‘MVO is een kans’

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2013

‘MVO is een kans’

Forumdiscussies vormen een vast onderdeel in Rivierenland Business. Het aantal aanmeldingen voor het forum ‘MVO in de praktijk’ was echter zo overweldigend dat er deze keer gekozen werd voor een andere opzet. In De Schildkamp in Asperen werd flink gediscussieerd over diverse prikkelende stellingen en kwamen de voor- en nadelen van implementatie van MVO naar voren, de missers en de kansen, maar ook cultuurverschillen en succesmomenten.

MVO is veel te kostbaar voor de ondernemer, zeker in tijden van crisis

Het merendeel van de deelnemers is het met deze stelling niet eens. “MVO levert eerder geld op dan dat het extra geld kost”, zegt Kiek Diepenhorst vol overtuiging. “Doordat je bezig bent met MVO, kun je juist extra opdrachten binnenhalen.”

“MVO is absoluut een kans”, beaamt Leon van Esseveldt. “Hiermee kun je juist een voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrent en heb je een USP in bezit. Wanneer je er tijdig mee begint, kun je voorkomen dat je er in de toekomst toe gedwongen wordt. Neem zelf de regie in handen!”

“Het is juist waardevol in plaats van kostbaar”, vult Peter van Luttervelt aan. “Denk bijvoorbeeld aan de sociale, ecologische en economische waarde. Maar voer het wel stap voor stap in en maak het zichtbaar en meetbaar. Oftewel: wees transparant.”

Sommige deelnemers kunnen zich wel voorstellen dat het soms vrij kostbaar is, juist in tijdrn van crisis.

“In de ogen van de ondernemer is het waar”, vindt Rolia Wiggelinkhuijsen. “In crisistijd zie je de ondernemer werken in plaats van denken.”

“Ik kan mij voorstellen dat grotere bedrijven het in verband met de crisis liever voor zich uitschuiven”, redeneert Peter de Bruijn. “Maar je kunt er ook heel klein mee beginnen, door bijvoorbeeld afval te scheiden.”

Monique Blume onderstreept: “Je hoeft niet meteen groot te denken. Zo kun je beginnen met niet meer onnodig printen en letten op het verbruik van stroom bij elektrische apparaten. Of neem gewoon de fiets, wanneer dat mogelijk is.”

Veel ondernemers willen hun bedrijfsvoering graag verduurzamen, maar de stappen binnen dit proces zijn vaak niet echt concreet

Jan Mudde denkt de reden van het niet concreet maken van de stappen wel te weten. “Veel ondernemers willen wel maar zijn te druk met hun bedrijfsproces. Ze kennen bovendien niet altijd de mogelijkheden.”

“MVO als containerbegrip kan te vaag zijn”, merkt Reggy Broekhuijse op. “Dat verlamt. Om die reden moet het in kleine en concrete stappen aangeboden worden. Je moet ervoor zorgen dat je op gang komt.”

“Laat je bedrijf goed doorlichten”, geeft Jan Harberink als tip mee. “Er zijn vaak zoveel punten waarop bezuinigd kan worden. Dit zijn vaak ook die dingen die met MVO te maken hebben.”

“MVO begint altijd bij jezelf”, licht Monique van Asperen toe.

“Het is hierbij van belang dat de leiding/directie van het bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen uitdraagt”, reageert Marc Aldewereld.

“Iedereen kan een stapje zetten”, vervolgt Monique van Asperen. “Betrek daarom je medewerkers bij je visie op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Vraag hen mee te denken. Je zult verrast worden!”

MVO is een commercieel instrument

“Het is een waanzinnig mooi instrument!”, roept Joost van Glabbeek enthousiast. “Met de juiste mindset ben ik ervan overtuigd dat iedereen ‘om’ gaat.”

Ralph Klaare wil hier graag een kanttekening bij plaatsen. “Als je het echt meent, doe het dan wel in de juiste volgorde, oftewel: people, planet, profit.”

“Wees er trots op en draag het uit”, benadrukt Peter van Luttervelt. “Op die manier kun je het heel goed commercieel inzetten. Vergeet hierbij echter niet integer en innovatief te zijn.”

“Een commercieel uitgangspunt moet niet het hoofddoel zijn”, zegt Manuela L’Herminez. “Maar het kan je zeker voordeel opleveren.”

Leendert Kamerling reageert hierop door te stellen dat de ondernemer juist geen angst moet hebben om commercieel te zijn. “Aandacht voor onze samenleving mag commercieel zijn.”

