‘Voedselverspilling tegengaan is hot’

Verschenen in Rivierenland Business nummer 2 2017
Gerard Teuling in gesprek met ondernemers

Kan ieder foodbedrijf besparen op voedselverspilling?

"Ik ben ervan overtuigd dat ieder voedselbedrijf enorme stappen kan zetten op dit vlak. In Nederland hebben we altijd genoeg voedsel en daarom is het voorkomen van voedselverspilling niet altijd prioriteit. Al hebben steeds meer ondernemers een ethisch besef: het hoort niet. Als je er vervolgens mee aan de slag gaat en meet hoeveel voedsel je doordraait, dan ontdek je al snel dat je veel kunt besparen."

En je kunt er geld mee verdienen

"Ja. Een investering om voedselverspilling tegen te gaan, is snel terugverdiend. Uit recent onderzoek blijkt dat voor een gemiddeld bedrijf één euro investering al snel een voordeel oplevert van 14 euro. Dit geldt onder andere voor restaurants. Bij supermarkten is dat net iets minder, gemiddeld 5 tot 10 euro. De andere kant van de medaille is dat hoe goed we het ook doen, er altijd reststromen zullen zijn. Veel reststromen gaan naar de varkens toe, dat is prima, maar je kunt het vaak ook hoogwaardiger verwaarden. Zo verwerkt De Verspillingsfabriek in Veghel voedsel dat niet verkocht kan worden tot nieuwe producten, zoals soepen en sauzen.

De sinaasappelschillen uit de persmachines van de Coop-supermarkt hoeven niet meer de kliko in, maar kunnen gebruikt worden om schoenen te maken en koekjes van te bakken."

Welke rol speelt

MVO Nederland hierin?

"Coop hebben wij ondersteund bij strategieontwikkeling, maar óók het praktische proces erachter. We ondersteunen bij het oplossen van knelpunten en businesscase development. Onze voornaamste rol is om coalities te bouwen die willen werken aan een toekomstbestendige voedselketen. De vraagstukken rond verduurzaming zijn vaak te groot om alleen op te lossen. Wij matchen doorlopend bedrijven die iets kunnen aan bedrijven die iets willen. Dat kunnen we, omdat bij ons bedrijvennetwerk zo'n 2.300 bedrijven uit allerlei sectoren zijn aangesloten die willen verduurzamen. Ook hebben we veel innovatieve start-ups, experts van universiteiten, hoge scholen, vakbonden, ngo's en de overheden in ons netwerk. Wij brengen die partijen samen, zodat zij gezamenlijk kunnen werken aan concrete veranderingen. Zo laten we samen zien dat het anders kan."

Heb je een voorbeeld van

zo'n coalitie?

"In 'The Soil Initiative' werken ruim 40 retailers, handelaren en producenten uit de groentefruit- en koffieketen aan businesscases voor bodemvruchtbaarheid. In de Nederlandse Klimaatcoalitie werken ruim zeshonderd bedrijven met elkaar toe naar een klimaatneutraal

bedrijf. Wij ontwerpen voor hen een traject om dat mogelijk te maken. Bedrijven als Bavaria en kaasverpakker Royal A-ware Food Group doen mee, maar ook koffiebrander Peeze is lid van de coalitie. Deze heeft recent klimaatneutrale koffie geïntroduceerd in de supermarkten. We hebben ook een Zero Waste(d) Coalitie, met bedrijven die voor zo'n beetje ieder afvalprobleem een oplossing hebben. Een coalitie die zich specifiek richt op voedselverspilling en reststromen is nu in ontwikkeling."

Wat is jouw advies voor ondernemers?

"Neem contact met ons op, dan kijken we samen naar de mogelijkheden. Wordt gratis lid van onze Agrifood Futureproof Community (http://agrifood.futureproof.community) en plaats jouw uitdaging of oplossing. En wat vooral belangrijk is: durf te experimenteren met een nieuwe manier van werken."

Download gratis het e-book 'Verspilling, de houdbaarheidsdatum nabij' op de website van MVO Nederland: http://mvonederland.nl/download-verspilling-de-houdbaarheidsdatum-nabij

Bronnen:

http://agrifood.futureproof.community

http://mvonederland.nl/food-agribusiness

of www.mvonederland.nl

http://www.klimaatcoalitie.nl

Gerard Teuling, sectormanager food- en agribusiness MVO Nederland: 'Voedselverspilling tegengaan is hot'

Een derde van al het geproduceerde voedsel belandt in de prullenbak. Zonde! Rivierenland Business spreekt met Gerard Teuling, sectormanager

food- en agribusiness bij MVO Nederland. Deze organisatie vertegenwoordigt zo'n 400 vooruitstrevende agrifood bedrijven en werkt onder andere aan het tegengaan van voedselverspilling.

'Durf te experimenteren met

een nieuwe manier van werken'

Gerard Teuling

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media