Digital Strategy Workshop van Spijker en Co: 'Wat levert je marketing nou écht op?'

1 uur geleden
1 uur geleden
Sinds corona heeft online-marketing een vlucht genomen. Wellicht aangespoord door concurrenten willen ondernemers de boot niet missen, maar in hoeverre rendeert het budget dat ze eraan uitgeven? “73 procent van de websites in het mkb genereert geen nieuwe klanten, zelfs al trekken ze veel bezoekers,” claimt René Spijker van Spijker en Co. “Wij hebben een Digital Strategy Workshop ontwikkeld om bedrijven te helpen wél leads te genereren.”
 
Spijker en Co in Buren, opgericht in 1991 en gespecialiseerd in branding, marketing en webdesign, werd getriggerd door de veranderingen in dit vakgebied gedurende de covidperiode. “Wij hebben in onze klantenkring veel technische en productiebedrijven en aanbieders in de zakelijke dienstverlening. De traditionele manieren waarmee zij hun doelgroepen bereikten, zoals via vertegenwoordigers, beurzen en andere vormen van netwerken, vielen weg tijdens corona. Het aandeel van onlinemarketing groeide snel… en daarmee ook de concurrentie op dat vlak. Dat werpt de vraag op: hoe onderscheid je je in de markt? Waarom zou de potentiële klant voor jou kiezen? Wij zien ondernemers letterlijk gokken met hun marketingbudget. Ze investeren in Google Ads en SEO omdat hun concurrenten dat ook doen, maar worden ze ook echt gevonden door de juiste doelgroep? Het is niet zo moeilijk om meer bezoekers op je website af te laten komen, alleen schiet je daar weinig of niks mee op als je er geen extra leads mee genereert.”
 
Gebrek aan inzicht
 De boodschap werkt confronterend. “Recent sprak ik een eigenaar van een productiebedrijf die 2000 euro per maand uitgeeft aan online-marketing, maar er geen idee van had hoeveel klanten dat oplevert. Helaas geen uitzondering, dit gebrek aan inzicht. De meeste ondernemers kunnen niet beantwoorden hoeveel leads hun website genereert, welke marketingactiviteiten effect sorteren, wat hun kostprijs per nieuwe klant bedraagt en hoe ze scoren ten opzichte van concurrenten.” Het probleem frustreerde Spijker en Co. “Bedrijven benaderden ons met de vraag een website voor ze te maken of een campagne te starten, maar ze hadden geen strategie. Dat is als een huis bouwen zonder fundament. Reden voor ons om een stappenplan op maat uit te denken. Een sessie die drie uur tijd van de ondernemer vraagt, maar uiteindelijk het veelvoudige daarvan zal opleveren aan rendement uit nieuwe omzet. Tijdens de zogeheten Digital Strategy Workshop analyseren we aan de hand van vragen die we stellen de visie, de communicatieuitingen, de concurrentie en de marktpositie van het bedrijf. Wat drijft je? Wat maakt je uniek? Waar wil je in de toekomst staan als bedrijf en welke gevaren komen er op je af?”
 
Verdiepen in afnemers
 Spijker destilleert een rode draad binnen die sessies. “Veel ondernemers denken met name vanuit hun eigen bedrijf. ‘Wat wil ik verkopen?’ In plaats van: ‘Waar heeft de klant behoefte aan?’ Het lijkt misschien een open deur, maar veel bedrijven plaatsen producten of diensten op hun website zonder zich te verdiepen in de issues waarmee potentiële afnemers worstelen. Als je bezoekers van je website wilt ombuigen in leads, moet je vertrouwen kweken en ze het gevoel geven dat je hun probleem kunt oplossen. Dat je begrijpt wat ze doormaken. De Digital Strategy Workshop geeft verhelderende inzichten en vormt het uitgangspunt om gerichte marketing te bedrijven. Om je een idee te geven: een metaalbewerker hier in de regio spendeerde maandelijks 1500 euro op dit vlak. Tijdens de workshop bleek dat Google Ads helemaal verkeerd ingesteld stonden voor het bedrijf en dat de website weliswaar bezoekers trok, maar niemand tot actie aanzette. Dankzij een strategische aanpak steeg het aantal leads van één naar twaalf per maand, gelijk aan 15.000 euro extra omzet. Daarbij is de terugkerende marketinguitgave gelijk gebleven.” Tel uit je winst.
 
Beïnvloed door andere partij
Een jaar na het uitrollen van de Digital Strategy Workshop staat Spijker en Co versteld van de resultaten. “We zien zelfs klanten switchen in doelgroepen. Zo vroegen we een trainingsbureau hoe de werving van cursisten verliep. Die bleken eigenlijk allemaal te worden opgegeven door hun werkgevers. Oké, waarom zou je je dan niet dáárop richten? Misschien beïnvloedt een andere partij dus jouw klanten. Kijk naar de bouwsector: vaak bepaalt de architect de materiaalkeuze, niet de aannemer. Wij kennen de markt, cultuur en de onderlinge verhoudingen binnen diverse branches. Niet als een grote speler met een callcenter en snelle jongens, maar als een vertrouwde partner die de klant helpt om een renderende marketingstrategie uit te zetten, uniek voor het bedrijf in kwestie. Dat begint met het verkrijgen van inzichten door vragen te stellen tijdens de Digital Strategy Workshop, als basis om volgende stappen te nemen. Gokken met marketingbudget is zonde van het geld.”
 
www.spijkerenco.nl
 
Op de foto: Rene Spijker. 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Meest gelezen
Meest recent

Rivierenland Business 2025 nummer 4

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media