Zware verantwoordelijkheid rust op schouders Technisch Handelsbureau Wago

Magazines | Rivierenland Business nummer 4 2016

Zware verantwoordelijkheid rust op schouders Technisch Handelsbureau Wago

Voor een veilig transport

van A naar B

Transport. Iedereen is ervan afhankelijk, maar buiten deze branche weten weinigen exact wat erin omgaat. We schuiven aan tafel bij Oscar Walraven, directeur-eigenaar van Technisch Handelsbureau Wago in Vuren, gespecialiseerd in onderdelen, onderhoud en APK van vervoersmaterieel. Het bedrijf helpt niet alleen direct en indirect de economie draaiende te houden, maar levert ook een bijdrage aan de veiligheid op de weg.

tekst Aart van der Haagen

FOTOGRAFIE Aart van der Haagen, Wago

"Doordat wij alles in eigen huis doen, besparen we de opdrachtgever veel logistieke handelingen", aldus

Oscar Walraven (rechts) en zoon Nigel.

Wago kent het klappen van de zweep in de transportsector ondertussen wel, want het werd in 1960 opgericht door de vader van Oscar Walraven, toen met een specialisatie in remmen. Sinds een jaar draait zoon Nigel mee in het bedrijf, na eerst elders ervaring te hebben opgedaan. Het totale personeelsbestand telt 22 mensen, waaronder tien monteurs en twee medewerkers die het stralen en spuiten van carrosserieën en chassis voor hun rekening nemen. In het pand vinden we veertien werkplekken en een 13,60 meter lange spuitcabine. Walraven belicht de verschillende activiteiten van Wago. "Om te beginnen voeren we een groothandel in hoogwaardige truck- en traileronderdelen van A-kwaliteit voor alle merken, ook voor zwaar materieel, waarbij we deel uitmaken van de landelijke vereniging B-One. Dat verschaft ons bijvoorbeeld schaalvoordeel in de inkoop. We leveren aan garagebedrijven en fleetowners in de wijde regio, tot ruwweg een straal van 60 kilometer rondom Gorinchem. Op het gebied van trailercomponenten zijn we servicedealer van Schmitz en onderhouden we goede contacten met Kögel en Krone. Velen zullen die namen wel kennen van de spatlappen op vrachtwagencombinaties."

Steeds meer elektronica

De levering aan fleetowners oftewel transportbedrijven wekt bij buitenstaanders misschien verwondering, maar nog steeds verzorgen redelijk wat van deze firma's het onderhoud aan hun materieel zelf. "Daarin tekent zich wel een verschuiving af," vertelt Walraven. "Een toenemend aantal transporteurs besteedt het werk aan de trucks tegenwoordig uit en brengt die dan veelal onder in een leaseconstructie met een onderhoudscontract. Vooral de Euro 6-milieunorm zorgt ervoor dat fabrikanten steeds meer elektronica in hun voertuigen verwerken en de universele uitleesapparatuur die je daarvoor kunt kopen kent zijn beperkingen. Het veranderen van parameters en het inleren van nieuw gemonteerde onderdelen blijkt dikwijls niet mogelijk. Trailers zijn wat dat betreft toegankelijker, maar ook daarin zit tegenwoordig veel elektronica verwerkt. Dan moet je onder andere denken aan RSS oftewel Roll Stability Support, dat bij de dreiging van een kantelende combinatie remingrepen op een aantal wielen aan één zijde uitvoert. Dat vormt tegenwoordig de standaard."

APK-eis

Voor zowel trucks als trailers geldt een jaarlijkse APK-eis, reeds vanaf één jaar na aflevering nieuw, omdat ze natuurlijk bijzonder hoge kilometrages maken. Voor Wago behoren keuringen van zowel trekkend als getrokken materieel tot de belangrijkste werkplaatsactiviteiten. Walraven: "Afhankelijk van de leeftijd van zo'n voertuig duurt de APK-inspectie één à twee uur. We controleren zaken als banden, remmen, vering en verlichting. Op het rapport vermelden we ook eventuele adviespunten voor de klant; zaken die op niet al te lange termijn vernieuwd zouden moeten worden. Uit de keuringen vloeit voor ons weer veel reparatiewerk voort, bijvoorbeeld het vervangen van verlichtingscomponenten, balgen van de luchtvering, de king pin, een onderdeel van de koppeling tussen een trekker en een oplegger, en het repareren van zeilen. 95 procent van onze werkzaamheden is trailergerelateerd, dus daar ligt onze core business." Daarmee vult Wago een segment in dat bij truckdealers nog wel eens het ondergeschoven kindje vormt. "De monteurs daar kennen de trekkers van 'hun' merk natuurlijk door en door en daar ligt ook hun interessegebied. Trailers beschouwen ze vaak als bijzaak. Recent nog moesten wij een noodreparatie uitvoeren aan een oplegger die volgens de chauffeur een piepend, krassend geluid maakte. Bleek één remvoering totaal verdwenen, nota bene kort nadat de truckdealer een onderhoudsbeurt had uitgevoerd."

