‘Doeltreffende reclame hoeft niet schreeuwend duur te zijn’
Astrid en Erik Jan Schimmel namen in 2009 de organisatie van de evenementen in handen toen ze Network Business Events van Gert Ansink overnamen. De regionale formule bleek een doorslaand succes en het koppel wilde die trend voortzetten. ââ¬ÅDe evenementen werden steeds groter en succesvollerââ¬Â, vertelt Astrid. ââ¬ÅWe wilden de organisatie professionaliseren en de formule in een zekere vorm gieten zodat het uitrolbaar is naar andere regioââ¬â¢s en gemeenten. Het aantal evenementen groeit nog steeds en ze worden ook groter van omvang. Om de organisatie goed aan te pakken, hebben we er het hele jaar door een fulltime dagtaak aan.ââ¬Â
De evenementen draaien om de uitreiking van awards aan de ondernemers die door een vakkundige jury worden gekozen uit voorgedragen genomineerden. Een award is een hele eer en het wordt door de ondernemers zelf ook gezien als kroon op het werk. De gedachte achter het Business Event gaat verder dan alleen een prijsuitreiking. Erik Jan: ââ¬ÅDe avonden zijn van, voor en door lokale ondernemers. Het gaat om de verbondenheid en toewijding. Wat ons betreft zijn alle ondernemers winnaars en dat staat dan ook centraal. Een gemeente is trots op de bedrijvigheid binnen de regio, maar de bedrijven zelf en de mensen die er iedere dag aan werken zijn ook trots op wat ze doen en bereikt hebben. Wij vinden dat de avonden daar om draaien. Alle ondernemers staan centraal.ââ¬Â
Draaiboek
De winnaars van de jaarlijkse awards worden met zorg geselecteerd en beoordeeld. Network Business Event neemt de eerste stap door met de verschillende betrokken partijen om tafel te gaan zitten en het evenement in de steigers te zetten. Astrid: ââ¬ÅWe werken samen met onze sponsoren, de gemeente, KvK en alle businessclubs die een gemeente rijk is. Hier komt al veel uit voort aan ideeën en mogelijke bedrijven die genomineerd kunnen worden. We richten ons op een breed draagvlak binnen een regio en willen dat de partners die bij de evenementen zijn betrokken ook over de hele linie zijn vertegenwoordigd. Na de eerste ontmoeting hebben we het eerste draaiboek uitstaan en begint het als vanzelf te rollen.ââ¬Â ââ¬ÅDe selectie van de nominaties begint met de voordracht van bedrijven met een korte motivatie waarom zij in aanmerking van de award zouden kunnen komenââ¬Â, legt Erik Jan uit. ââ¬ÅWe maken een eerste juryboek met een eerste scan van de bedrijven. We zoeken eigenlijk eerst alle informatie op die we kunnen vinden en registreren dat. Als we dat hebben gedaan worden de bedrijven benaderd door de verkiezingscommissie die aanvullende informatie gaat inwinnen. Uiteindelijk bepaalt een jury aan de hand van alle rapportages wie er als winnaar uit de bus komt.ââ¬Â
Cultuur
Network Business Events maakte de afgelopen jaren een snelle groei door naar inmiddels zestien avonden het afgelopen jaar. ââ¬ÅHet concept hebben we in een format gegoten zodat het in de basis in elke regio kan worden toegepast. Wij willen het alleen niet te groot maken omdat we zelf ook nauw bij de events betrokken willen blijven. Iedere regio en iedere gemeente heeft weer zijn eigen cultuur en mentaliteit en daar willen we de organisatie specifiek op aanpassen. Iedere avond is anders en heeft een heel eigen karakter en dat willen we ook zo houden.ââ¬Â
Het aantal regioââ¬â¢s waar Network Business Events de ondernemersavonden organiseert, begint zijn maximum te bereiken. Veel meer regioââ¬â¢s en gemeenten wil het ondernemerskoppel er niet meer bij hebben om de kwaliteit te kunnen blijven garanderen. Toch wil dat niet zeggen dat er helemaal geen plannen worden gemaakt. ââ¬ÅWe hebben alle regioââ¬â¢s goed leren kennen en zien dat er behoefte is bij ondernemers om eens positief in het zonnetje gezet te worden. We kennen ook de ondernemers en bedrijven en hebben fantastische verhalen. Het zou zonde zijn om die verhalen in de vergetelheid te laten raken. Daar willen we iets mee gaan doen zodat de successen en de verhalen daarachter niet verloren gaan.ââ¬Â
Rivierenland Business nummer 6 2012
