oen Rocco Stroes tien jaar geleden besloot een eigen bedrijf te starten had hij daar duidelijke ideeën bij. “Ik wilde een allround bedrijf in bouw, techniek en klimaat, met vakbekwame medewerkers die van aanpakken weten, medewerkers die klanten volledig kunnen ontzorgen, van dak- en zinkwerk tot elektrische installaties, van zonnepanelen tot warmtepompen en airco’s en die gedreven worden door procesinnovatie en transparantie in het volledige werktraject. Dit blijkt nu een groot succes.”
De carrière van de nu 28-jarige Rocco startte toen zijn vader besloot een nieuw huis te bouwen. “Ondernemerschap stond in onze familie centraal, dus werden wij als kinderen bij dat bouwproces ingeschakeld, bijvoorbeeld bij de aanleg van de elektrische installaties, maar ook bij complete verbouwingen. Best bijzonder voor een familie die met name thuis was in horeca. Elektronica had meteen mijn aandacht, dat vond ik leuk, dus schreef ik me in voor een opleiding in elektrotechniek. Dat was het begin.”
Zelfstandig
Rocco begon na zijn opleiding als ZZP-er. “Ik wist al vanaf mijn vijftiende dat ik voor mezelf wilde beginnen. Meters maken, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werken, elke dag leren, ontdekken hoe je dingen beter, sneller en eenvoudiger kan doen en lekker in de regio knallen, dichtbij huis, want daar lag werk genoeg. Op een gegeven moment had ik hulp nodig en zo begon ik te bouwen aan een vast team. We hebben ons vanaf dag één gericht op renovaties, verbouwingen en installaties. Geen nieuwbouw, dan ben je veel te afhankelijk van andere partijen."
"Als Stroes Bouw & Techniek Team konden we onze eigen planning volgen, onafhankelijk en in eigen beheer, met ruimte voor samenwerking en verantwoordelijkheid", vervolgt hij. "Dan groei je niet alleen in aantal medewerkers, maar ook in disciplines, die zaken lopen dan parallel. Op dit moment hebben we negen medewerkers. Ze verbouwen keukens of badkamers, bouwen schuren, veranda’s of dakkapellen, zijn specialisten in elektrotechniek, loodgieterswerk, zinkwerken en dakbedekking en zijn als klimaatspecialisten thuis in onder andere airco’s, zonnepanelen, warmtepompen en CV’s. Uiteraard verlenen we service op alle installaties, ook in het weekend.”
Medewerkers
Het bedrijf groeide met de klantvragen mee. “We deden het blijkbaar goed, onze naamsbekendheid groeide, nieuwe klanten werden vaste klanten en dan heb je dus behoefte aan steeds meer medewerkers. Op de vraag hoe je die vindt, antwoordt Rocco: “Dat ging eigenlijk vanzelf. Ik ben opgegroeid in een familiebedrijf en het ondernemerschap werd ons met de paplepel ingegoten. Dat vormt nog steeds de rode draad in alles wat ik doe. We zijn betrouwbaar, staan voor de kwaliteit van ons werk, we houden ons aan afspraken en we doen ons werk goed, anders beginnen we er niet aan. Dat is soms slikken, maar dat hoort er ook bij.”
Bedrijfsdynamiek
Rocco neemt die familiewaarden ook in sollicitatieprocedures mee. “Die doe ik samen met een van onze medewerkers. Hebben we er vertrouwen in, dan gaat de sollicitant een week mee aan de slag. Daarna heb je een goed idee of iemand past in onze bedrijfsdynamiek. Vertrouwen is voor ons bedrijf het centrale thema, dat krijg je, maar dat moet je ook verdienen. Datzelfde geldt voor de beloning. Je verdient goed, maar we verwachten van elke sollicitant dat hij of zij verder groeit en dan groeit de beloning mee. Wij zijn een jong bedrijf, we werken als een team, we willen dat medewerkers zich gehoord voelen, dat ze zich hier op hun plek voelen. Wij zorgen voor alle randvoorwaarden die daarvoor nodig zijn; goede kleding, prima monteurs, goed materiaal en een uitstraling die bij ons hoort. Daarnaast nemen we de tijd om samen leuke dingen te doen. Vorig jaar waren we bijvoorbeeld in Lissabon, dat hoort er ook bij.”
Stroes werkt met meerdere technische opleidingsinstituten samen. “Jonge scholieren weten vaak nog niet wat ze willen. Wij organiseren voorselecties, waarbij ze via allerlei opdrachtjes een idee krijgen over hun mogelijkheden. Ze leren waar ze goed in zijn en wat ze boeit. Niet alleen de scholieren vinden dat leuk en leerzaam, we krijgen ook enthousiaste reacties van ouders.”
