Mercedes-Benz
E-Klasse
Dealer: Rüttchen
Frans Föllings:
"De Mercedes-Benz heeft echt een executive-uitstraling, maar iets sportievers zou beter bij mij passen. Prijs en kwaliteit vind ik prima in verhouding en het rijcomfort staat op een hoog plan, ondanks de iets te grote middenconsole. De auto houdt zich mooi stil en ligt stabiel op de weg."
Maikel Martens:
"Qua rijcomfort en prestaties verreweg de beste, deze E-Klasse. Voor mij ronduit een droomauto met een gave uitstraling, afkomstig van een mooi merk. Hij zit erg goed en biedt vooral achterin veel ruimte. De scherpe achteruitrijcamera zorgt ervoor dat je elk detail kunt zien."
Lars Hoogakker:
"Wat een prachtige auto om te zien, deze Mercedes-Benz E-Klasse. Hij bezit fijne stoelen, een zeer luxe afwerking en een goede wegligging. Navigatie en audio gebruiken zeer grote schermen met een duidelijke weergave, wat ook opgaat voor de praktische achteruitrijcamera."
Mark Uijen:
"Ik zou de E-Klasse aanschaffen omdat het een superauto is, die verrast. Dat doet hij met een topafwerking, mooie materialen, een neutraal weggedrag, hele grote beeldschermen in het dashboard en top-voorstoelen."
SpecificatiesMerk: Mercedes
Model: E-klasse
Type: E 200 Business Solution Aut.
Transmissie: Handgeschakeld
Cilinderinhoud: 1.991 cc
Vermogen: 184 pk
Koppel: 300 Nm
Verbruik: 5,9L./ 100 km
Acceleratie (0 tot 100): 7,7 sec
Topsnelheid: 240 km/u
Uitrusting: actieve remassistent, widescreen cockpit, high-performance led-koplampen, stoelverwarming voorstoelen, keyless start
Verkoopprijs: ? 57,356,-
Leaseprijs: vanaf ? 995,-
excl. BTW (full operational,
obv. 20.000 p/jr,
4 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 51,501,-
Informatie: www.ruttchen.nl
"Een droomauto"
Volkswagen Tiguan
Dealer: De Waal Autogroep Afgevaardigde tijdens testdag: Christian Lijs
Lars Hoogakker:
"Een aardige styling, beter dan bij het vorige model. Voor het type auto vind ik de wegligging acceptabel. De Tiguan voelt degelijk aan, kent veel beenruimte en beschikt over een zeer goed infotainmentsysteem met een uitstekende interface. Apple CarPlay is een mooie toevoeging."
Maikel Martens:
"De Tiguan met zijn mooie uitstraling heb ik als een erg comfortabele auto ervaren. Hij ligt stevig op de weg en rijdt lekker. Verder biedt hij een prettige zit en kun je goed over de voorkant heen kijken. Ook het ruimteaanbod spreekt in zijn voordeel."
Ton Ax:
"Ik beschouw deze auto als de beste van het stel. Hij komt degelijk en netjes afgewerkt over, stuurt direct en rijdt ook in andere opzichten prettig. Het zitcomfort en vooral de stoelinstellingen kunnen mijns inziens beter, wat ook geldt voor de dodehoekdetectie, maar de camera werkt goed."
Piet Verhoeks:
"Een auto met potentie, deze Volkswagen Tiguan. De prijs is vrij stevig, maar hij zal zich wel bewijzen, want hij voelt vertrouwd aan en ligt goed in de markt. Hij kenmerkt zich door heel veel ruimte, een gebruiksvriendelijk radio-navigatiesysteem en een afwerking zoals je mag verwachten."
SpecificatiesMerk: Volkswagen
Model: Tiguan
Type: 1.4 TSI Connected Series DSG
Transmissie: 6-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Vermogen: 150 pk
Koppel: 200 Nm
Verbruik: 1 op 16,7
Acceleratie (0 tot 100): 9,2 sec
Topsnelheid: 200 km/u
Uitrusting: 18-inch lmv, elektrisch
bedienbare achterklep, Lane Assist,
adaptive cruise control,
Volkswagen Car-Net
Leaseprijs: vanaf ? 677,-
excl. BTW (full operational,
obv. 20.000 p/jr,
4 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 33.765,-
Informatie:
www.dewaalautogroep.nl
"Een auto met potentie"
Audi Q2
Dealer: De Waal Autogroep Afgevaardigde tijdens testdag: Wilbert Grasdijk
Bert Bouman:
"Hoewel best hoog vind ik de prijs zeker in verhouding met de kwaliteit. De uitstekend afgewerkte Audi Q2 rijdt lekker, met een prima veer- en zitcomfort, waarbij de stoel zich goed laat instellen. Het navigatiesysteem verstrekt duidelijke aanwijzingen en de spiegels bieden genoeg zicht."
