KvK: Digitale dienstverlening staat centraal

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2014

Begin dit jaar is de nieuwe Kamer van Koophandel (KvK) van start gegaan. Door de samenvoeging van de KvK en het innovatiecentrum Syntens worden de netwerken, kennis en ervaringen van beide organisaties beter benut.

De nieuwe Kamer van Koophandel gaat met haar tijd mee: de dienstverlening aan (startende) ondernemers wordt steeds meer digitaal aangeboden, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Natuurlijk blijft telefonisch en persoonlijk contact ook mogelijk.

De behoeften en vragen van (startende) ondernemers staat centraal bij het aanbod en de ontwikkeling van het producten- en dienstenpakket. De dienstverlening is aanvullend op die van andere partijen. De KvK levert dus geen diensten die andere marktpartijen ook (kunnen) leveren.

Digitaal staat centraal

Ondernemers willen ondernemen. Maar meer dan hen lief is, nemen regelzaken en papierwerk hun tijd in beslag. De nieuwe site www.ondernemersplein.nl, maakt daar een eind aan. Ondernemersplein.nl is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Economische Zaken, de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, de Rijksdienst voor het Wegverkeer, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Alle informatie van de (semi-)overheid over ondernemen is hier voor (startende) ondernemers toegankelijk. Zij vinden hier op één centrale plek kennis over elke fase van het ondernemerschap zoals starten, groeien, vernieuwen en beëindigen van een bedrijf. Ook informatie over wetten en regels, duurzaam ondernemen, innovatie en zakendoen op lokaal, regionaal en internationaal niveau is hier op een overzichtelijke wijze terug te vinden. De komende tijd sluiten meer overheden aan en wordt het Ondernemersplein.nl verder uitgebouwd.

Fysieke

Ondernemerspleinen

Naast digitaal en telefonisch contact, zijn ondernemers ook welkom op een van de negentien KvK-kantoren. Vijf hiervan dienen als ontmoetingsplek, het fysieke Ondernemersplein, voor ondernemers onderling en (publieke) partners. Ondernemers in de regio Rivierenland kunnen hiervoor in Rotterdam, Eindhoven of Arnhem terecht.

Wat doet de KvK

De nieuwe Kamer van Koophandel houdt als basistaken het beheren van het Handelsregister en het informeren en ondersteunen van ondernemers. Alleen de wijze waarop verandert:

- De dienstverlening wordt waar mogelijk digitaal aangeboden en is nog sterker afgestemd op de vraag van met name mkb-ondernemers. De vraag naar online dienstverlening wordt de komende jaren alleen maar groter. Daar speelt de Kamer van Koophandel op in door transacties van het Handelsregister te digitaliseren. Ook worden seminars op locatie vervangen door webinars (via internet). Zo kan een ondernemer die internationaal wil gaan ondernemen bijvoorbeeld een webinar over ‘Zakendoen met Duitsland voor de kunststofverwerkende industrie’ volgen. Of hij vraagt een consultatiegesprek via Skype aan.

- De focus ligt meer op thema’s, programma’s en projecten. Mkb-ondernemers en starters staan hierbij centraal. Reden hiervoor is dat het juist voor kleinere bedrijven lastig is om makkelijk toegang te krijgen tot onderzoeksinstellingen (bijvoorbeeld omdat men geen beschikking heeft over een uitgebreide staf of R&D-afdeling) of verbindingen te leggen met andere ondernemers. In de regio kunnen ondernemers met (groei)ambitie deelnemen aan activiteiten (zoals netwerkbijeenkomsten) met daarbij bijvoorbeeld de uitwisseling van ‘best practices’ .

De nieuwe Kamer van Koophandel richt zich met haar dienstverlening op drie thema’s:

- (Kansrijke) start & overname

- Innovatie

- Internationalisering

Kansrijke start

Er zijn meerdere factoren die bepalen of iemand een succesvolle starter wordt. Denk aan originaliteit van het product of de dienst, de marktpropositie, de financiële basis en natuurlijk de ondernemer zelf. Startende ondernemers die zich inschrijven, worden gewezen op wat er allemaal bij de start van een onderneming komt kijken. Op www.kvk.nl en www.ondernemersplein.nl staat veel nuttige informatie. Daarnaast ondersteunt de KvK starters intensief met diverse programma’s zoals Topstart.

Geslaagde

bedrijfsovername

Sommige starters kiezen voor een bedrijfsovername. Zij krijgen informatie over wat er allemaal komt kijken bij het overnametraject, zoals waardebepaling en contracten. Hierdoor nemen potentiële kopers beter voorbereid een bedrijf over. Dit leidt tot meer geslaagde bedrijfsovernames: na vijf jaar is bijna 100% nog actief.

Innovatieve begeleiding

Ondernemers krijgen ondersteuning bij het ontwikkelen en doorvoeren van innovaties gericht op proces- of productverbetering. Ook als zij een nieuw product of nieuwe dienst ontwikkelen, staat de KvK hen bij. Zo levert de Kamer van Koophandel een inhoudelijke bijdrage aan ‘De Week van de Ondernemer’

(www.weekvandeondernemer.nl)

Succesvol de grens over

Het Nederlandse mkb laat volgens de ABN AMRO (2012) € 46 miljard aan exportpotentieel liggen. Vandaar dat de KvK hen ondersteunt bij het zetten van de eerste stappen over de grens. Zo zijn er informatiebijeenkomsten als Route2Export en Route2Import en bestaat de mogelijkheid van uitwisseling van ‘best practices’. Ook vindt er introductie in relevante netwerken plaats.

Kansrijke sectoren

De Kamer van Koophandel zet regionaal in op sectoren die kansrijk zijn. Voor de regio Zuid zijn dat de industrie, agrofood, logistiek, biobased, chemie, creatieve industrie en gezondheid. Projecten voor deze sectoren worden nu ontwikkeld. Kijk voor meer informatie op www.ondernemersplein.nl.

Meer informatie?

Kijk op www.kvk.nl en

www.ondernemersplein.nl

Digitale dienstverlening staat centraal

De nieuwe Kamer van Koophandel

delen:
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
 
Rivierenland Business nummer 4 2021
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
 
Rivierenland Business nummer 4 2020
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement