Peter van Luttervelt Training, Advies & Organisatie

Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2012

Peter van Luttervelt Training, Advies & Organisatie

MVO: HRM

‘Omdat mensen er toe doen’

Bij Peter van Luttervelt zit pionieren in het bloed. Hij stond aan de wieg van allerlei maatschappelijke duurzame initiatieven. Zo was hij in de jaren negentig één van de initiators van Global Action Plan Nederland, een organisatie die een gedragsveranderingsprogramma ontwikkelde en implementeerde op het gebied van duurzame leefstijlen: Het Eco Team Programma. Vandaag de dag zet hij zich nog altijd in voor veranderingsprocessen naar duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Omdat mensen er toe doen.”

In een economie waarin alles lijkt te draaien om groei en nog meer winst maken wordt het voor Van Luttervelt steeds duidelijker dat de wereld zich op een kantelpunt bevindt, zowel ecologisch, economisch en sociaal. “Je ziet steeds meer

micro-initiatieven op coöperatieve basis ontstaan, denk bijvoorbeeld aan het Broodfonds, maar ook aan rooftop gardens, of buurtzorg die in handen is van buurtbewoners. We gaan ons steeds meer beseffen dat we ook andere besluiten kunnen nemen om ervoor te zorgen dat mensen weer centraal staan.”

Omdenker

In zijn dagelijkse werk zet hij zijn creativiteit en capaciteiten in als omdenker om ondernemend en bedrijfsmatig vorm te geven aan veranderingsprocessen naar duurzaamheid. “Als omdenker probeer ik problemen te veranderen in mogelijkheden. Is bij jou bijvoorbeeld het glas halfvol of halfleeg? Denk je in mogelijkheden of problemen? Het loont veel meer om te focussen op wat wel kan en wel lukt.”

Betrokken

Binnen elke organisatie bepalen de medewerkers volgens hem in hoge mate de identiteit van de organisatie. “Uiteindelijk zijn het de mensen die de organisatie maken. Duurzaamheid voor de langere termijn is alleen succesvol als het voor iedere individuele medewerker iets persoon-

lijks gaat betekenen, waarmee hij/zij zelf een verschil kan maken en waarmee hij/zij zelf duurzaamheid kan laten zien in de dagelijkse praktijk. Kortom wanneer ze zich betrokken voelen.”

Medewerkers

betrokkenheid enquête

Om te meten in hoeverre MVO leeft onder de medewerkers van een bedrijf kan een medewerkers betrokkenheid enquête ingezet worden. “De respons op de enquête is gemiddeld zeventig procent, waarbij circa vijftig procent van de respondenten te kennen geeft actief te willen participeren. Het verschil tussen ´wat ik kan en wat ik doe´ biedt ruimte om campagne te voeren om mensen in beweging te krijgen. MVO moet tastbaar zijn voor de medewerkers van een bedrijf. Ze raken er als het ware door bezield. Op grond van deze enquête en de climate footprint maken we een scenario op maat voor de betreffende organisatie voor de implementatie van de campagne. Dit is de meest inspirerende fase omdat de creativiteit en de denkkracht ten volle worden ingezet om de organisatie te verduurzamen. Het gaat leven en wordt heel praktisch, meetbaar en haalbaar. Je ziet de motivatie groeien.”

Empowerment

Empowerment speelt hierbij een belangrijke rol. “In de jaren negentig raakte ik betrokken bij Global Action Plan”, blikt hij terug. “Deze organisatie heeft een gedragsveranderingmethodiek ontwikkeld, gebaseerd op empowerment met als missie mensen te ondersteunen bij het in praktijk brengen van een leefstijl gericht op duurzaamheid. Empowerment en nieuw gedrag begint bij de mensen zelf. Wanneer is iemand bijvoorbeeld bereid uit eigen beweging zijn gedrag te veranderen? Wanneer iemand zichzelf werkelijk ergens zorgen om maakt of in een mooi woord: to take care, maar ook wanneer iemand een gewenste positieve verbetering op het netvlies heeft. Hierbij moet je ondersteund worden in het vinden van nieuwe gedragshandelingen. Het is van groot belang om de resultaten van de campagne continu inzichtelijk te maken door alles te meten. Medewerkers die meedoen aan de campagne voelen zich hierdoor gestimuleerd, gaan door en willen zelfs nog een aanvullende inspanning plegen, wanneer zij zien wat hun bijdrage aan resultaten oplevert. Deze feedback is een essentieel onderdeel van het succes van gedragsverandering in onze campagne.”

