Co2 reductie door Het Nieuwe Rijden

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2012

Steeds meer organisaties streven naar een duurzame vorm van bedrijfsvoering. EcoDrivingNederland, dat sinds een aantal jaren gevestigd is in het Betuwse Varik, biedt trainingen en workshops die leiden tot duurzamer rijgedrag.Peter van luttervelt (56) is directeur en oprichter van EcoDrivingNederland. Voordat hij EcoDrivingNederland oprichtte in 2007 stond hij aan de wieg van allerlei maatschappelijke duurzame initiatieven waaronder het EcoTeam Programma,gericht op duurzaam gedrag. Zijn huidige functie bij EcoDrivingNederland sluit daar naadloos op aan. Van Luttervelt heeft een aanstekelijk enthousiasme als hij van wal steek over nut en belang van Ecodriving.

Co2reductie door

Het Nieuwe Rijden

Tekst Andre Engelbertink

Hoe is EcoDriving-

Nederland ontstaan?

“EcoDrivingNederland is ruim 15 jaar geleden ontstaan uit de behoefte van de samenleving om Co2 emissies te reduceren. Ander rijgedrag bleek al tot substantiele Co2 emissiereductie te kunnen leiden. Dat werd bekend onder de naam Het Nieuwe Rijden. Toendertijd bestonden er nog weinig mogelijkheden om op locatie een training te volgen. Wat er was, was vooral locatiegebonden en werd gedaan met gewone auto’s. Enerzijds onpraktisch, (veel reistijd van deelnemers) en anderzijds konden deze faciliteiten maar een beperkt volume aan.

EcoDrivingNederland verzorgt op locatie workshops en trainingen waarin de verandering van rijstijl wordt aangeleerd. We doen dat met high tech mobiele rij-simulatoren. Dat spaart tijd en geld, want de medewerkers hoeven niet naar een locatie te reizen. Bovendien is er een onmiskenbaar milieuvoordeel door auto’s te vervangen door simulatoren, die alleen maar wat electriciteit verbruiken voor de monitoren. Weliswaar kent 80% van de Nederlanders Het Nieuwe Rijden, maar slechts een klein percentage past het toe. Om dat percentage substantieel te verhogen zijn nog heel wat trainingen en workshops nodig.”

Waar kun je EcoDriving-

Nederland op locatie

vinden?

Op de meest uiteenlopende plaatsen. In directiekamers, magazijnen, beurzen, maar ook op popfestivals, bij de aftrap van de Tour de France in Rotterdam en zelfs in een voormalige kerk. We hebben een trainingsteam en een zestal mobiele simulatoren waarmee we het hele land kunnen afdekken en we verzorgen workshops en trainingen van Groningen tot Maastricht.

Eigenlijk vind je ons nog weinig in de Betuwe ook al opereren we vanuit het hart hier in Varik. Je ziet hier een enigszins vertraagd effect als het gaat om de focus op verduurzaming van de bedrijfsactiviteiten vergeleken met elders in het land. Natuurlijk zijn er ook hier een paar organisaties waar we voor gewerkt hebben zoals: de Vree en Sliepen, Oostendorp, Brandwijk, Qurius. Stuk voor stuk bedrijven die MVO hoog in het vaandel dragen.”

Heeft de economische

crisis invloed op de

bedrijfsactviteiten?

”Ondanks de naamsbekendheid van Het Nieuwe Rijden, praktiseert ongeveer 3% van de automobilisten dit, tel uit je winst. Enerzijds heeft de economische crisis een gunstige invloed op onze bedrijfsactiviteiten (besparingen realiseren), anderzijds merken wij ook dat de klant minder geneigd is tot investeren. Ook al vertel je dat de klant die investering in minder dan een half jaar terugverdient.

We kunnen nog zeker 15 jaar vooruit, ook al zullen in de toekomst de nieuwe rijders op de markt waarschijnlijk Het Nieuwe Rijden meteen meekrijgen tijdens de rijlessen. Tegelijkertijd zien we een heel nieuwe marktontwikkeling met de opkomst van elektrisch rijden. Over een aantal jaar zal er druk ontstaan op het MKB om CO2uitstoot te verminderen en brandstof te besparen en zo duurzamer te opereren omdat een duurzaam opererend

bedrijf de norm zal gaan worden en bedrijven op zgn. CO2 Prestatieladders zullen staan. Door hoog te scoren op die CO2 Prestatieladder heb je een voordeel boven je concurrenten bij toeleveringselecties.

Overigens is het opvallend dat ook locale overheden , die toch vaak een grote focus hebben op CO2-neutraal zijn, ook last hebben van korte termijn politiek. Ook hier gaat het over de beschikbaarheid van middelen nu, en is men toch niet zo gevoelig voor een terugverdientijd van minder dan een half jaar.”

