Financieel
Succesvolle implementatie SEPA Autolease Midden Nederland BV
‘Dankzij Rabobank West
Betuwe zijn wij SEPA-proof’
fotografie Rabobank West Betuwe
Komend jaar krijgt iedereen binnen Europa te maken met veranderingen in het betalingsverkeer als gevolg van nieuwe Europese wetgeving. SEPA staat voor ‘Single Euro Payments Area’ en zorgt voor één betaalmarkt binnen Europa. De complexiteit van SEPA wordt nogal eens onderschat, maar wanneer deze eenmaal duidelijk is, is het een grote zorg voor veel bedrijven. Autolease Midden Nederland BV kreeg hier ook mee te maken, maar door de proactieve rol van Gerard Willems, specialist Financiële Logistiek van Rabobank West Betuwe, werd de omschakeling naar SEPA tijdig geïmplementeerd.
Autolease Midden Nederland is een middelgrote zelfstandige universele leasemaatschappij, opgericht in 1986. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een professionele en klantgerichte onderneming met als doelstelling het proactief beheren van wagenparken. “Autolease Midden Nederland kan elke klant de gewenste mobiliteitsoplossing biedenâ€, licht Frank Geerlings, financieel directeur van Autolease Midden Nederland, toe. “Zo zijn wij gespecialiseerd in lease in alle mogelijke varianten. Hierbij kun je denken aan zakelijke lease, shortlease en verhuur voor personen- én bedrijfswagens. Daarnaast bieden wij via onze business unit SmiLease particuliere autolease aan.â€
Bij Autolease Midden Nederland zijn 23 personen werkzaam die iedere dag ruim 2900 voertuigen beheren, waardoor de leasemaatschappij een omzet van ruim 30 miljoen per jaar genereert. “Het meest ingrijpend bij SEPA zijn de veranderingen in het incassoprocesâ€, aldus Maarten Bruinsma, directeur Autolease Midden Nederland. “95 procent van onze leasefacturen wordt automatisch geïncasseerd. Dat wij voor onze inkomende geldstromen heel erg afhankelijk zijn van het welslagen van de implementatie van SEPA, beseften we eigenlijk pas echt toen Gerard Willems van Rabobank West Betuwe hier binnenstapte en ons daarmee confronteerde.â€
Complex
“Er verandert meer dan alleen het bankrekeningnummerâ€, stelt Willems. “Er komt ontzettend veel kijken bij de implementatie van SEPA. Zo moeten de debiteuren bijvoorbeeld goed geïnformeerd worden. Ook de upgrade van de financiële pakketten is een belangrijke stap om migratie naar het SEPA-betalingssysteem succesvol te laten verlopen. Vaak wordt onderschat hoe complex en tijdrovend de gevolgen van de SEPA-migratie zijn.â€
Eenmaal geconfronteerd met de impact van SEPA binnen Autolease Midden Nederland, werd de implementatie snel opgepakt, meent Willems. “Immanuel Struik, coördinator Operations bij Autolease Midden Nederland, werd benoemd als intern verantwoordelijke voor de integratie van SEPA. Dat Struik een gedeelte op kon pakken en we samen konden optrekken, werkte bijzonder prettig. Zo heeft hij bijvoorbeeld een plan van aanpak en een impactanalyse gemaakt, waarbij gekeken werd naar risico’s en kansen.â€
Betrokken
Geerlings zegt zeer te spreken te zijn over de betrokkenheid van Rabobank West Betuwe. “Waar de meeste banken de klanten alleen op hun website informeren over SEPA, stapte Gerard op ons af. Doordat de Rabobank op tijd bij ons aan de bel trok, hebben we in een reële tijdspanne de implementatie van SEPA kunnen laten plaatsvinden. Er werd echt met ons meegedacht en dit scheelde enorm veel tijd. Prettig is ook dat de Rabobank een afdeling Financiële Logistiek heeft, waardoor alles nog efficiënter geregeld kon worden. Mede dankzij Rabobank West Betuwe zijn wij SEPA-proof.â€
Dichtbij
Voor Willems is het de normaalste zaak van de wereld dat hij meedenkt met de klant. “Wij staan dichtbij de klant en zijn een coöperatieve bank. Dit betekent dat we niet bankieren voor aandeelhouders, maar voor onze klanten. Juist als coöperatieve bank weten we dat je samen meer bereikt dan alleen.â€
Volgens Geerlings heeft Autolease Midden Nederland veel overeenkomsten met Rabobank West Betuwe, wanneer er gekeken wordt naar de benadering van de klant. “Wij zijn ook betrokken bij onze klant. Een goed advies uitbrengen is alleen mogelijk wanneer men over voldoende kennis beschikt. Mensen maken daarbij het verschil. De deskundige adviseurs van Autolease Midden Nederland hebben de juiste lease-ervaring, om samen met de klant tot de beste mobiliteitsoplossing te komen. En daarin willen we innovatief zijn.â€
Binnenkort krijgt Autolease Midden Nederland een eigen app. Deze is momenteel nog in ontwikkelingâ€, vertelt Geerlings. “Hiermee kun je straks bijvoorbeeld mobiel je schade melden en meteen foto’s meesturen.â€
Kennis delen