Processen
Het succes van een bedrijf wordt in belangrijke mate bepaald door de manier waarop noodzakelijke processen zijn georganiseerd. Hoe ga je met medewerkers om, hoe heb je de administratie voor elkaar, hoe werkt je voorraadbeheer, hoe geef je invulling aan de werkprocessen, van eerste mededeling van een nieuw project, de werkvoorbereiding tot en met de oplevering en de nazorg? Hoe werkt je marketing, doe je dat intern of verloopt dat via derden? Hoeveel aandacht besteed je aan logistiek? “Dat zijn processen die we dagelijks finetunen”, vertelt Rocco. “Neem de werkvoorbereiding. Als ’s ochtends vroeg de medewerkers binnen komen, staan alle materialen die ze voor die dag nodig hebben in kratten voor hen klaar. Een kop koffie drinken, inpakken en wegwezen. Als ze die dag op meerdere plekken moeten zijn weten ze welke route ze moeten volgen, alles is voorbereid. Voorraadbeheer is ook zo’n belangrijk traject. Een project mag geen vertraging oplopen, omdat er een schakel in de keten ontbreekt. Kwestie van procesorganisatie, bovendien beschikken we over de laatste software en monteurtablets. Daar zijn we altijd mee bezig, want vlotte procedures zorgen voor goed en snel werk en dus voor tevreden klanten, die graag bij ons terugkomen.”
Ambitie
De afgelopen tien jaar zijn razendsnel voorbij gevlogen, Stroes Bouw & Techniek Team staat er goed bij. Zijn er dan helemaal geen ambities meer? “We hebben zeker ambities, zowel voor ons huidige bedrijf als voor nieuwe plannen. Die ambitie voor Stroes ligt in het voortdurend professioneler maken van ons bedrijf. We groeien als dat logisch en noodzakelijk is, gedisciplineerd, niet geforceerd, groei is geen heilig doel. Het team is voor mij belangrijk, Stroes moet voor medewerkers voelen als een familiebedrijf en daar steken we veel energie in.”
Customer journey
Maar er speelt meer, Rocco is al meer dan een jaar bezig met de ontwikkeling van een onbemande showroom voor badkamers, volledig door audio en video aangestuurd en volledig geautomatiseerd. “Ik heb laten onderzoeken hoe mensen een nieuwe badkamer uitzoeken. Zestig procent koopt online, in twintig procent van de gevallen verloopt het traject via een bestaand contact met een installateur en twintig procent vertrouwt volledig op een bezoek aan een showroom. Wij mikken op die twintig procent klanten dat kiest voor kwaliteit en een eerlijke prijs via het contact met een bekende installateur. Geen praatjes bij een traditionele showroom, maar samen met de installateur een volledig digitale ‘customer journey’. Dat wordt een doorslaand succes. Het voordeel? Geen gedoe, alle informatie inzichtelijk, geen kosten voor showroommedewerkers en geen praatjes, maar binnen vier weken douchen in je nieuwe badkamer. Wij werken uitsluitend met de beste leveranciers en bekende installateurs. Hij mag in het vervolgtraject de gekozen badkamer zelf installeren of wij doen het voor hem. Wij hebben inmiddels al zestien installateurs die geïnteresseerd zijn om te starten. Ik geloof heilig in dit traject, het hele proces is bijna klaar, zowel digitaal als realtime in Culemborg. Nog even geduld, we melden ons binnenkort met www.badkamerzonderpraatjes.nl!”
www.stroesteam.nl
Op de foto: Rocco Stroes.
Rivierenland
Business
☰
bekijk overige regios
Noord-Limburg Business
Achterhoek Business
Rivierenland Business
Vallei Business
Utrecht Business
Driesteden Business
Arnhem Business
Nijmegen Business
Op de hoogte blijven van onze updates?
Rivierenland Business nummer 4 2025
Stroes Bouw & Techniek Team bestaat tien jaar Logistics Valley Rivierenland start pilot elektrische truck Tiel ligt ultiem strategisch in transitie naar multimodaal vervoer Van donker magazijn tot zelfrijdende wagen Digital Strategy Workshop van Spijker en Co: Wat levert je marketing nou echt op? Ontdek de basishouding van natuurlijk leiderschap Innovatie: het verschil maken begint met anders kijken Jubileumeditie Utrecht Science Week Pink Lemon: Spraakmakende events met karakter Column Bewust Zoo Waarom klanten in jouw regio je straks vergeten