Topgastronomie met panorama van 180°

Magazines | Rivierenland Business nummer 6 2012

Nog net op tijd om een blik te werpen op de adembenemende zonsondergang, schuiven we aan tafel in het strak ingerichte restaurant. Wat direct bij binnenkomst opvalt is dat de tafels royaal staan opgesteld. Dit maakt de locatie geschikt voor een romantisch diner, maar ook voor het beklinken van zakelijke transacties. Na met Inez Poldervaart besproken te hebben dat we ons graag mee willen laten nemen op een culinaire reis langs de gerechten van De Fuik, dient de eerste amuse zich al aan in de vorm van een macaron van appel gevuld met kippenlevermousse. Een magnifieke combinatie tussen zoet en hartig. Daarna volgt onder andere nog een amuse van een cornetto van makreel met krokante wasabi en een meringue met mangochutney met krokante gekruide kippenhuid, maar de meest bijzondere amuse van de avond is toch wel de opkomende asperge in een aarde van couscous. Compleet met minibloempotje is dit een waar kunstwerkje.

Vakmanschap

Dat kwaliteit centraal staat in de vorm van bijzondere combinaties en creaties blijkt ook uit de volgende gerechten die de revue passeren: een rouleaux van eendenlever en ambachtelijk rookvlees uit Brakel met sherry snoepjes, wortelgembermarmalade, vleespastei en dadelcrème verraadt veel vakmanschap, evenals de geroosterde grietfilet met Hollandse pelgarnalen, bisque van Hollandse garnalen en een crème van pompoen, waarbij zachte verfijnde smaken de toon zetten. De gebakken coquilles met drie bereidingen van bloemkool, hollandaisesaus, hazelnoot en een schuim van appel en hazelnoot behoren wat ons betreft tot de toppers van de avond, door de prachtige combinatie van smaken. Marco Poldervaart komt later op de avond aan tafel vertellen dat er zelfs vijf smaken bestaan, namelijk: zoet, zout, zuur, bitter en umami. Umami versterkt als het ware hartige zoute en zoete smaken. Veel fastfoodrestaurants blijken hier gretig gebruik van te maken. Zijn uitleg zet ons direct aan het denken over onze eigen smaakbeleving.

Streekproducten

Niet alleen Poldervaart, maar ook de bediening, de sommelier en Inez Poldervaart geven gepassioneerd uitleg over de gerechten en de wijnen, die goed samengaan. Duidelijk is dat bij De Fuik een enthousiast en ervaren team aan het roer staat. Tot slot wordt gebraden lamsentre-cote, lamsrib, gebraiseerde lamsschenkel met jonge groenten en een jus van rode wijn, tijm en honing uit de Bommelerwaard geserveerd. Ook met dit gerecht wordt benadrukt dat men graag met streekproducten werkt. Een betere afsluiter dan het dessert, dat bestaat uit een taartje van ananas en passievrucht met kaviaar van limoen, sorbetijs en yoghurt, vanillemacaron en kletskopjes hadden wij ons niet kunnen bedenken. Niet alleen een streling voor het oog, maar ook van de smaakpapillen. Terwijl we genieten van een heerlijke cappuccino, verschijnt er een kar met friandises. De enorme keuze in zelfgemaakte pepermunt, chocolade-lollies, tumtums, bonbons en gedroogde gesuikerde aardbeien, zorgen ervoor dat we ons voelen als een kind in een grote snoepwinkel. Onze conclusie is dan ook dat De Fuik staat voor een beleving van alle zinnen. De terugkeer van Michelinster die na de overname ingeleverd moest worden, kan wat ons betreft dan ook nooit lang op zich laten wachten.

De Fuik - Maasdijk 1 - 5308 JA Aalst

0418 55 22 47 – www.defuik.nl

recensie

Greenport Betuwse Bloem: kansen verzilveren door samen te werken

‘Ondernemers zijn de basis van het succes’

Binnen de Gelderse tuinbouw liggen veel kansen, zowel regionaal als landelijk. Het gebied vormt met zijn vijf tuinbouwclusters een bloeiende sector met toonaangevende bedrijven en veel mogelijkheden. Gelderland omvat 10% van de Nederlandse tuinbouw en is één van de krachtigste economische clusters binnen de provincie. Sociaaleconomisch gezien is de Gelderse tuinbouw ook van groot belang voor de regio, met zo’n 20.000 werknemers.

De combinatie van de tuinbouwclusters, logistieke assen, wetenschap en innovatie brengt veel kansen met zich mee. Dit heeft diverse partijen in het gebied geïnspireerd om de samenwerking op te zoeken en deze kansen te verzilveren. “Om Gelderland als tuinbouwregio zowel nationaal als internationaal nog beter op de kaart te zetten, moeten we de krachten bundelen. Ondernemers zien kansen die ze willen oppakken, bijvoorbeeld op het gebied van innovatie of duurzaamheid. Voor hen alleen zijn deze kansen vaak lastig te realiseren. Maar door samenwerkingen aan te gaan met collega-ondernemers, kennisinstellingen en overheden worden de kansen ook echte haalbare projecten”, aldus Ko Hooijmans, champig-nonteler uit Kerkdriel.