Het normeren van MVO en een duurzame ontwikkeling werkt verduurzaming tegen

De meningen over deze stelling zijn verdeeld. “Aan de ene kant is het belangrijk dat de normering wordt gehanteerd, zodat het bewustzijn verhoogd wordt. Aan de andere kant werkt het keurslijf van regels de verduurzaming wel enigszins tegen”, stelt Reeves Charlesworth.

“De certificering verhoogt soms de drempel om er iets mee te doen”, knikt Reggy Broekhuijse instemmend. “Toch moet je proberen te kijken naar hoe de certificering je kan helpen.”

“Het kan beslist beperkend werken”, is ook de mening van Kiek Diepenhorst. “Toch kan het wel helpen om tot bewustwording te komen, wanneer deze er nog niet is.”

“Het geeft je wel inzicht om te komen te weten wat je precies doet en wat je zou willen”, voegt Rolia Wiggelinkhuijsen toe.

Hier kan Monique van Asperen zich ook in vinden. “Het kan je helpen om dingen helder te krijgen. Je kunt makkelijker nagaan of je aan alles gedacht hebt of dat je juist een stap of invalshoek overslaat. Belangrijk is echter wel om daarna je eigen koers te bepalen en concrete dingen moet gaan bedenken om werkelijk te verduurzamen.”

Na een ochtend discussiëren blijkt dat MVO ook in 2014 (weer) hoog op de agenda staat bij veel ondernemers in de regio. “MVO is een houding of levenswijze”, reageert Marc Aldewereld. Hierbij zal de ‘people’ kant ook steeds belangrijker worden, menen diverse forumdeelnemers. “Stel je open voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt”, concludeert Kiek Diepenhorst.

Deelnemers

Marc Aldewereld – ABKM Program Management BV

Monique van Asperen – Open & Puur training en advisering

Monique Blume – Balans Visie

Reggy Broekhuijse - Good Connection

Peter de Bruijn – d a g Koerier

Reeves Charlesworth – De Vleugelslag

Kiek Diepenhorst - Werkgevers Adviespunt Regio Rivierenland (WAPR)

Leon van Esseveldt - Rabobank West Betuwe

Joost van Glabbeek – Haer Searts BV

Jan Harberink – Hotel Restaurant Van Balveren

Manuela l’Herminez – Werkmaatschappij Groei & Ambitie

Leendert Kamerling – Arbo Branche Advies

Ralph Klaare – De Schildkamp

Rian Lukassen – UWV

Peter van Luttervelt – Eco Driving Nederland

Jan Mudde – De Giessen / Aspect I ICT

Daphne Pieterson – R & D Training & Advies BV

Rolia Wiggelinkhuijsen – Stichting Blauwzaam

MVO is veel te kostbaar voor de ondernemer, zeker in tijden van crisis

Het merendeel van de deelnemers is het met deze stelling niet eens. “MVO levert eerder geld op dan dat het extra geld kost”, zegt Kiek Diepenhorst vol overtuiging. “Doordat je bezig bent met MVO, kun je juist extra opdrachten binnenhalen.”

“MVO is absoluut een kans”, beaamt Leon van Esseveldt. “Hiermee kun je juist een voorsprong opbouwen ten opzichte van de concurrent en heb je een USP in bezit. Wanneer je er tijdig mee begint, kun je voorkomen dat je er in de toekomst toe gedwongen wordt. Neem zelf de regie in handen!”

“Het is juist waardevol in plaats van kostbaar”, vult Peter van Luttervelt aan. “Denk bijvoorbeeld aan de sociale, ecologische en economische waarde. Maar voer het wel stap voor stap in en maak het zichtbaar en meetbaar. Oftewel: wees transparant.”

Sommige deelnemers kunnen zich wel voorstellen dat het soms vrij kostbaar is, juist in tijdrn van crisis.

“In de ogen van de ondernemer is het waar”, vindt Rolia Wiggelinkhuijsen. “In crisistijd zie je de ondernemer werken in plaats van denken.”

“Ik kan mij voorstellen dat grotere bedrijven het in verband met de crisis liever voor zich uitschuiven”, redeneert Peter de Bruijn. “Maar je kunt er ook heel klein mee beginnen, door bijvoorbeeld afval te scheiden.”

Monique Blume onderstreept: “Je hoeft niet meteen groot te denken. Zo kun je beginnen met niet meer onnodig printen en letten op het verbruik van stroom bij elektrische apparaten. Of neem gewoon de fiets, wanneer dat mogelijk is.”

Veel ondernemers willen hun bedrijfsvoering graag verduurzamen, maar de stappen binnen dit proces zijn vaak niet echt concreet

Jan Mudde denkt de reden van het niet concreet maken van de stappen wel te weten. “Veel ondernemers willen wel maar zijn te druk met hun bedrijfsproces. Ze kennen bovendien niet altijd de mogelijkheden.”