Piet Verhoeks:
"Een klasse apart in dit segment, zonder echte minpunten. Hij is wat stevig in prijs, maar dan heb je wel een echte, degelijke Audi met een mooie afwerking en een ruim interieur. Je zit er fijn hoog in."
Rob Kouwenberg:
"De Q2 kost iets meer, maar ik ben er wel positief over. Een mooi compact model, goed afgewerkt en voorzien van een bijzondere zwarte hemel. De stoelen vallen probleemloos in te stellen en er blijkt ruim voldoende beenruimte aanwezig."
Frans Föllings:
"Net even anders om te zien, deze Audi met zijn opvallende uiterlijk. Hij rijdt heel sportief, waarbij ik de automatische transmissie erg plezierig vind. Ook prettig: de navigatie kun je op afstand bedienen. De afwerking is van hoge kwaliteit."
SpecificatiesMerk: Audi
Model: Q2
Type: 1.4 TFSI S-tronic Pro-line S
Transmissie: 7-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1.395 cc
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 1 op 19,2
Acceleratie (0 tot 100): 8,5 sec
Topsnelheid: 212 km/u
Uitrusting: extra getint glas vanaf
B-stijlen, 18-inch lichtmetalen wielen
Leaseprijs: vanaf ? 575,-
excl. BTW (full operational,
obv. 30.000 p/jr,
4 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 31.145,-
Informatie:
www.dewaalautogroep.nl
"Een klasse apart in dit segment"
?koda Kodiaq
Dealer: De Waal Autogroep Afgevaardigde tijdens testdag: Jaber Ghamouzi
Rob Kouwenberg:
"Het type 'groot offroad' trekt mij persoonlijk niet. Mooi vind ik de luxe bekleding. Fijn is de hoeveelheid ruimte die je erin hebt. Bijzonder is de Lane Assistant, die ervoor zorgt dat je zelfs met je handen los binnen de rijstrook blijft."
Ton Ax:
"Hij biedt een redelijk zitcomfort, een prettig werkende 360-gradencamera en een keurig rijgedrag. De afwerking mag wat mij betreft nog wel iets luxer en uitgebreider."
Mark Uijen:
"Een uitstekende gezinsauto voor zeven personen, gunstig geprijsd, robuust en bijna premium qua voorkomen. Op de multi-verstelbare zetel met zijn goede lendensteun en lederen bekleding zit je uitstekend."
Bert Bouman:
"De ?koda Kodiaq maakt een goede indruk. Zijn representatieve uitstraling zou voor mij de belangrijkste reden vormen om hem aan te schaffen. Ik vind de prijs/kwaliteitverhouding redelijk, de navigatie geeft netjes weer hoe je moet rijden en de prima instelbare stoelen zitten lekker."
SpecificatiesMerk: ?KODA
Model: Kodiaq
Type: 2.0 TDI Style Business DSG
Transmissie: 7-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1.968 cc
Vermogen: 150 pk
Verbruik: 1 op 18,2
Acceleratie (0 tot 100): 9,8 sec
Topsnelheid: 195 km/u
Uitrusting: verwarmbare voorstoelen,
achterbank en stuur, lederen bekleding, adaptive cruise control, Front, Travel
en Lane Assist, Smart Light Assistant, wegklapbare trekhaak
Leaseprijs: vanaf ? 585,-
excl. BTW (full operational,
obv. 20.000 p/jr,
5 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 28,990,-
Informatie:
www.dewaalautogroep.nl
"Bijna premium qua voorkomen"
SEAT Ateca
Dealer: De Waal Autogroep Afgevaardigde tijdens testdag: René Veenbrink
Ton Ax:
"Keurig qua rijgedrag, deze SEAT Ateca, maar het comfort en de afwerking kunnen beter. Verder had ik liever een wat sterkere motor gehad. De auto biedt een gemiddeld veiligheidsniveau, een uitstekend werkende achteruitrijcamera, een prettige zitkwaliteit en genoeg zicht rondom."
