. Deze 'softe IT-kant' wordt steeds meer gevraagd. Hiervoor gaan we een consultancyafdeling opzetten en daarvoor zoeken we in 2018 nieuwe collega's."

"Er werken nu een aantal grote klanten met onze software. Zij vragen steeds weer nieuwe toepassingen waardoor we DireXtion blijven doorontwikkelen. De komende jaren gaan we nog beter voorspellen, plannen en bijsturen waardoor de ultieme regisseursrol nog dichterbij komt. Voor onze klanten betekent dit meer efficiëntie, nog kleinere foutmarge en een snellere en kwalitatief hogere levering. Daar gaat onze sector naartoe en daarin blijven wij als VOICT met DireXtion vooroplopen."

www.voict.nl

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by