Chateau voor Buren: Wijnfestijn van de Betuwe

Magazines | Rivierenland Business nummer 3 2014

Wijnfestijn van de Betuwe

Chateau voor Buren

Waarom Chateau in Buren?

De oude binnenstad van Buren staat synoniem voor sfeer en gezelligheid. Een belangrijke voorwaarde om van een evenement als Chateau voor Buren een geweldig succes te maken. Je hoeft hiervoor zeker niet in het bourgondische zuiden te zijn. ‘Joi de vivre’ - genieten, zoals men dat in Frankrijk kent, maar dan gewoon hier op Nederlandse bodem. De reacties na onze eerste editie spreken wat dat betreft voor zich. Het organisatieteam stelt zich tot doel dat niet alleen de organisatie maar ook ondernemers en inwoners van Buren, Chateau voor Buren gaan omarmen als hun eigen wijnfestival maar wel met een landelijke allure. De brocante- en cadeauwinkels in de binnenstad zijn geopend en bezoekers kunnen terecht bij de horecagelegenheden.

Voor wie is Chateau voor Buren?

De organisatie van Chateau voor Buren is in handen van een aantal wijnliefhebbers met passie. Zij willen bewerkstelligen dat wijnaanbieders er met plezier komen en dat de bezoekers vooral genieten van het aanbod. Chateau voor Buren moet wat de organisatoren betreft de komende jaren uitgroeien tot een culinair wijnfestival voor jong én oud. Niet alleen de oude wijnlanden zoals Frankrijk, Italië en Duitsland zijn vertegenwoordigd maar ook wijnproducenten uit nieuwe wijnlanden. Wat te denken van wijnen uit Bosnië, Servië, Hongarije, Malta maar ook China, Thailand en India? Niet te vergeten, ook in ons eigen land worden heerlijke wijnen geproduceerd.

Gaan jullie op dezelfde voet verder als vorig jaar?

Na een kleine terugblik op 2013, waar we bij de eerste editie ongeveer 2500 bezoekers mochten verwelkomen en wij veel enthousiaste reacties van zowel bezoekers als standhouders kregen, zijn de ambities van het organisatieteam voor 2014 tweeledig. Chateau voor Buren is en blijft een proeverij die aantrekkelijk is voor standhouders én bezoekers. Er is ruimte voor de echte wijnproeverij en daarnaast is Chateau voor Buren vooral gezellig!

Hoe gaan jullie dit waar maken?

Wij denken als organisatie aan de volgende punten: de echte wijnproever kan zijn of haar hart ophalen, er is productinformatie en ruimte voor proefnotities; wij dagen de standhouders uit om productinformatie aan te leveren, de bezoeker prikkelen wij om echte proefnotities te maken en die aan ons te laten weten. Naast het proeven van wijn krijgt ook de verkoop van wijn bijzondere aandacht van de organisatie. En tenslotte, het activiteitenprogramma wordt uitgebreid met wijnpresentaties, de moderne wijnproductie wordt gepresenteerd en er is gezorgd voor de culinaire en muzikale omlijsting.

De ambiance is vaak belangrijk bij het drinken van wijn. Hoe proberen jullie de perfecte ambiance te creëren?

Wijn vind je vooral lekker of niet lekker. Natuurlijk is het daarbij een sport om met elkaar te delen wat je vindt van de kleur, de geur, de smaak en de afdronk van een bepaalde wijn. Deze aspecten bepalen hoe je een wijn waardeert. Minstens zo belangrijk is de ambiance. Ben je in de stemming en drink je een glas wijn met elkaar dan is het vaak genieten. Denk maar aan de vakantie. Chateau voor Buren vindt ambiance belangrijk. Het Jodenkerkplein biedt de bezoeker een heel andere beleving dan die van het zwerven langs de aangeboden wijnen en deze met elkaar te proeven. Dit plein is voor ons festival veranderd in een grote openlucht loungebar waar bezoekers op relaxte wijze onder het genot van een glas wijn, een hapje en easy listening loungemuziek, met vrienden kunnen ontspannen.

Blijf op de hoogte via www.chateauvoorburen.nl

Na een succesvolle eerste editie, vindt dit jaar de tweede editie plaats van Chateau voor Buren op 31 augustus. Rivierenland Business sprak Evert Obdeijn, voorzitter van Stichting Evenementen Buren Stad, die zich onder andere bezig houdt met de organisatie van het wijnfestijn.

Vouchers

€7,50. Hierbij horen 10 vouchers voor gratis wijn proeven bij de diverse stands.

Waarom Chateau in Buren?

