Inc. Gezond werken: de inzetbaarheid van perso- neel staat altijd centraal

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2019

Toen de eigenaar en werkgever van Pascal Tulling en Astrid van Houwelingen hen vroeg zijn bureau over te nemen hoefden de dames niet lang na te denken. Ze besloten hun bedrijf te verplaatsen naar Gorinchem en ze gingen aan de slag. "Dat was een vliegende start, we hoefden niet helemaal op nul te beginnen. We besloten ons te richten op de MKB-bedrijven van 1 tot zo'n 200 medewerkers. Worden bedrijven groter, dan hebben ze meestal wel professionele medewerkers in dienst die in elk geval een belangrijk deel van onze taken kunnen overnemen. Vooral de kleine onder-nemer is daar veel minder toe in staat. Bovendien is de impact van een ziektemelding voor een kleinere werkgever vaak veel groter. Het maakt nog al verschil

of je op een personeelsbestand van acht mensen twee zieken hebt, of je hebt tien zieken in een bedrijf met 850 medewerkers. In beide gevallen zeer de moeite waard om er de volle aandacht aan te besteden, maar ons werk zal voor die kleine werkgever veel meer impact hebben."

Wat

Pascal en Astrid hoefden niet lang na te denken over de manier waarop ze hun bedrijf wilden inrichten, over w?t ze voor hun klanten wilden doen, maar voor-al h?e ze dat wilden doen. "Daar ligt wat ons betreft uiteindelijk de kern van ons werk, de manier waarop

'De inzetbaarheid van personeel staat altijd centraal'

Inc.Gezond werken over de brede dienstverlening rond de werkende mens

Astrid van Houwelingen (op de voorgrond) en Pascal Tulling richten zich met hun bedrijf Inc. Gezond werken op de MKB-bedrijven van 1 tot zo'n 200 medewerkers.

Waar kun je als arbodienst nou echt het verschil maken voor je klanten? Hoe kun je je onderscheiden van al die andere arbo-bedrijven? Die vragen stelden Pascal Tulling en Astrid van Houwelingen zich toen ze op 1 januari 2015 met hun bureau inc. Gezond werken in Gorinchem van start gingen. De dames hebben het antwoord gevonden, want die conclusie mag je trekken als je hun klantenportefeuille ziet. Bovendien groeiden ze in enkele jaren van twee naar zeven medewerkers, inclusief twee bedrijfsartsen en hebben ze net hun verhuizing naar hun eigen pand achter de rug.

Coverstory Inc.Gezond werken

Tekst: Hans Eberson, Fotografie: Marcel Krijgsman

'De manier waarop je je processen inricht is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het om de manier waarop je met alle betrokkenen omgaat'

je je processen inricht is belangrijk, maar uitein-delijk gaat het om de manier waarop je met alle betrokkenen omgaat. Met de zieke, zijn omge-ving, maar we vinden het net zo essentieel dat we de positie van de werkgever in de gaten houden. Verzuim is in onze optiek meer dan de ziekte alleen, zeker in probleemgevallen is het zaak alle aspecten onder de loep te nemen, ook op zoek te gaan naar de oorzaak achter de oorzaak. Dat doen we dan in een poging om tot de kern door te dringen en de pijn voor alle betrokkenen te verzachten, want uiteindelijk lijdt iedereen in zo'n proces. Daarbij is het minder van belang of we in staat zijn de situatie te veranderen dat is soms gewoon niet mogelijk -, maar we zullen in elk geval het proces van begin tot eind optimaal begeleiden."

Hoe

Wat doet een arbodienst eigenlijk? De omschrij-ving op Wikipedia luidt als volgt: 'Een arbodienst helpt werkgevers en werknemers bij het opstel-len en uitvoeren van een arbeidsomstandighe-den- en verzuimbeleid'. De arbodienst bekijkt arbeidsomstandigheden, regelt de begeleiding

rond ziektemeldingen, formuleert indien nodig een re-integratietraject en adviseert werkgevers aan de hand van een risico-inventarisatie en -evaluatie. "Dat doen wij dus ook, waarbij voor ons de inzetbaarheid van personeel centraal staat. Dat gaat vaak veel verder dan de ziek-melding. Stel iemand heeft buikgriep en moet drie dagen in de buurt van een toilet blijven en wordt dan vanzelf weer beter. Voor iemand met dezelfde buikgriep, die net een familielid heeft begraven die overleden is aan darmkanker, krijgt het ziektebeeld een geheel andere lading. Iemand is om de ??n of andere reden plotseling minder belastbaar. Wat zit daar dan achter? Of iemand zit niet goed in z'n vel, heeft grote problemen thuis, zonder dat een manager of werkgever dat opmerkt. Dat leidt uiteindelijk tot ??n of andere lichamelijke of psychische klacht. Dan is die klacht belangrijk, maar uiteinde-lijk gaat het er om dat er aandacht is voor het probleem dat de klacht heeft veroorzaakt. Dat is een heel proces, waarin je doorvraagt, stuurt, een spiegel voorhoudt, eigenlijk van alles doet om helderheid voor alle partijen te krijgen. Dat proberen we te doen op een respectvolle manier, zonder frictie, want partijen moeten uiteindelijk met elkaar door, dat is tenminste de insteek. Lukt dat niet, dan moet je soms aan andere oplossin-gen denken. Daar zijn we helder in, soms zelfs misschien een beetje confronterend. We noemen de zaken gewoon bij hun naam, dat is volgens ons nodig om tot een echte oplossing te komen. Het heeft geen zin om een situatie voor de helft op te lossen en drie maanden later een telefoon-tje te krijgen dat mijnheer of mevrouw weer ziek thuis zit."