Maatschappelijk verslag

Ongeveer een jaar na de gedragsveranderingcampagne is het volgens Van Luttervelt wenselijk opnieuw een climate footprint te bepalen en een medewerkers betrokkenheid enquête te houden. “Hierdoor worden de blijvende kwantitatieve en kwalitatieve resultaten inzichtelijk. Dit is belangrijke input voor de verdere implementatie van het cultuurveranderingsproces en de vervolgstappen richting de klimaatneutrale bedrijfsvoering. Bovendien geeft het informatie voor het Maatschappelijk Verslag.”

Trots

De ervaring leert dat mensen die deel hebben genomen aan de campagne een gevoel van trots hebben ontwikkeld voor het bedrijf waar ze werkzaam zijn. “Mensen vinden het plezierig om een positieve bijdrage te leveren aan duurzaamheid tijdens de uitvoering van het dagelijks werk en zijn zich ook bewuster van wat zij persoonlijk aan duurzaamheid kunnen bijdragen. Bovendien komen innovaties op het gebied van duurzaamheid in de organisatie tot stand en is de CO2 uitstoot van de organisatie verminderd.”

Peter van Luttervelt

Bommelsestaat 2 B

4064 CM Varik -

T. 06 537 164 26

www.vanluttervelt.nl

tao@vanluttervelt.nl

rivierenland business | nummer 6 | januari 2013

In een economie waarin alles lijkt te draaien om groei en nog meer winst maken wordt het voor Van Luttervelt steeds duidelijker dat de wereld zich op een kantelpunt bevindt, zowel ecologisch, economisch en sociaal. “Je ziet steeds meer

micro-initiatieven op coöperatieve basis ontstaan, denk bijvoorbeeld aan het Broodfonds, maar ook aan rooftop gardens, of buurtzorg die in handen is van buurtbewoners. We gaan ons steeds meer beseffen dat we ook andere besluiten kunnen nemen om ervoor te zorgen dat mensen weer centraal staan.”

Omdenker

In zijn dagelijkse werk zet hij zijn creativiteit en capaciteiten in als omdenker om ondernemend en bedrijfsmatig vorm te geven aan veranderingsprocessen naar duurzaamheid. “Als omdenker probeer ik problemen te veranderen in mogelijkheden. Is bij jou bijvoorbeeld het glas halfvol of halfleeg? Denk je in mogelijkheden of problemen? Het loont veel meer om te focussen op wat wel kan en wel lukt.”

Betrokken

Binnen elke organisatie bepalen de medewerkers volgens hem in hoge mate de identiteit van de organisatie. “Uiteindelijk zijn het de mensen die de organisatie maken. Duurzaamheid voor de langere termijn is alleen succesvol als het voor iedere individuele medewerker iets persoon-

lijks gaat betekenen, waarmee hij/zij zelf een verschil kan maken en waarmee hij/zij zelf duurzaamheid kan laten zien in de dagelijkse praktijk. Kortom wanneer ze zich betrokken voelen.”

Medewerkers

betrokkenheid enquête

Om te meten in hoeverre MVO leeft onder de medewerkers van een bedrijf kan een medewerkers betrokkenheid enquête ingezet worden. “De respons op de enquête is gemiddeld zeventig procent, waarbij circa vijftig procent van de respondenten te kennen geeft actief te willen participeren. Het verschil tussen ´wat ik kan en wat ik doe´ biedt ruimte om campagne te voeren om mensen in beweging te krijgen. MVO moet tastbaar zijn voor de medewerkers van een bedrijf. Ze raken er als het ware door bezield. Op grond van deze enquête en de climate footprint maken we een scenario op maat voor de betreffende organisatie voor de implementatie van de campagne. Dit is de meest inspirerende fase omdat de creativiteit en de denkkracht ten volle worden ingezet om de organisatie te verduurzamen. Het gaat leven en wordt heel praktisch, meetbaar en haalbaar. Je ziet de motivatie groeien.”

Empowerment

Empowerment speelt hierbij een belangrijke rol. “In de jaren negentig raakte ik betrokken bij Global Action Plan”, blikt hij terug. “Deze organisatie heeft een gedragsveranderingmethodiek ontwikkeld, gebaseerd op empowerment met als missie mensen te ondersteunen bij het in praktijk brengen van een leefstijl gericht op duurzaamheid. Empowerment en nieuw gedrag begint bij de mensen zelf. Wanneer is iemand bijvoorbeeld bereid uit eigen beweging zijn gedrag te veranderen? Wanneer iemand zichzelf werkelijk ergens zorgen om maakt of in een mooi woord: to take care, maar ook wanneer iemand een gewenste positieve verbetering op het netvlies heeft. Hierbij moet je ondersteund worden in het vinden van nieuwe gedragshandelingen. Het is van groot belang om de resultaten van de campagne continu inzichtelijk te maken door alles te meten. Medewerkers die meedoen aan de campagne voelen zich hierdoor gestimuleerd, gaan door en willen zelfs nog een aanvullende inspanning plegen, wanneer zij zien wat hun bijdrage aan resultaten oplevert. Deze feedback is een essentieel onderdeel van het succes van gedragsverandering in onze campagne.”