De oude binnenstad van Buren staat synoniem voor sfeer en gezelligheid. Een belangrijke voorwaarde om van een evenement als Chateau voor Buren een geweldig succes te maken. Je hoeft hiervoor zeker niet in het bourgondische zuiden te zijn. ‘Joi de vivre’ - genieten, zoals men dat in Frankrijk kent, maar dan gewoon hier op Nederlandse bodem. De reacties na onze eerste editie spreken wat dat betreft voor zich. Het organisatieteam stelt zich tot doel dat niet alleen de organisatie maar ook ondernemers en inwoners van Buren, Chateau voor Buren gaan omarmen als hun eigen wijnfestival maar wel met een landelijke allure. De brocante- en cadeauwinkels in de binnenstad zijn geopend en bezoekers kunnen terecht bij de horecagelegenheden.

Voor wie is Chateau voor Buren?

De organisatie van Chateau voor Buren is in handen van een aantal wijnliefhebbers met passie. Zij willen bewerkstelligen dat wijnaanbieders er met plezier komen en dat de bezoekers vooral genieten van het aanbod. Chateau voor Buren moet wat de organisatoren betreft de komende jaren uitgroeien tot een culinair wijnfestival voor jong én oud. Niet alleen de oude wijnlanden zoals Frankrijk, Italië en Duitsland zijn vertegenwoordigd maar ook wijnproducenten uit nieuwe wijnlanden. Wat te denken van wijnen uit Bosnië, Servië, Hongarije, Malta maar ook China, Thailand en India? Niet te vergeten, ook in ons eigen land worden heerlijke wijnen geproduceerd.

Gaan jullie op dezelfde voet verder als vorig jaar?

Na een kleine terugblik op 2013, waar we bij de eerste editie ongeveer 2500 bezoekers mochten verwelkomen en wij veel enthousiaste reacties van zowel bezoekers als standhouders kregen, zijn de ambities van het organisatieteam voor 2014 tweeledig. Chateau voor Buren is en blijft een proeverij die aantrekkelijk is voor standhouders én bezoekers. Er is ruimte voor de echte wijnproeverij en daarnaast is Chateau voor Buren vooral gezellig!

Hoe gaan jullie dit waar maken?

Wij denken als organisatie aan de volgende punten: de echte wijnproever kan zijn of haar hart ophalen, er is productinformatie en ruimte voor proefnotities; wij dagen de standhouders uit om productinformatie aan te leveren, de bezoeker prikkelen wij om echte proefnotities te maken en die aan ons te laten weten. Naast het proeven van wijn krijgt ook de verkoop van wijn bijzondere aandacht van de organisatie. En tenslotte, het activiteitenprogramma wordt uitgebreid met wijnpresentaties, de moderne wijnproductie wordt gepresenteerd en er is gezorgd voor de culinaire en muzikale omlijsting.

De ambiance is vaak belangrijk bij het drinken van wijn. Hoe proberen jullie de perfecte ambiance te creëren?

Wijn vind je vooral lekker of niet lekker. Natuurlijk is het daarbij een sport om met elkaar te delen wat je vindt van de kleur, de geur, de smaak en de afdronk van een bepaalde wijn. Deze aspecten bepalen hoe je een wijn waardeert. Minstens zo belangrijk is de ambiance. Ben je in de stemming en drink je een glas wijn met elkaar dan is het vaak genieten. Denk maar aan de vakantie. Chateau voor Buren vindt ambiance belangrijk. Het Jodenkerkplein biedt de bezoeker een heel andere beleving dan die van het zwerven langs de aangeboden wijnen en deze met elkaar te proeven. Dit plein is voor ons festival veranderd in een grote openlucht loungebar waar bezoekers op relaxte wijze onder het genot van een glas wijn, een hapje en easy listening loungemuziek, met vrienden kunnen ontspannen.

Blijf op de hoogte via www.chateauvoorburen.nl

Voorprogramma op zaterdag 30 augustus: Buitengewoon in het land

‘Buitengewoon in het land’ is een bijzonder 'restaurant zonder muren'. Chateau voor Buren en het Betuws Wijndomein halen dit bijzondere dinerconcept op zaterdag 30 augustus naar Buren, een feestelijke introductie voor het wijnfestijn. Nagenieten met een glas wijn en overnachten in een lokale B&B behoren tot de mogelijkheden. Hiermee komt de bezoeker van het wijnfestijn helemaal in de stemming voor de proeverij op zondag 31 augustus.

Informatie/reserveren: http://www.buitengewooninhetland.nl/

Wist u dat?

- In Nederland tegen de 200 wijngaarden goed zijn voor naar schatting 1.500.000 flessen wijn;

- Nederland ongeveer 41.500 verschillende wijnen importeert;

- Nederland 20,5 liter wijn per hoofd van de bevolking consumeert;

- In Frankrijk en Italië de consumptie op circa 50 liter per hoofd van de bevolking ligt en in China op ongeveer 2 liter per hoofd van de bevolking;

- China en Japan booming wijnlanden zijn.

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by