Guido Scheltens:
"De SEAT Ateca wist mij aangenaam te verrassen met zijn ruimte en uitstraling. Hij beschikt over voldoende comfort en voelt degelijk aan. Het navigatiesysteem is vrij standaard, maar functioneert goed genoeg. Een prima gezinsauto met een redelijke prijs/kwaliteitverhouding."
René Huibers:
"Hij rijdt rustig, met een stille motor en het gemak van adaptive cruise control. Er zit net genoeg beenruimte in. De navigatie bevindt zich op een mooie plaats, heeft een groot beeldscherm, een sd- en een usb-aansluiting. Voor de prijs krijg je veel opties."
Mark Uijen:
"Audio, navigatie en dodehoekwaarschuwing zijn top; typisch een VAG-product. Als ik zo'n SEAT Ateca zou aanschaffen, dan voor zijn ruimte. Gezien de prijs van 35 mille vind ik een 1,0-liter driecilindermotor wat karig, hoewel het blok me verrast door zijn stille loop. De stoelen zitten prima."
SpecificatiesMerk: SEAT
Model: Ateca
Type: 1.0 EcoTSI Style
Transmissie: handgeschakelde 6-bak
Cilinderinhoud: 999 cc
Vermogen: 115 pk
Verbruik: 1 op 19,2
Acceleratie (0 tot 100): 11 sec
Topsnelheid: 183 km/u
Uitrusting: metallic lak, 18-inch lmv Upgrade Professional 2, Upgrade
Technology 2, Upgrade Sound
Leaseprijs: vanaf ? 506-
excl. BTW (full operational,
obv. 10.000 p/jr,
4 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 27.700,-
Informatie:
www.dewaalautogroep.nl
"Wist mij aangenaam te verrassen"
BMW X1
Dealer: Story Waardenburg Afgevaardigde tijdens testdag: Thomas Alberts
Frans Föllings:
"Een fraaie auto met een zakelijk voorkomen, deze BMW X1. Het interieur met zijn glanzende panelen beantwoordt niet direct aan mijn smaak, maar met een bescheiden postuur zit je als gegoten. Het navigatiesysteem werkt uitstekend en ik vind het head-up display leuk en praktisch."
Maarten de Groot:
"De uitmuntende wegligging is typisch BMW. Bluetooth en DAB+ werken perfect. Een mooie en pittige auto, waarvan de stoelen perfect lijken, echter niet voor te brede mensen."
Guido Scheltens:
"De X1 zou ik aanschaffen voor het comfort, de hoge instap en de uitstraling. Hij biedt achterin beperkt ruimte en er staan vrij kleine stoelen in, maar de armsteunen zitten goed op hoogte. De weergave van de navigatie in de voorruit voegt wat mij betreft veel toe."
Maikel Martens:
"Wat een strak design. Zo rijdt de BMW X1 ook, trouwens. Vooral aan de binnenkant vind ik hem erg mooi uitgevoerd en de stoelen zitten heel lekker."
SpecificatiesMerk: BMW
Model: X1
Type: xDrive20i High Executive
Orange Edition
Transmissie: 8-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 192 pk
Verbruik: 1 op 15,
Acceleratie (0 tot 100): 7,4 sec
Topsnelheid: 223 km/u
Uitrusting: X-Line-pakket,
panoramadak, sportstoelen,
Audio Media Pack
Verkoopprijs: ? 56,781,-
Leaseprijs: vanaf ? 549,-
excl. BTW (full operational,
obv. 10.000 p/jr,
5 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 50.656,-
Informatie: www.story-waardenburg.nl
"Ik vind het head-up display leuk en praktisch"
BMW X3
Dealer: Story Waardenburg Afgevaardigde tijdens testdag: Thomas Alberts
Lars Hoogakker:
"De X3 heeft met zijn vierkante voorkomen een aparte styling. Verder biedt hij een heerlijke wegligging, fijne sportstoelen en een dito stuur. Achterin vind je iets minder ruimte. Relatief betaalbaar, deze stijlvolle en comfortabele SUV; wat mij betreft een winnaar met tien punten."
René Huibers:
"Heerlijk, de stoelen en achterbank in deze BMW. Door hun lange zitvlakken geven ze de benen genoeg rust. De auto rijdt voortreffelijk, stuurt soepel en laat een mooie afwerking zien. Ik heb de audio en navigatie uitgebreid getest en beoordeel die zonder meer als gebruiksvriendelijk."
Mark Uijen:
"De fijnste auto van vandaag, de BMW X3. Hij voelt dynamisch aan, biedt een goed overzicht en maakt echt een premiumindruk, waardoor ik de prijsstelling buitengewoon gunstig vind. De met mooi leer beklede stoelen zorgen, zeker door de verlengstukken, voor een perfecte zit."