Maatschappelijk verslag

Ongeveer een jaar na de gedragsveranderingcampagne is het volgens Van Luttervelt wenselijk opnieuw een climate footprint te bepalen en een medewerkers betrokkenheid enquête te houden. “Hierdoor worden de blijvende kwantitatieve en kwalitatieve resultaten inzichtelijk. Dit is belangrijke input voor de verdere implementatie van het cultuurveranderingsproces en de vervolgstappen richting de klimaatneutrale bedrijfsvoering. Bovendien geeft het informatie voor het Maatschappelijk Verslag.”

Trots

De ervaring leert dat mensen die deel hebben genomen aan de campagne een gevoel van trots hebben ontwikkeld voor het bedrijf waar ze werkzaam zijn. “Mensen vinden het plezierig om een positieve bijdrage te leveren aan duurzaamheid tijdens de uitvoering van het dagelijks werk en zijn zich ook bewuster van wat zij persoonlijk aan duurzaamheid kunnen bijdragen. Bovendien komen innovaties op het gebied van duurzaamheid in de organisatie tot stand en is de CO2 uitstoot van de organisatie verminderd.”

Peter van Luttervelt

Bommelsestaat 2 B

4064 CM Varik -

T. 06 537 164 26

www.vanluttervelt.nl

tao@vanluttervelt.nl

rivierenland business | nummer 6 | januari 2013

Portretfoto: Joke Junger.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Rivierenland Business nummer 6 2012

Helicon en wehkamp.nl werken intensief samen bij praktijkgerichte opleiding MVO: walk your talkEcoDrivingNederland: Co2reductie door Het Nieuwe RijdenGehandicapte medewerker volwaardig teamlid Ruimte en rijcomfort met slechts 20 procent bijtellingFiscaliteit eigen woning met ingang van 2013Bedrijfsoverdracht moet hoger op de agendaHuurprijsaanpassing: De oplossing voor hoge hurenAllemaal winnaarsEchte smaken bij Die Heere SewentienJB Accountants & Adviseurs neemt Administratie- en Belastingadviesbureau Venstra overDe apps van: Daphne Pieterson, eigenaresse R&D Training & Advies BVFenexpo nodigt uit tot actief netwerken en zakendoenForum: Uiterlijk vertoon of een nieuwe weg voor winstgevend ondernemen?Peter van Luttervelt Training, Advies & OrganisatieCo2 reductie door Het Nieuwe RijdenSpelenderwijs naar professionele ontwikkelingRuimte en comfort met slechts 20 procent bijtellingColumn De Giessen KantoorefficiencyColumn F&V Accountants + AdviseursBusinessflitsenRivierenland Business was erbijDe oplossing voor hoge hurenNetwork Business Event: allemaal winnaarsEchte smaken bij Die Heeren SewentienOndernemers Bommelerwaard in de spotlight tijdens eventJB Accountants & Adviseurs neemt Venstra overDe apps van…De stelling: ‘In 2013 onderscheiden ondernemers zich door middel van innovatie’‘De diversiteit die je hier vindt is uniek’Samen sterk voor tuinbouw‘Internationaal vervoersbedrijf ook uitgerust voor speciale ladingen’Allround specialist in mobiliteit‘Wij investeren in kwaliteit’Ondernemers niet voorbereid op krimpende beroepsbevolkingTopgastronomie met panorama van 180°‘Ondernemers zijn de basis van het succes’Er bloeit iets moois in de ‘Wereld van Brandwijk’Jaarlijks meer dan 120 miljoen bakstenen vanuit Aalst naar woning- en utiliteitsbouwNetwerk waar duurzame verbindingen in het MKB ontstaanVan ontwerp tot drukwerkEen blijvend vitale tuinbouw in de BommelerwaardRabobank Bommelerwaard: Toonaangevend, betrokken en dichtbij‘Doeltreffende reclame hoeft niet schreeuwend duur te zijn’Business Event: Allemaal winnaarsBusiness Event Bommelerwaard zet ondernemers in de spotlights
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media