Vastgeslagen remmen

Als lid van de vereniging European TrailerCare heeft Wago in de Benelux samen met 27 collega-bedrijven de handen ineengeslagen om een 24-uurs mobiliteitsservice op directe wijze te garanderen. "Binnen Nederland, België en Duitsland hoeft de chauffeur dan niet een externe hulpverleningsdienst in te schakelen, maar kan gelijk met zijn eigen servicecentrum bellen, dat vervolgens contact legt met de dichtstbijzijnde collega," licht Walraven toe. "Dat scheelt de klant een hoop kosten." Tot de meest voorkomende problemen rekent hij een geklapte band of veerbalg, een luchtlek en een laadklep die niet meer wil functioneren. "In sommige gevallen voeren we een noodreparatie uit, waarna de chauffeur zijn combinatie naar de werkplaats rijdt. Afhankelijk van de belading kun je een luchtbalg op de voorste as van een trailer vaak wel buiten werking stellen, omdat de trekker een deel van de massa opvangt. Een poosje geleden stond hier vlakbij een combinatie op een rotonde stil, als gevolg van vastgeslagen remmen door een gesprongen luchtleiding. Dan moet je weten hoe je die weer los krijgt. De technische kennis en handigheid van de chauffeurs zelf ligt niet meer op het niveau van vroeger." Het meest bizarre voorval dat Walraven zich herinnert betreft een op een spoorwegovergang gestrande, extreem zware combinatie van 300 ton. "Die lag helemaal op zijn buik. Ik werd om 04.00 uur in de ochtend gebeld; een halfuur later zou de eerstvolgende trein passeren. 'Geef me een moment om na te denken,' zei ik. Een paar minuten later belde ik terug met een advies hoe de chauffeur en zijn bijrijder ter plekke een noodreparatie konden uitvoeren. We hadden de trailer hier zelf geserviced, dus ik wist nog precies hoe de constructie in elkaar zat."

Tankoplegger uit 1978

Onder de specialismen van Wago vallen ook schadeherstel aan getrokken materieel en grondige opknapbeurten van trailers, wanneer dat voor de opdrachtgever economisch gezien loont. "Dat nemen we altijd goed door met de klant," meldt Walraven. "Laatst mochten we aan de slag met een tankoplegger uit 1978, die goedkoop bleek ingekocht en alleen maar water hoefde te vervoeren. Zo'n renovatie bevat meestal de vervanging van alle slijtagedelen, zoals de assen, de remmen en de verlichting, maar ook het strippen van de trailer en het stralen en spuiten van de opbouw. Doordat wij dat allemaal in eigen huis doen, besparen we de opdrachtgever veel logistieke handelingen - met de bijbehorende kosten - en kunnen we zaken als naven en remmen demonteren na het gaan stralen. Doe je dat niet, dan blijft er grit in zitten en dat zorgt op termijn voor een sterk verhoogde slijtage. Wij zijn van mening dat een opdrachtgever na aflevering van zo'n opgeknapte trailer er minstens een jaar geen omkijken naar moet hebben, ongeacht het kilometrage." Zoetjesaan wordt wel duidelijk dat Wago met het bewaken van de mobiliteit binnen de klantenkring inderdaad zowel de economie als de veiligheid dient, conform de bekende landelijke slogan 'Zonder transport staat alles stil.' n

Meer informatie: www.wago.nl

delen:
Rivierenland Business nummer 1 2020
 
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
Rivierenland Business nummer 3 2019
 
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
Rivierenland Business nummer 5 2018
 
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
Jaarbeurs Special 2018
 
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
Rivierenland Business nummer 4 2017
 
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
Rivierenland Business nummer 6 2016
 
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
Rivierenland Business nummer 2 2016
 
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
Rivierenland Business nummer 4 2015
 
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
Rivierenland Business nummer 6 2014
 
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
Rivierenland Business nummer 3 2014
 
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
Gorinchem Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
Neerijnen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
Geldermalsen Business Special 2013
 
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
Rivierenland Business nummer 3 2012
 
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
Zederik Business Special 2011
 
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
Rivierenland Business nummer 3 2011
 
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
Algemene voorwaarden | privacy statement