Piet Verhoeks:
"Een geweldige auto van een klassemerk, zeer compleet uitgerust, met een hoge en stabiele zit op goed verstelbare stoelen. Alles klopt en hiermee kun je beslist komen voorrijden. BMW vraagt er een flink bedrag voor, maar zeker niet teveel, wanneer je de aanwezige extra's meerekent."
SpecificatiesMerk: BMW
Model: X3
Type: sDrive20i High Executive
Transmissie: 8-trapsautomaat
Cilinderinhoud: 1.998 cc
Vermogen: 184 pk
Verbruik: 1 op 14,9
Acceleratie (0 tot 100): 7,8 sec
Topsnelheid: 228 km/u
Uitrusting: X-Line-pakket,
19-inch lmv, sportstoelen,
Driving Assistant, HiFi System
Verkoopprijs: ? 64.256,-
Leaseprijs: vanaf ? 699,-
excl. BTW (full operational,
obv. 30.000 p/jr, 4 jaar, excl. btw)
Vanafprijs: ? 59.021,-
Informatie: www.story-waardenburg.nl
"Een winnaar met tien punten"
Business Flitsen
Beleidsregel Boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwet aangepastPer 1 september 2017 werd de Beleidsregel Boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwet aangepast. Dit gebeurde vanwege de wijzigingen van de Arbowet en het Arbobesluit die per 1 juli 2017 zijn ingegaan. De meest in het oogspringende aanpassing van de Arbowet is dat de werkgever moet beschikken over een basiscontract met een arbodienst of een bedrijfsarts. Indien de werkgever daar niet over beschikt, wordt na ingang van de beleidsregel boetebesluit (direct) een boete opgelegd. Dat is ook zo als in het basiscontract geen afspraken staan over de ondersteuning van de werkgever bij zijn verzuimbeleid.
De gewijzigde beleidsregel Boeteoplegging is van toepassing op alle nieuwe (basis)contracten die vanaf 1 juli 2017 worden gesloten. Vóór 1 juli 2018 moeten alle contracten voldoen aan de nieuwe regelgeving.Een andere wijziging in de beleidsregel is dat bedrijfsartsen nu ook beboet kunnen worden indien ze hun verplichtingen zoals ze in Arbowet staan, niet nakomen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het niet hebben van een klachtenprocedure, of zonder onderbouwing niet doorverwijzen bij een verzoek om een second opinion. In eerste instantie zal bij het niet nakomen van de verplichtingen een waarschuwing worden gegeven.
'Quotum banenafspraak overheidswerkgevers zwaktebod'MKB-Nederland en VNO-NCW vinden het een zwaktebod dat het kabinet met een quotumregeling het aantal banen voor mensen met een arbeidsbeperking bij de overheid wil vergroten. Dat brengt een inclusieve arbeidsmarkt geen stap dichterbij. Het kabinet moet zich juist inzetten om de knelpunten weg te nemen die werkgevers ? zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven ? ondervinden bij het invullen van de Banenafspraak, aldus de ondernemersorganisaties. Zij hebben deze knelpunten eerder al op een rij gezet in een 10 puntenplan. Anders dan het bedrijfsleven is de overheid als werkgever er niet in geslaagd de tussentijdse doelstelling van de Banenafspraak te halen. De teller is in 2016 blijven steken op ruim 3.500 banen, waar het er 6.500 hadden moeten zijn. Een quotum is echter niet de oplossing, vinden de ondernemersorganisaties. De aandacht moet uitgaan naar het oplossen van de problemen die er zijn in de uitvoering van de afspraak. Het bedrijfsleven mag tot dusver de doelstelling ruimschoots hebben gehaald, ook daar ondervinden werkgevers hinder van bureaucratie, het feit dat te weinig kandidaten goed in beeld zijn en dat regelingen niet eenduidig worden toegepast. MKB-Nederland en VNO-NCW waarschuwen dat de quotumregeling voor overheidswerkgevers er niet toe mag leiden dat zij meer werk gaan inbesteden. De overheid heeft weliswaar weinig banen aan de onderkant, maar door inbesteding wordt niet méér werk voor mensen met een arbeidsbeperking gerealiseerd. Dan zou alleen met werkgelegenheid worden geschoven. Het zou volstrekt de verkeerde beweging zijn als hierdoor mensen bij private werkgevers hun baan verliezen, aldus de ondernemersorganisaties.