“MVO als containerbegrip kan te vaag zijn”, merkt Reggy Broekhuijse op. “Dat verlamt. Om die reden moet het in kleine en concrete stappen aangeboden worden. Je moet ervoor zorgen dat je op gang komt.”

“Laat je bedrijf goed doorlichten”, geeft Jan Harberink als tip mee. “Er zijn vaak zoveel punten waarop bezuinigd kan worden. Dit zijn vaak ook die dingen die met MVO te maken hebben.”

“MVO begint altijd bij jezelf”, licht Monique van Asperen toe.

“Het is hierbij van belang dat de leiding/directie van het bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen uitdraagt”, reageert Marc Aldewereld.

“Iedereen kan een stapje zetten”, vervolgt Monique van Asperen. “Betrek daarom je medewerkers bij je visie op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Vraag hen mee te denken. Je zult verrast worden!”

MVO is een commercieel instrument

“Het is een waanzinnig mooi instrument!”, roept Joost van Glabbeek enthousiast. “Met de juiste mindset ben ik ervan overtuigd dat iedereen ‘om’ gaat.”

Ralph Klaare wil hier graag een kanttekening bij plaatsen. “Als je het echt meent, doe het dan wel in de juiste volgorde, oftewel: people, planet, profit.”

“Wees er trots op en draag het uit”, benadrukt Peter van Luttervelt. “Op die manier kun je het heel goed commercieel inzetten. Vergeet hierbij echter niet integer en innovatief te zijn.”

“Een commercieel uitgangspunt moet niet het hoofddoel zijn”, zegt Manuela L’Herminez. “Maar het kan je zeker voordeel opleveren.”

Leendert Kamerling reageert hierop door te stellen dat de ondernemer juist geen angst moet hebben om commercieel te zijn. “Aandacht voor onze samenleving mag commercieel zijn.”

Het normeren van MVO en een duurzame ontwikkeling werkt verduurzaming tegen

De meningen over deze stelling zijn verdeeld. “Aan de ene kant is het belangrijk dat de normering wordt gehanteerd, zodat het bewustzijn verhoogd wordt. Aan de andere kant werkt het keurslijf van regels de verduurzaming wel enigszins tegen”, stelt Reeves Charlesworth.

“De certificering verhoogt soms de drempel om er iets mee te doen”, knikt Reggy Broekhuijse instemmend. “Toch moet je proberen te kijken naar hoe de certificering je kan helpen.”

“Het kan beslist beperkend werken”, is ook de mening van Kiek Diepenhorst. “Toch kan het wel helpen om tot bewustwording te komen, wanneer deze er nog niet is.”

“Het geeft je wel inzicht om te komen te weten wat je precies doet en wat je zou willen”, voegt Rolia Wiggelinkhuijsen toe.

Hier kan Monique van Asperen zich ook in vinden. “Het kan je helpen om dingen helder te krijgen. Je kunt makkelijker nagaan of je aan alles gedacht hebt of dat je juist een stap of invalshoek overslaat. Belangrijk is echter wel om daarna je eigen koers te bepalen en concrete dingen moet gaan bedenken om werkelijk te verduurzamen.”

Na een ochtend discussiëren blijkt dat MVO ook in 2014 (weer) hoog op de agenda staat bij veel ondernemers in de regio. “MVO is een houding of levenswijze”, reageert Marc Aldewereld. Hierbij zal de ‘people’ kant ook steeds belangrijker worden, menen diverse forumdeelnemers. “Stel je open voor werkzoekenden met een afstand tot de arbeidsmarkt”, concludeert Kiek Diepenhorst.

Reacties deelnemers forum

De reacties op het forum waren positief. “Sparren rondom een stelling is een aangename manier om antwoorden te vinden”, blikt Leendert Kamerling terug. “Door het wisselen van tafels, vond ik het forum zeer afwisselend”, vult Ralph Klaare aan.

“Er waren diepgaande gesprekken, waarbij iedereen genoeg ruimte voor zijn of haar inbreng kreeg”, vertelt Manuela l’Herminez:

Reeves Charlesworth ziet graag een vervolg. “Het was enerverend en leuk, juist doordat er met wisselende gezelschappen een gesprek gevoerd kon worden. Ga zo door!”

Stellingen

- MVO is veel te kostbaar voor de ondernemer, zeker in tijden van crisis

- Veel ondernemers willen hun bedrijfsvoering graag verduurzamen, maar de stappen binnen dit proces zijn vaak niet echt concreet

- MVO is een commercieel instrument

- Het normeren van MVO en een duurzame ontwikkeling werkt verduurzaming tegen

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by