Rabobank heeft veel branchekennis die volgens Willems graag gedeeld wordt. Zo is er voor SEPA een speciale website beschikbaar waarop bedrijven kunnen zien welke stappen zij moeten doorlopen om SEPA-proof te zijn, www.rabobank.nl/sepa. “Om het hen makkelijk te maken kunnen zij de SEPA-check doen en bieden wij een testservice om betalingen volgens SEPA uit te voeren. Hiermee laten we zien dat we er willen zijn voor onze klanten.â€
Meer informatie:
www.rabobank.nl/sepa, www.almn.nl
rivierenland business | nummer 5 | november 2013
Autolease Midden Nederland is een middelgrote zelfstandige universele leasemaatschappij, opgericht in 1986. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een professionele en klantgerichte onderneming met als doelstelling het proactief beheren van wagenparken. “Autolease Midden Nederland kan elke klant de gewenste mobiliteitsoplossing biedenâ€, licht Frank Geerlings, financieel directeur van Autolease Midden Nederland, toe. “Zo zijn wij gespecialiseerd in lease in alle mogelijke varianten. Hierbij kun je denken aan zakelijke lease, shortlease en verhuur voor personen- én bedrijfswagens. Daarnaast bieden wij via onze business unit SmiLease particuliere autolease aan.â€
Bij Autolease Midden Nederland zijn 23 personen werkzaam die iedere dag ruim 2900 voertuigen beheren, waardoor de leasemaatschappij een omzet van ruim 30 miljoen per jaar genereert. “Het meest ingrijpend bij SEPA zijn de veranderingen in het incassoprocesâ€, aldus Maarten Bruinsma, directeur Autolease Midden Nederland. “95 procent van onze leasefacturen wordt automatisch geïncasseerd. Dat wij voor onze inkomende geldstromen heel erg afhankelijk zijn van het welslagen van de implementatie van SEPA, beseften we eigenlijk pas echt toen Gerard Willems van Rabobank West Betuwe hier binnenstapte en ons daarmee confronteerde.â€
Complex
“Er verandert meer dan alleen het bankrekeningnummerâ€, stelt Willems. “Er komt ontzettend veel kijken bij de implementatie van SEPA. Zo moeten de debiteuren bijvoorbeeld goed geïnformeerd worden. Ook de upgrade van de financiële pakketten is een belangrijke stap om migratie naar het SEPA-betalingssysteem succesvol te laten verlopen. Vaak wordt onderschat hoe complex en tijdrovend de gevolgen van de SEPA-migratie zijn.â€
Eenmaal geconfronteerd met de impact van SEPA binnen Autolease Midden Nederland, werd de implementatie snel opgepakt, meent Willems. “Immanuel Struik, coördinator Operations bij Autolease Midden Nederland, werd benoemd als intern verantwoordelijke voor de integratie van SEPA. Dat Struik een gedeelte op kon pakken en we samen konden optrekken, werkte bijzonder prettig. Zo heeft hij bijvoorbeeld een plan van aanpak en een impactanalyse gemaakt, waarbij gekeken werd naar risico’s en kansen.â€
Betrokken
Geerlings zegt zeer te spreken te zijn over de betrokkenheid van Rabobank West Betuwe. “Waar de meeste banken de klanten alleen op hun website informeren over SEPA, stapte Gerard op ons af. Doordat de Rabobank op tijd bij ons aan de bel trok, hebben we in een reële tijdspanne de implementatie van SEPA kunnen laten plaatsvinden. Er werd echt met ons meegedacht en dit scheelde enorm veel tijd. Prettig is ook dat de Rabobank een afdeling Financiële Logistiek heeft, waardoor alles nog efficiënter geregeld kon worden. Mede dankzij Rabobank West Betuwe zijn wij SEPA-proof.â€
Dichtbij
Voor Willems is het de normaalste zaak van de wereld dat hij meedenkt met de klant. “Wij staan dichtbij de klant en zijn een coöperatieve bank. Dit betekent dat we niet bankieren voor aandeelhouders, maar voor onze klanten. Juist als coöperatieve bank weten we dat je samen meer bereikt dan alleen.â€
Volgens Geerlings heeft Autolease Midden Nederland veel overeenkomsten met Rabobank West Betuwe, wanneer er gekeken wordt naar de benadering van de klant. “Wij zijn ook betrokken bij onze klant. Een goed advies uitbrengen is alleen mogelijk wanneer men over voldoende kennis beschikt. Mensen maken daarbij het verschil. De deskundige adviseurs van Autolease Midden Nederland hebben de juiste lease-ervaring, om samen met de klant tot de beste mobiliteitsoplossing te komen. En daarin willen we innovatief zijn.â€
Binnenkort krijgt Autolease Midden Nederland een eigen app. Deze is momenteel nog in ontwikkelingâ€, vertelt Geerlings. “Hiermee kun je straks bijvoorbeeld mobiel je schade melden en meteen foto’s meesturen.â€
Kennis delen
Rabobank heeft veel branchekennis die volgens Willems graag gedeeld wordt. Zo is er voor SEPA een speciale website beschikbaar waarop bedrijven kunnen zien welke stappen zij moeten doorlopen om SEPA-proof te zijn, www.rabobank.nl/sepa. “Om het hen makkelijk te maken kunnen zij de SEPA-check doen en bieden wij een testservice om betalingen volgens SEPA uit te voeren. Hiermee laten we zien dat we er willen zijn voor onze klanten.â€
Meer informatie:
www.rabobank.nl/sepa, www.almn.nl
rivierenland business | nummer 5 | november 2013