Dynamisch competentiemanagement
Willem de Lange komt in dit boek met een nieuw HRM concept: Dynamisch CompetentieManagement. In dit concept staan begrippen als interactie tussen management en medewerkers, continue vernieuwing, recht doen aan verschillen in talenten, duurzame inzetbaarheid en resultaatgerichtheid centraal. Competentiemanagement wordt verbonden met talent- en performancemanagement, waarmee de belangen van de organisatie en van de medewerkers in balans worden gebracht. Vanuit principes van lerend vernieuwen, de duurzame arbeidsorganisatie en employability rekent hij af met het traditionele competentiemanagement. In DCM wordt dynamiek in het systeem zelf, in de implementatie, in het onderhoud én in de toepassing gerealiseerd. Daardoor kan snel worden ingespeeld op de turbulente omgeving waar de meeste organisaties tegenwoordig mee te maken hebben. En dat is ook in het belang van de medewerker die daarmee zijn waarde op de arbeidsmarkt vergroot.
Dit boek is bedoeld voor de HR professional, maar ook de lijnmanager die met competentiemanagement aan de slag gaat vindt er goede handvatten om dit op een dynamische en passende wijze te doen.
Willem de Lange (www.willemdelange.nl) is lector HRM bij Avans hogeschool in Breda en ’s-Hertogenbosch en zelfstandig onderzoeker en publicist op het terrein van personeelsmanagement. Daarnaast is hij hoofdredacteur van het Tijdschrift voor HRM.
Titel: Dynamisch competentiemanagement
Auteur: Willem de Lange
Aantal pagina’s: 224
Prijs: €19,95
ISBN: 978 90 232 5168 2
Luister en lach!
ICM Opleidingen & Trainingen bestaat 10 jaar, en dat viert de opleider met de uitgave van een even handzaam als nuttig boekje. In 100 bladzijden worden de 10 tips uit de titel behandeld. Natuurlijk moet iedere lezer die tips op zijn of haar eigen persoonlijkheid toepassen, maar het zijn wel heel nuttige aanraders. Hopelijk gaan sommige mensen zich eens achter de oren krabben als ze beseffen dat minimaal één van die tips misschien wel een heel effectieve manier is om met mensen (collega’s, leidinggevenden, ondergeschikten, maar ook privé-partners) om te gaan. Zeker de laatste tip kan daarbij helpen: vergeet nooit te lachen! Bij het boekje zit ook een boekenlegger, met daarop de 10 tips. Tip van de redacteur: plak die boekenlegger op de rand van je beeldscherm!
Titel: De 10 tips voor succesvol communiceren
Ondertitel: Wat je geeft, ontvang je terug
Auteurs: Laura van den Ouden en Erik Smithuis
Aantal pagina’s: 100
Uitgeverij: ICM Publishing, www.icm.nl
ISBN: 978 90 82050202
Gedegen lees/studieboek
In de inleiding van het stevige boekwerk staat dat het is geschreven voor studenten in de tweede fase van hun facility management opleiding. Er staat ook even verderop dat het minder geschikt is voor beginners op het gebied van facility management. Wij vinden het echter een must-read voor iedereen die in zijn dagelijkse praktijk te maken heeft met facilitaire zaken. Want zoals ook in het boek wordt opgemerkt: ‘Facility Management heeft zich in de afgelopen decennia in Nederland sterk ontwikkeld.’ Het is echt een professioneel vakgebied ontwikkeld waar – zo lijkt het – steeds meer onder wordt begrepen. Het is allang niet meer schoonmaak en een beetje schuiven met meubilair, eigenlijk valt tegenwoordig alles onder facilitair wat het werken mogelijk maakt, inclusief ICT, catering, gebouwbeheer, beveiliging, hospitality enzovoort. Om een (nog) beter begrip te krijgen over de praktijk, is theoretische achtergrond onmisbaar. Lees het boek en er gaat wellicht een (facilitaire) wereld voor u open.