De schil

Inc. Gezond Werken bestaat uit zeven mede-werkers en twee bedrijfsartsen. "We hebben de eerste twee jaren van ons bestaan veel tijd ge?n-vesteerd in het zoeken naar goede specialisten. Soms hebben we gewoon met gecompliceerde vraagstukken te maken. Bijvoorbeeld met werk-nemers met ernstige psychische problemen. Dan is het - gezien de wachttijden van zes tot tien weken bij de GGZ wel zo fijn dat je snel toegang hebt tot psychologen die je kent en vertrouwt. In die schil zitten niet alleen psychologen, maar ook coaches, juristen, financieel specialisten, vrijwel elke beroepsgroep die kan helpen om te voorko-men dat verzuim structureel wordt. We doen er zo alles aan om het traject snel en professioneel aan te vliegen, want een werknemer moet zo snel mogelijk bij een hulpverlener terecht komen, wie dat ook is. Stel je voor dat je werknemer met psy-chische problemen eerst tien weken thuis zit,

Inc.Gezond werken Coverstory

voordat hij zijn eerste afspraak heeft? Daar moet je toch niet aan denken? Zeker niet als je bedenkt dat het gemiddelde verzuim een bedrijf zo'n 250,- euro per dag kost. Dat is een sterke motivator om het herstelproces zo snel mogelijk te starten."

Preventie

Iedereen weet dat er in vele beroepsgroe-pen op dit moment schaarste heerst. Het belang om je goede werknemers binnen-boord te houden wordt dus elke dag groter. Werknemers snappen dat en zijn steeds vaker bereid daarin te investeren. "Daar hebben we onze naam op aangepast; inc. Gezond Werken. Vitaliteit staat op de agenda en dan praat je over voeding, beweging en leefstijl. Preventie heeft ook alles te maken met een risico-inventarisatie. Waar zitten de gevaren in je bedrijf en wat kun je verbeteren om te voorkomen dat werknemers uitvallen? Preventie heeft ook te maken met het volgen van de lichamelijke en psychische gezond-heidstoestand van je personeel. Dat is deels ook onze taak. Is iemand na een ziekmelding weer aan de slag, dan loont het de moeite om daar aandacht aan te besteden. Hoe gaat het nu? Dat is een investering die de moeite loont

en daar hoort ook de begeleiding van de werk-gever bij. Hij of zij moet het belang inzien. Vaak zijn ondernemers in eerste instantie bezig met het primaire proces en is er niet automatisch aandacht voor het welzijn van werknemers. Dat is dan geen desinteresse, maar het zit niet meteen op hun netvlies. Ge-woon een keer een praatje maken, vragen hoe het thuis loopt, hoe het met de kinderen gaat. Het is onze ervaring dat werknemers dat niet als ongewenste bemoeienis ervaren, maar het juist waarderen. Het signaal dat werknemers meer zijn dan een noodzakelijk kwaad, dat je samen werkt aan een prettige en gezonde leefomgeving waarin iedereen zijn plek heeft en zijn rol speelt, is belangrijk. Daarom is het

voor ons belangrijk dat wij onze klanten en hun bedrijfscultuur kennen, dat we weten waar eventuele knelpunten zitten, zodat we daar ook pro-actief rekening mee kunnen houden. Daarom heeft elke klant bij ons twee casemanagers, zodat er altijd iemand bereik-baar is. Korte lijnen, bekende aanspreekpun-ten en meedenken met zowel werkgever als werknemer zijn voor ons vanzelfsprekend. Dat helpt enorm in onze advisering, ons werk heeft niet alleen veel meer impact, het is ook veel leuker. En we hebben het instrumentari-um om vrijwel elk probleem te tackelen. Van een preventief medisch, arbeidsgeneeskundig of arbeidsdeskundig onderzoek, door ver-zuimtrainingen voor managers of door onze rol als vertrouwenspersoon in een organisatie tot en met ergonomisch advies. Alles rondom de werkende mens."

Mediation

Maar niet alle trajecten verlopen zoals je graag zou willen. Soms is er een structureel probleem, zijn de problemen zo verhard dat een oplossing niet meer mogelijk is. Pascal is register mediator en zij kan dan een media-tiontraject in gang zetten. "Mijn rol is die van een onafhankelijk bemiddelaar die zoekt naar een voor iedereen aanvaardbare oplossing. Door communicatie tussen partijen in goede banen te leiden, door af te tasten waar moge-lijkheden en dus de uiteindelijke oplossing ligt." De zaken gaan goed met inc. Gezond Werken, zo goed dat onlangs een verhuizing naar de Einsteinstraat in Gorinchem noodza-kelijk werd. Hier kunnen we verder groeien. Hoe we dat doen? Eigenlijk nooit door acqui-sitietrajecten, we krijgen nieuwe klanten door mond-tot-mondreclame. Onze bestaande klanten worden onze ambassadeurs en daar is het uiteindelijk allemaal om begonnen: Uitstekende diensten verlenen op het brede terrein rond de werkende mens, persoonlijk, maar in een zakelijke context en dat werkt!"

Meer weten? Kijk op www.incgezondwerken.nl

Preventie heeft ook alles te maken met een risico-inventarisatie. Waar zitten de gevaren in je bedrijf en wat kun je verbeteren om te voorkomen dat werknemers uitvallen?

Inc.Gezond werken Coverstory

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by