Insitiuut Dorenbos: Controle krijgen en keuzes maken

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2019

Binnen verschillende management-functies in het bedrijfsleven, zowel in Nederland als op Cura?ao, raakte ze gefascineerd door verzuim en besloot zich in 2017 als zelfstandige op die materie te gaan toespitsen. In die rol vertegenwoordigt Van der Veen nu Instituut Dorenbos, dat commerci?le maatwerktrai-ningen op locatie verzorgt, gericht op gedragsverandering. "Eigenlijk spreek ik liever van afwezigheid, want verzuim impliceert ziekte en bij langdurige situaties is daar lang niet altijd sprake van. Meestal zit het probleem niet op het medische vlak. Hoe dan ook stelt het de onderne-mer die ermee te maken krijgt voor een groot vraagstuk: wat moet hij of zij ermee? 'Met de medewerker pra-ten,' zou je zeggen, maar daar wringt nou net de schoen. Het blijkt vaak lastig om contact te leggen en dan verloopt dat stroef, door bijvoor-beeld frustraties aan beide kanten. In dat geval kan ik in de rol van

onafhankelijk verzuimcoach voor een opening zorgen en vervolgens samen met beide partijen aan een oplossing gaan werken."

Stuur overnemen

De deur zwaait meestal niet wa-genwijd open op het moment dat Van der Veen contact zoekt met de medewerker in kwestie. "Die weet natuurlijk dat er een link met het bedrijf ligt, dus dat geeft argwaan. Ik speel open kaart: 'Het bedrijf heeft mij gevraagd om te helpen.' Stapje voor stapje probeer ik het vertrou-wen te winnen en de belangrijkste factoren daarin zijn eerlijkheid en het tonen van oprechte interesse. Zodra het ijs begint te breken, gaan we met elkaar naar het doel kijken: een traject inzetten om het werk straks weer op te pakken of een andere richting kiezen. Niemand in zo'n situatie zit voor zijn lol thuis, dus motivatie om te veranderen blijkt doorgaans wel aanwezig,

In onze Westerse prestatiemaatschappij ervaren mensen in het arbeidsproces een hoge druk, die bij aanhoudende pieken en/of lastige priv?omstandigheden ontaardt in een burn-out en langdurig werkverzuim. Namens Instituut Dorenbos helpt Heleen van der Veen deze medewerkers om de regie over hun leven terug te krijgen, maar liever nog houdt ze zich met de preventieve kant bezig. Alles staat of valt met keuzes maken.

'Controle krijgen en keuzes maken'

Coach Heleen van der Veen, Instituut Dorenbos, over verzuim:

Coaching Instituut Dorenbos

"In alle gevallen komt het neer op keuzes maken en daarmee help ik de mensen", aldus Heleen van der Veen.

'Binnen onze maakbare maatschappij worden we er in onze jonge jaren niet op voorbereid om rekening te houden met tegenslag'

alleen weten mensen vaak niet hoe. Ik kom niet om ze te redden, maar om ze te helpen z?lf hun leven weer op de rit te zetten, om de regie te krijgen. Ze moeten het stuur overnemen in plaats van passa-gier in hun eigen auto te zijn."

Overzicht kwijt

Volgens Van der Veen vormt het in kaart brengen van de situatie de eerste stap. "Ik stel vragen als: 'Waar zit je in?' en 'Waar denk je zelf dat de oorzaak van je burn-out ligt?' Als volgende stap zoomen we in op waar iemand naartoe wil; vaak een goede balans tussen werk en priv?. Er heerst een onveilige situatie door bijvoorbeeld een conflict met een mana-ger of een collega en als er dan ook nog iets misgaat aan het thuisfront, stroomt de emmer over: de persoon raakt het overzicht kwijt. Weinig ondernemers en leidinggevenden vragen aan de mede-werker: 'Wat wil jij precies?' Er worden vooral opties aangedragen. Ik geef degene die thuiszit de opdracht mee om goed over zijn of haar wensen en behoeften na te denken en voor zichzelf op een rijtje te zetten op welke manieren die eventueel te realiseren zijn. Dat geldt als een eerste belangrijke stap voor iemand om zelf weer de controle te krijgen over het leven."

Gemeenschappelijke factor

Het moeilijke moment breekt aan: een ge-sprek tussen beide partijen, gearrangeerd en geleid door Van der Veen. "In het MKB is de ondernemer vaak ook de manager en veelal niet opgeleid om zulke kwesties goed op te pakken. Het voortbestaan van de onderneming vormt het hoogste doel, dus dagelijks business doen, zonder bijkomende problemen en kosten. Ik vraag ??k aan het bedrijf om aan te geven wat het wil en welke opties er liggen om dat te bereiken, want daar ligt de sleutel tot een oplossing en de medewerker heeft het recht om te weten waar hij of zij staat. Zo'n gesprek werkt confronterend, maar geeft wel helderheid. De do's en don'ts? Stap er open in, houd dingen bij jezelf en ga niet beschuldigen. Ik heb het gelukkig nog nooit meegemaakt dat het op moddergooien uitliep. Er is een gemeenschappelijke factor, namelijk dat

beide partijen een oplossing wensen. In negen van de tien gevallen besluit een medewerker afscheid te nemen van het bedrijf, vanuit het - via coaching - verkre-gen inzicht dat hij of zij niet meer bij de organisatie past of daarvoor teveel aan zichzelf zou moeten veranderen. Ik ga in een aantal sessies met iemand aan de slag om doelen te bereiken, steeds weer met behulp van vraagstellingen: 'Hoe pak je het aan?', 'Wie heb je daarvoor nodig?' en 'Wanneer zou het moeten gebeuren?' Voorkauwen doe ik niet, want dat mist overtuigingskracht."

Op je tenen

Voorkomen is beter dan genezen. "Ver-zuimpreventie vind ik veel interessanter. Hoe belandt iemand in een burn-out? Dat zit deels in de opbouw van de wes-terse maatschappij. Alles moet mogen en kunnen, bovendien laten we ons leiden door de druk van aan een verwachtings-patroon willen voldoen: een gave baan, een gezin en een mooi huis hebben, twee of drie keer per jaar op vakantie gaan etcetera. Dat vraagt om heel hard werken voor beide partners. Je loopt op je tenen en als er dan iets misgaat, begint je gezin als eerste te wankelen. Binnen onze maakbare maatschappij worden we er in onze jonge jaren niet op voorbereid om rekening te houden met tegenslag. Er speelt iets vervelends op het werk, maar je m?et in dienst blijven, want de hypotheek van je huis loopt door. Je zit op je maximum en dan hoeft er weinig te gebeuren of je valt om. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor bedrijven: hoe houd je medewerkers lekker in hun vel? Door ze te coachen op het gebied van weerbaarheid, een thema waarin ik leidinggevenden train. Leer jezelf en je eigenschappen goed kennen en formu-leer een topvijf van wat het belangrijkst voor je is. Wil je niet teveel uren werken, dan betekent dat concessies doen aan je levensstijl, om maar een voorbeeld te noemen. In alle gevallen komt het neer op keuzes maken en daarmee help ik de mensen, waarmee ik ze controle over hun leven geef, met ruimte om tegenslagen op te vangen. Dat vind ik fascinerend."

www.instituutdorenbos.nl

Instituut Dorenbos Coaching

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by