Consumenten komen meestal in aanraking met primaire (‘het zakje’) en soms secundaire (‘de doos’) verpakkingen. Esthetisch minder relevant, maar doorslaggevend op het gebied van efficiënt en veilig transport en opslag zijn tertiaire verpakkingen. Daarvoor ontwikkelt Tallpack International in Geldermalsen hoogwaardige systemen met een verbluffende automatisering en een duurzaam fundament. Dankzij ING Bank krijgen we er een kijkje achter de schermen en worden ingewikkelde zaken ontleed.
Tekst & fotografie: Aart van der Haagen
“Zie je die rollen daar? Dat is folie met een dikte van 12 mu, twaalf duizendste millimeter, maar toch opgebouwd uit 33 lagen,” vertelt Jim Donkers, CFO van Tallpack International, opgericht in 1998 en onderdeel van de in vijftien landen operationele Tallgroup. “Enkele decennia geleden bepaalde 30 mu nog de norm. Met zulke hoogwaardige soorten samenstellingen én slimme geautomatiseerde verwerking dringen we het materiaalgebruik terug. Misschien ken je het beeld wel van de magazijnmedewerker die voor de zekerheid nog maar een rondje extra om een pallet heen loopt om er folie omheen te wikkelen, zodat het lekker stevig voelt. Dat proces kunnen wij, kwalitatief veel beter, geheel of gedeeltelijk automatiseren, tot en met het aanbrengen van koudlijm of het leggen van Gripsheets onder en tussen de lagen, om schuivende lading in transport en opslag te voorkomen. ‘Palletstabiliteit’ noemen we dat, waarbij veiligheid altijd op nummer één staat. Afhankelijk van de toepassing gaat het bijvoorbeeld om folie die sterk genoeg is om niet door scherpe punten doorstoken te worden, maar we leveren ook techniek voor het omsnoeren van lading, met bandjes van honderd procent gerecycled kunststof of staal.”
Verpakkingsvirus
Tallpack International ontwikkelt tertiaire verpakkingssystemen voor een brede waaier aan sectoren, zoals warehouses en de food-, bouw-, chemische en farmaceutische industrie. “De ene keer betreden onze medewerkers in witte pakken een cleanroom, de andere keer dragen ze juist mondkapjes ter bescherming van zichzelf,” glimlacht Donkers. “Als je hier werkt, krijg je vanzelf het verpakkingsvirus. Dat merken wij ook aan de technische mbo- en hbo-studenten die we aan ons weten te binden via open dagen, stages en leer-werktrajecten. We pakken ze helemaal in, zeg maar.” In 27 jaar tijd heeft Tallpack International de meest uiteenlopende half- en volautomatische systemen ontwikkeld, met voor de klant de rugdekking van een uitgebreide voorraad aan verpakkingsmaterialen en een 24-uursservice. Regelmatig gaat het bedrijf nieuwe uitdagingen aan door een oplossing op maat uit te dokteren en op locatie volledig te installeren. “We leveren staal aan Tata Steel… om gloeiend gewalste rollen te omsnoeren, zonder dat de materialen zich aan elkaar lassen. Betondingen in Zaltbommel hoeft dankzij een systeem van ons geen gasbranders meer te gebruiken om folie om de palletvrachten heen te laten krimpen, want het materiaal trekt zichzelf strak.”
Nadruk op relatiebeheer
“Dat vinden wij nou mooi,” zegt relatiemanager Mark Verhoef van ING Bank. “Een internationaal georiënteerd bedrijf dat tastbare dingen voortbrengt in een kapitaalintensieve markt. Vorig jaar benaderde Jim Donkers ons via de website met een aanvraag om alle bankzaken bij ons onder te brengen.” “Wij zochten een financiële partner die meer nadruk op relatiebeheer legt,” zegt de CFO van Tallpack International. “Ik ben me er vanuit een achtergrond als accountant van bewust dat banken aan allerlei wet- en regelgeving moeten voldoen, maar ik zie bij ING toch een flexibeler houding. Bijvoorbeeld als het gaat om het beschikbaar stellen van middelen wanneer wij in de markt kansen zien om een overname te doen die onze business versterkt. Dan moet je vaak snel kunnen handelen.” Verhoef: “In het aanbod hebben we een bankgarantiefaciliteit opgenomen voor Tallpack-klanten die bij de ontwikkeling van een verpakkingssysteem aanbetalingen moeten doen.” “Over zulke en andere zaken kunnen we heel open en zonder belemmeringen praten,” reageert Donkers. “Qua bedrijfsgrootte vallen wij voor ING in het middensegment en we merken dat onze contactpersonen precies die taal spreken.” Zouden ze door het verpakkingsvirus gegrepen zijn?
www.tallpack.com / www.ing.nl
Rivierenland
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Rivierenland Business nummer 3 2025
Eldee Expo Experts: Beleving met impact De overeenkomst tussen de ondernemer en de diplomaat ING-klant in beeld: Tallpack International Coronaschulden drukken nog steeds op bedrijfsleven Hou je KvK-gegevens up-to-date: Da's beter voor de business Column Bewustzoo Zorgpersoneel: Deze mensen hebben een groot hart Column The LiveLab Company BV Communicatie op evenementen: noodzaak en beleving Energiefonds Utrecht versnelt verduurzaming met passende leningen