Greenport Betuwse Bloem

In het overwegend agrarische Rivierengebied liggen de vijf dynamische tuinbouwclusters op korte afstand van elkaar: fruitteelt, twee maal glastuinbouw, laanboomteelt en paddenstoelenteelt. De afzonderlijke clusters versterken elkaar door de bijzondere eigenschappen van de bedrijfstakken, het aanwezige ondernemerschap en de kwaliteiten van het gebied, waaronder de centrale ligging, de goede ontsluiting via snelwegen, de grote rivieren en de aanwezigheid van kenniscentra. De grote potentie van het gebied heeft vijf jaar geleden geleid tot de oprichting van Greenport Betuwse Bloem. Een netwerkorganisatie waarbij diverse partijen hun krachten gebundeld hebben met als doel de concurrentiepositie van de tuinbouw in het Gelderse Rivierengebied verder te versterken en te laten uitgroeien tot een erkend en succesvol duurzaam tuinbouwcluster.

Gedreven door ondernemers

“De provincie is vijf jaar geleden de grote aanjager geweest achter Greenport Betuwse Bloem. Intussen hebben ondernemers en verschillende andere partijen uit de regio Greenport Betuwse Bloem omarmd en aangegeven bereid te zijn hier de komende jaren in te willen investeren. Dat is toch fantastisch!”, aldus Jaap Docter, directeur Kamer van Koophandel Midden-Nederland. Een belangrijke zaak voor het succes van Greenport Betuwse Bloem is de inzet van ondernemers. “De Betuwse Bloem is er niet alleen voor ondernemers, maar juist ook door ondernemers. Zij moeten de kansen zien en met elkaar oppakken.”

Dit gebeurt onder andere in de zogeheten ‘Pacten’ binnen Greenport Betuwse Bloem. Binnen een pact werken ondernemers en andere organisaties uit één cluster samen aan projecten die voor dat cluster relevant zijn. Deze projecten zijn geïnitieerd door de ondernemers uit het pact zelf. Ko Hooijmans: “Binnen het Paddenstoelenpact zijn wij bijvoorbeeld aan het bekijken hoe we door middel van het koppelen van energiestromen tussen bedrijven energie kunnen besparen. Voorbeelden hiervan zijn het gebruik van afvalwarmte voor het drogen van champost (afgewerkte champignonmest) voor verbranding en een project voor winning van fosfaat uit champost. Duurzaamheid en innovatie zijn belangrijke ambities binnen het Paddenstoelenpact. Energiebesparing is voor elke tuinder in dit cluster van belang.” Binnen Greenport Betuwse Bloem zijn vijf pacten operationeel: Glastuinbouwpact Bommelerwaard, Laanboompact, Paddenstoelenpact, Fruitpact en Glastuinbouwpact Arnhem-Nijmegen.

Ondernemersinitiatief

Naast de pacten staat het Ondernemersinitiatief. De leden bestaan uit vertegenwoordigers van de pacten en bedrijven uit het Gelderse Rivierengebied, zoals toeleveranciers en afnemers. Het initiatief richt zich op thema’s die alle tuinders raken, van paddenstoelentelers tot fruittelers. “Binnen het Ondernemersinitiatief werken we aan projecten die voor alle tuinders en de andere ondernemers uit de keten van belang zijn. Denk aan logistiek en infrastructuur. Een van de ambities is het stimuleren van het gebruik van duurzame transportwijzen. Een ander belangrijk thema is scholing en onderwijs. We hebben de ambities om de aansluiting tussen onderwijs en behoefte te verbeteren en om het arbeidsaanbod voor jongeren te vergroten. Samenwerking met kennisinstellingen is hierbij noodzakelijk”, aldus Ferry Hollinger, voorzitter van het Ondernemersinitiatief. “Het Ondernemersinitiatief treedt ook op als spreekbuis richting Den Haag of andere overheden. We moeten onszelf profileren en op de kaart zetten bij diverse overheden willen we onze doelen realiseren.”

Ambities

De ambities voor de komende 10 jaar zijn fors. Greenport Betuwse Bloem wil de netto toegevoegde waarde van de tuinbouw in het Rivierengebied verdubbelen. Ook streeft ze als regio naar een top 5 notering bij de Europese tuinbouwregio’s op het gebied van duurzaamheid. Voorwaarden hiervoor zijn een stevige inbedding in de omgeving en versterking van haar relaties met andere sectoren. De ambities voor de Gelderse tuinbouw zijn in samenwerking met alle partijen binnen Greenport Betuwse Bloem tot stand gekomen en uitgewerkt in zes thema’s die voor de sociaaleconomische ontwikkeling van de gehele tuinbouwbusiness van belang zijn.

Aan het begin van deze zomer is het ambitieprogramma 2012-2015 gepresenteerd. De provincie Gelderland ondersteunt het programma door te investeren in de organisatie van Greenport Betuwse Bloem en in de projecten. Jaap Docter: “Ik ben blij dat de provincie Gelderland investeert in de realisatie van het ambitieprogramma. Nu is het aan de ondernemers om samen met lokale overheden de handschoen op te pakken en hierbij zoveel mogelijk gebruik te maken van de kennis die in de regio aanwezig is.”

Greenport Betuwse Bloem is een netwerk voor en door alle ondernemers in het Rivierengebied. Aansluiten bij de Betuwse Bloem is eenvoudig door deelname aan projecten en activiteiten. Kijk voor meer informatie op www.greenportbetuwsebloem.nl

Op 1 juni van dit jaar is de Stichting Greenport Betuwse Bloem opgericht. Stichting Greenport Betuwse Bloem is een samenwerking tussen de bedrijven in de tuinbouwclusters, provincie Gelderland, regionale overheden, vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en het onderwijs uit het Gelderse Rivierengebied.

Om alle ambities te realiseren wordt binnen Greenport Betuwse Bloem ingezet op zes thema’s: duurzaamheid, infrastructuur en logistiek, onderwijs en scholing, ruimte en leefomgeving, internationalisering, kennis en innovatie.

delen:

Rivierenland Business nummer 6 2012

Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement