Column Goud & Kobalt

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2023

Tinderen met Linda van HR

Zelf heb ik Tinder nooit gebruikt, maar het concept fascineert me. In 2 tellen beoordeel je iemand op hun naam, slogan en uiterlijk. Om vervolgens een onherroepelijke beslissing te nemen: match of geen match. Oppervlakkig? Ja. Maar ook heel natuurlijk. We doen het de hele dag. Snel oordelen zit nou eenmaal in ons systeem. In ‘Het Grote Hokjesexperiment’ legt wetenschapper Erik Scherder dit haarfijn uit. Van nature voel je je meer aangetrokken tot mensen die op je lijken en ben je minder op je gemak bij mensen die niet op je lijken. Een eeuwenoud principe. Soort. Zoekt. Soort. In de liefde én in het bedrijfsleven.

Fotografie: Sascha Waack

Onlangs nodigden we twee sollicitanten uit voor een gesprek. De één had op zijn cv een mooie profielfoto met een grote, stralende lach. Bij de ander was op zijn wazige selfie geen glimlachje te ontdekken. Puur gebaseerd op de foto waren onze verwachtingen van de lachende sollicitant aanzienlijk hoger. Want zo zijn we geprogrammeerd. ‘Die past goed bij ons’, dachten we. Maar raad eens? We hadden totaal geen klik. Onze inschatting bleek verkeerd. De ‘chagrijnige’ sollicitant bleek daarentegen een topper: open houding, veel humor en leergierig. We hebben hem dezelfde dag nog aangenomen.

Zoals bedrijven hun sollicitanten beoordelen, doen werkzoekenden dat natuurlijk ook. Ze swipen door vacatures en beoordelen in een split second of het matcht. Er is dan ook genoeg om uit te kiezen. Elk bedrijf lijkt mensen te zoeken, dus de concurrentie is groot. Waar meer aanbod dan vraag is, wordt onderscheiden cruciaal. Geloof me, met een generieke vacature sneeuw je onder in die overvolle database. Doodzonde.

Als mens is het super moeilijk om jezelf naar waarheid te presenteren, zoals op een profielfoto of in je cv. Bedrijven hebben daar gelukkig meer controle over. Met bijvoorbeeld kleurenpsychologie en verschillende communicatietechnieken kunnen we de manier waarop een merk wordt ervaren vrij eenvoudig sturen. Een kloppend uiterlijk dat dezelfde associaties oproept als het innerlijk. Verpak dit in een creatieve wervingsuiting en je trekt precies de juiste kandidaten aan. Zelfs in zo’n overvolle database! Die van onszelf genereerde vorig jaar meer dan 100 sollicitanten op LinkedIn. Puur en alleen met woorden. Zo effectief kan het zijn.

In een tijd waarin culture fit belangrijker is dan ooit, moet je als bedrijf jezelf durven laten zien. Niet de gelikte versie, maar het eerlijke verhaal. Hoe dan? Antwoord maar: welke waarden deel jij met je werknemers? Wat zijn de typische eigenaardigheden binnen je organisatie? Wat maakt jou als werkgever anders dan anderen? Kijk. Dát zorgt voor de perfecte match en een swipe naar rechts.

Thomas Kristian Teerink
www.goudenkobalt.nl
delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by