Verschenen in Rivierenland Business nummer 5 2019

Authentieke Hollandse producten. Zo omschrijft Mireille Kaptein de corebusiness van het familiebe-drijf dat haar naam draagt. Met zo'n 180 mede-werkers verpakt Kaptein kaas en boter (in Heiloo, waar ook het hoofdkantoor staat), maakt smeltkaas (in Oosthuizen) en poederkaas (in het Belgische Bilzen).

Het klantenbestand is divers. "Denk aan retail, de out of home-markt, luchtvaartcatering en groothan-del. Als er specifieke behoeftes zijn qua formaat, structuur of verpakking dan ontwikkelen wij een oplossing." Kaptein levert uitsluitend aan zakelijke afnemers. "Consumenten kennen ons van merken als Echte Boter, Old Alkmaar en Alkmaars Roem."

Mireille Kaptein is vertegenwoordiger van de derde generatie. "Iedere generatie heeft iets substantieels toegevoegd aan de onderneming. Mijn groot-vader startte in 1936 met de in- en verkoop van kaas en boter. Door die producten niet alleen te verhandelen maar ook te bewerken, gaf mijn vader het bedrijf een onderscheidend element. Sinds ik tien jaar geleden de leiding overnam, zet Kaptein sterk in op export. We gaan nu de hele wereld over met onze kaas en boter." Het bedrijf levert aan 55 landen. "Een nieuwe markt is telkens een stevige klus. Richtlijnen en wetgeving zijn anders en je hebt te maken met culturele verschillen en voorkeuren. Marketing en verpakking zijn maatwerk."

Kaptein wordt internationaal steeds bekender. "Buitenlandse afnemers weten ons in toenemende mate te vinden, vooral via internationale beurzen. Het geeft echt een kick als ik in Japan kom en daar in een winkel Old Alkmaar zie liggen. Sinds kort hebben we ook in China voet aan de grond met onze Echte Boter." Niet alles verloopt voorspoedig. "Rusland zit nu voor zuivel op slot. Ook kan de aangekondigde verhoging van Amerikaanse importtarieven ons zeker raken. Door de grote spreiding zijn de gevolgen van de afzet in indivi-duele landen gelukkig beperkt. En de wereldmarkt is enorm; er zijn legio kansen voor internationale groei."

Mireille Kaptein en haar zus waren nog jong toen hun vader ze polste voor een toekomstige rol in het bedrijf. "We reageerden positief. Daarbij was voor mij belangrijk dat er hier veel mogelijkheden zijn om je te ontplooien. Bij de voorbereiding op de toekomstige rol is mijn coach van grote waarde ge-weest. Ook de contacten met andere ondernemers in een opvolgingsfase waren waardevol. Door te sparren en ervaringen te delen, hielpen we elkaar bij het proces."

Belangrijk aspect in het overdrachtstraject was de open communicatie. "Zowel met mijn vader als met mijn zus heb ik veel gesproken. Zij had niet de behoefte om de leiding op zich te nemen maar werkt wel in het bedrijf, op de financi?le afdeling. We hebben onze voorkeuren en gevoelens altijd duidelijk naar elkaar uitgesproken. Dat heeft in sterke mate bijgedragen aan het soepele verloop van de overdracht."



 
Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media