Biedt EcoDriving alleen workshops/trainingen?

”In samenwerking met enkele partners biedt EcoDrivingNederland ook het integraal programma Go4MVO, waarin de onderneming/organisatie door ons wordt ontzorgd. Go4MVO partners zorgen voor technische optimalisatie, gedragstraining , monitoring en feedback en zo nodig CO2 compensatie. Dus gaat het om techniek, gedrag , monitoring en compensatie van Co2-uitstoot van het wagenpark. Op basis van de wagenparkanalyse wordt een businesscase gemaakt, de investering- en besparingspotentieel berekend en een pakket voor publiciteit bij de implementatie. Dit samenhangende pakket levert een rendement op van 10-15% CO2 besparing, brandstofbesparing, minder onderhoudskosten en minder ziekteverzuim. Tel uit

je winst.”

Is het EcoDriving

Programma eigenlijk niet, simpel gezegd, gewoon kostenbesparing?

”Natuurlijk gebruiken wij kostenbesparing als extra verkoop argument, vooral in deze economische tijden, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de blijvende reductie van de emissieuitstoot en niet om simpele kostenreductie. Het gaat ons natuurlijk om alle 3 de P’s van MVO:

Om de P van people: Door het Nieuwe rijden rij je relaxter, heb je minder stress op de weg door betere anticipatie. Om de P van Planet: je rijdt schoner, hebt minder CO2 uitstoot (10-15%), minder fijnstof uitstoot, kortom milieuvriendelijker. Om de P van Profit: je bespaart op brandstof (10-15%, op onderhoud, minder schade en minder slijtage). Bedrijven hebben nog weinig idee hoe ze hun medewerkers in die verduurzaming mee kunnen nemen. Er zijn natuurlijk heel makkelijke manieren om mensen te motiveren om een meer duurzame rijstijl er op na te houden; de beste rijder per kwartaal een etensbon geven, besparingen voor een deel aanwenden voor het personeelspotje etcetera. Door het

inzichtelijk te maken kan je er een leuke duurzame competitie van maken.”

Zijn de programma’s

van EcoDriving ook

interessant voor bedrijven in de Betuwe?

”Veel bedrijven in bijvoorbeeld de installatiehoek en bedrijven met bijvoorbeeld meer dan veertig wagens hier in de Betuwe, kunnen heel goed deelnemen aan het Go4mvo programma, de wagenparkanalyse inclusief gedragstraining. Wellicht kunnen ze nog gebruik maken van de voucherregeling die door Agentschap NL is ingesteld, waarmee ze een gratis wagenparkanalyse , inclusief business case krijgen en een aanzienlijke bijdrage bij de implementatie van het programma, dubbele winst dus.”

www.ecodrivingnederland.nl

EcoDrivingNederland

Hoe is EcoDriving-

Nederland ontstaan?

“EcoDrivingNederland is ruim 15 jaar geleden ontstaan uit de behoefte van de samenleving om Co2 emissies te reduceren. Ander rijgedrag bleek al tot substantiele Co2 emissiereductie te kunnen leiden. Dat werd bekend onder de naam Het Nieuwe Rijden. Toendertijd bestonden er nog weinig mogelijkheden om op locatie een training te volgen. Wat er was, was vooral locatiegebonden en werd gedaan met gewone auto’s. Enerzijds onpraktisch, (veel reistijd van deelnemers) en anderzijds konden deze faciliteiten maar een beperkt volume aan.

EcoDrivingNederland verzorgt op locatie workshops en trainingen waarin de verandering van rijstijl wordt aangeleerd. We doen dat met high tech mobiele rij-simulatoren. Dat spaart tijd en geld, want de medewerkers hoeven niet naar een locatie te reizen. Bovendien is er een onmiskenbaar milieuvoordeel door auto’s te vervangen door simulatoren, die alleen maar wat electriciteit verbruiken voor de monitoren. Weliswaar kent 80% van de Nederlanders Het Nieuwe Rijden, maar slechts een klein percentage past het toe. Om dat percentage substantieel te verhogen zijn nog heel wat trainingen en workshops nodig.”

Waar kun je EcoDriving-

Nederland op locatie

vinden?

Op de meest uiteenlopende plaatsen. In directiekamers, magazijnen, beurzen, maar ook op popfestivals, bij de aftrap van de Tour de France in Rotterdam en zelfs in een voormalige kerk. We hebben een trainingsteam en een zestal mobiele simulatoren waarmee we het hele land kunnen afdekken en we verzorgen workshops en trainingen van Groningen tot Maastricht.

