Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2019

PURPOSE
DOOR PAUL STAMSNIJDER

Waartoe zijn wij op aarde? Wat is ons hogere doel, los van omzet en winst? Steeds meer bedrijven formuleren een antwoord op deze vraag. Ze moeten wel, want klanten en stakeholders spreken organisaties in toenemende mate aan op hun maatschappelijke bijdrage. Paul Stamsnijder, oprichter van de Reputatiegroep, benadrukt in zijn boek dat een geloofwaardige intentie een zaak is van hoofd, hart en handen. Communicatie moet ervoor zorgen dat het verhaal van de moraal adequaat voor het voetlicht wordt gebracht. Tegelijkertijd is het zaak om de opgebouwde goede naam te beschermen. Een purpose moet daarom authentiek zijn maar te grote woorden zijn uit den boze. Kunnen die niet waargemaakt worden dan is de kans op reputatieschade levensgroot.

256 pag.

ISBN 978-90-8965-481-6.

29,99. Van Duuren Management.

MEGATRENDS CHINA
DOOR ADJIEDJ BAKAS
De stelling dat de 21e eeuw de eeuw van China wordt, lijkt gerechtvaardigd. China is onstuitbaar op weg naar een positie als grootste eco-nomie ter wereld. Zichtbaar en onzichtbaar neemt de invloed van het Aziatische land alsmaar verder toe. Met de nieuwe Zijderoute als backbone voor de afzet van producten en symbool van China's stijgende invloed. Of we nu willen of niet, Nederlandse bedrijven krijgen onherroepelijk met China te maken. Voor een handelsland als het onze biedt dat zeker kansen. Maar het vereist wel inzicht in bestuur, cultuur en ontwikkeling van de nieuwe supermacht. Megatrends China is een toegankelijke bron van informatie. Bakas' uitleg wordt ondersteund door columns van onder meer Rob van Wijk, Pieter Elbers (KLM) en horecatycoon Won Yip.

30 CREATIEVE WORKOUTS
DOOR INA SOK

Binnen organisaties is creativiteit een gewenste eigenschap. Tegelijkertijd vinden weinig mensen zichzelf creatief. Volgens Ina Sok is het echter geen hogere wiskunde maar simpelweg een kwestie van trainen. Beeldend kunstenaar Sok was eerder adviseur bij de Autoriteit Financiele Markten. Zij gebruikt deze brede achtergrond om men-sen en organisaties te helpen bij de ontwikkeling van hun creativiteit. In het eerste deel van haar boek deelt Sok werkwijzen van kunstenaars, wetenschappelijke inzichten en persoonlijke ervaringen. Met onder meer een quote van Miles Davis over de gevolgen van het onbekende en de kunst van het improvi-seren: "When you hit a wrong note, it's the next note that makes it good or bad".

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media