Titel: Facility Management
Ondertitel: Over organiseren en maatwerk binnen een veranderende context
Auteur: George W. Maas (redactie & regie)
Aantal pagina’s: 378
Prijs: € 49,82
Uitgeverij: B + B Vakmedianet BV,
www.vakmedianetshop.nl
ISBN: 978 9462151130
voor u gelezen
rivierenland business | nummer 5 | november 2014
Werknemer voelt zich niet gewaardeerd
De Nederlandse werknemer gaat met plezier naar zijn werk. Hij heeft fijne collega’s en weet wat de bedoeling is. Maar hij voelt zich onvoldoende gewaardeerd en niet gesteund door het management. Dit blijkt uit de eerste resultaten van de PRET-test, een enquête die is ontwikkeld door schrijver en ontregelaar Ben Kuiken naar aanleiding van zijn nieuwste boek De PRET-factor. Een derde van de respondenten (35 procent) voelt zich niet gewaardeerd. Die waardering ontbreekt vooral van de kant van het management: maar liefst 70 procent van de respondenten voelt zich niet of onvoldoende gesteund en ondersteund door het management.
PRET staat overigens voor Positieve werksfeer, Respect, Enthousiasme en Team. Kuiken gunt iedereen een ‘PRETtige’ werkomgeving, maar uit zijn boek en onderzoek blijkt dat er nog een wereld te winnen is in het Nederlandse bedrijfsleven. Targets, bonussen en protocollen zijn zaken van het verleden. Vergaderen is helemaal uit de tijd. Volgens Kuiken vindt de medewerker van de toekomst PRET zijn werkomgeving veel belangrijker.
Titel: De PRET factor
Auteur: Ben Kuiken
Aantal pagina’s: 168
Uitgeverij: Haystack,
www.haystack.nl
Prijs: €16,95,-
ISBN: 9789461261052
Zo simpel kan het zijn
Auteur Richard Engelfriet, naar eigen zeggen ‘Nederlands meest eenvoudige ondernemer’, legt in dit bijzonder leuke boek uit waarom het veel beter is om zaken simpel te houden dan, zoals gewoonlijk, moeilijk te doen. Volgens Engelfriet hebben veel mensen de natuurlijke neiging om zaken moeilijker te maken dan ze feitelijk zijn. Aan de hand van maar liefst 30 hoofdstukjes met veel zeer aansprekende voorbeelden geeft hij aan dat simpel veel effectiever kan werken dan moeilijk. Vooral ‘De Wet van Wibi’ (inderdaad, de chocomel drinkende Disney-fan) is bijzonder nuttig voor elke ondernemer. Lees ook zeker de laatste pagina, zo simpel kan het inderdaad zijn! Toegegeven, niet iedereen is even creatief, zeker niet als het gaat om het bedenken van eenvoudige oplossingen, maar met de tips en voorbeelden van Engelfriet kom je een heel eind op weg. Het boek is – hoe kan het ook anders – vlot geschreven en leest daarom gemakkelijk weg.
Titel: Zo simpel kan het zijn
Auteur: Richard Engelfriet
Aantal pagina’s: 148
Uitgeverij: Haystack,
www.haystack.nl
Prijs: €15,-
ISBN: 9789461260000
Zet je zaak op de kaart
In de serie ‘Digitale trends en tools in 60 minuten’ brengt Haystack in samenwerking met Frankwatching het boekje ‘Zet je zaak op de kaart’. Het is met name gericht op lokale ondernemers en geeft tips over hoe je als bedrijfje social media in kunt zetten om je toko te promoten en klanten te werven. Wellicht zal niet iedere ondernemer alle items van de checklist achterin het boekje opvolgen, maar niets doen levert niets op. Je leest het boekje niet in die genoemde 60 minuten uit (al leest het wel lekker weg, met aansprekende voorbeelden), maar de tijd die je er wel in steekt is zeker een investering die zij vruchten afwerpt voor mensen die (nog) niet optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van het internet en de sociale media.
Titel: Zo simpel kan het zijn
Auteur: Elja Daae
Aantal pagina’s: 144
Uitvoering: paperback en e-book
Uitgeverij: Haystack,
www.haystack.nl.com
Prijs: €12,50
ISBN: 9789461261069
rivierenland business | nummer 5 | november 2014