Eigenlijk vind je ons nog weinig in de Betuwe ook al opereren we vanuit het hart hier in Varik. Je ziet hier een enigszins vertraagd effect als het gaat om de focus op verduurzaming van de bedrijfsactiviteiten vergeleken met elders in het land. Natuurlijk zijn er ook hier een paar organisaties waar we voor gewerkt hebben zoals: de Vree en Sliepen, Oostendorp, Brandwijk, Qurius. Stuk voor stuk bedrijven die MVO hoog in het vaandel dragen.”

Heeft de economische

crisis invloed op de

bedrijfsactviteiten?

”Ondanks de naamsbekendheid van Het Nieuwe Rijden, praktiseert ongeveer 3% van de automobilisten dit, tel uit je winst. Enerzijds heeft de economische crisis een gunstige invloed op onze bedrijfsactiviteiten (besparingen realiseren), anderzijds merken wij ook dat de klant minder geneigd is tot investeren. Ook al vertel je dat de klant die investering in minder dan een half jaar terugverdient.

We kunnen nog zeker 15 jaar vooruit, ook al zullen in de toekomst de nieuwe rijders op de markt waarschijnlijk Het Nieuwe Rijden meteen meekrijgen tijdens de rijlessen. Tegelijkertijd zien we een heel nieuwe marktontwikkeling met de opkomst van elektrisch rijden. Over een aantal jaar zal er druk ontstaan op het MKB om CO2uitstoot te verminderen en brandstof te besparen en zo duurzamer te opereren omdat een duurzaam opererend

bedrijf de norm zal gaan worden en bedrijven op zgn. CO2 Prestatieladders zullen staan. Door hoog te scoren op die CO2 Prestatieladder heb je een voordeel boven je concurrenten bij toeleveringselecties.

Overigens is het opvallend dat ook locale overheden , die toch vaak een grote focus hebben op CO2-neutraal zijn, ook last hebben van korte termijn politiek. Ook hier gaat het over de beschikbaarheid van middelen nu, en is men toch niet zo gevoelig voor een terugverdientijd van minder dan een half jaar.”

Biedt EcoDriving alleen workshops/trainingen?

”In samenwerking met enkele partners biedt EcoDrivingNederland ook het integraal programma Go4MVO, waarin de onderneming/organisatie door ons wordt ontzorgd. Go4MVO partners zorgen voor technische optimalisatie, gedragstraining , monitoring en feedback en zo nodig CO2 compensatie. Dus gaat het om techniek, gedrag , monitoring en compensatie van Co2-uitstoot van het wagenpark. Op basis van de wagenparkanalyse wordt een businesscase gemaakt, de investering- en besparingspotentieel berekend en een pakket voor publiciteit bij de implementatie. Dit samenhangende pakket levert een rendement op van 10-15% CO2 besparing, brandstofbesparing, minder onderhoudskosten en minder ziekteverzuim. Tel uit

je winst.”

Is het EcoDriving

Programma eigenlijk niet, simpel gezegd, gewoon kostenbesparing?

”Natuurlijk gebruiken wij kostenbesparing als extra verkoop argument, vooral in deze economische tijden, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk ook om de blijvende reductie van de emissieuitstoot en niet om simpele kostenreductie. Het gaat ons natuurlijk om alle 3 de P’s van MVO:

Om de P van people: Door het Nieuwe rijden rij je relaxter, heb je minder stress op de weg door betere anticipatie. Om de P van Planet: je rijdt schoner, hebt minder CO2 uitstoot (10-15%), minder fijnstof uitstoot, kortom milieuvriendelijker. Om de P van Profit: je bespaart op brandstof (10-15%, op onderhoud, minder schade en minder slijtage). Bedrijven hebben nog weinig idee hoe ze hun medewerkers in die verduurzaming mee kunnen nemen. Er zijn natuurlijk heel makkelijke manieren om mensen te motiveren om een meer duurzame rijstijl er op na te houden; de beste rijder per kwartaal een etensbon geven, besparingen voor een deel aanwenden voor het personeelspotje etcetera. Door het

inzichtelijk te maken kan je er een leuke duurzame competitie van maken.”

Zijn de programma’s

van EcoDriving ook

interessant voor bedrijven in de Betuwe?

”Veel bedrijven in bijvoorbeeld de installatiehoek en bedrijven met bijvoorbeeld meer dan veertig wagens hier in de Betuwe, kunnen heel goed deelnemen aan het Go4mvo programma, de wagenparkanalyse inclusief gedragstraining. Wellicht kunnen ze nog gebruik maken van de voucherregeling die door Agentschap NL is ingesteld, waarmee ze een gratis wagenparkanalyse , inclusief business case krijgen en een aanzienlijke bijdrage bij de implementatie van het programma, dubbele winst dus.”

www.ecodrivingnederland.nl

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2012

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by