Verschenen in Rivierenland Business nummer 6 2019

Hij valt zowel qua design als afwerking niet uit de toon in het moderne straatbeeld, al mag het merkwaardig heten dat hij getint glas ontbeert, iets dat - net als cli-mate control - ook niet voorkomt in de optielijst. Die is er namelijk niet: MG rust de ZS EV standaard uit met een heleboel toeters en bellen, zoals ecall, adaptieve cruise control, een noodstopsysteem, botspreventie, actieve rijstrookassistentie, verkeersbordenherken-ning, parkeersensoren achter, 16-inch lichtmetalen wielen, hand-bediende airco, digitale radio, navigatie, bluetooth, Apple CarPlay en Android Auto. Wie dan nog noten op zijn zang heeft, legt 2000 euro meer op tafel en wisselt de Comfort in voor de Luxury, met dodehoekbewaking, een achteruitrijcamera, 17-inch wielen, een panoramisch zonnedak, 3D-audio, kunstlederen bekleding, stoel-verwarming en elektrische bestuurdersstoelverstelling.

"Vergis je niet, deze MG komt bij SAIC vandaan, de grootste autoproducent van China", weet Thijs Truijen, directeureigenaar van Fleximo, een onafhankelijke intermediair in leasing van personen- en bedrijfswagens. "Het moederbedrijf levert ons bijvoorbeeld ook de Maxus EV, een elektrische bestelwagen. In China houdt SAIC zich al een jaar of tien met deze emissievrije aandrijving bezig; daar is het inmiddels de ge-woonste zaak van de wereld." Het concern liet in 2011 de legen-darische Britse merknaam MG herleven en verkoopt sindsdien benzinemodellen op het eiland, waaronder sinds 2017 de ZS. Die leren wij nu als EV kennen, de enige variant voor het Euro-pese vasteland. Ronduit een prijsknaller, concurrentieloos zelfs, want geen enkel ander merk biedt vanaf 29.990 een elektrisch aangedreven cross-over aan. Ok?, het WLTP-bereik van 263 ki-lometer breekt geen records, maar het zal voor woon-werkver-keer volstaan en er zijn ook genoeg bedrijfsmatige toepassingen te verzinnen waarin je er prima mee uit de voeten kunt. "Aan de snellader vergroot je in 36 minuten het bereik van 23 naar 184 kilometer", weet accountmanager Maurice Godding.

Uit voorraad leveren
Dat laatste komt goed van pas bij de proefritservice van Fleximo. Truijen: "We brengen de MG ZS EV desgewenst bij de klant op locatie om test te rijden, overal in Nederland. "Er heeft zich al snel heel veel interesse ontwikkeld, niet alleen dankzij de lage prijs, maar ook vanwege het feit dat we deze crossover uit voorraad leveren. Geen maanden wachttijd dus, zoals bij veel andere populaire elektrische auto's. We kunnen de MG nog in 2019 op kenteken zetten en daarmee komt de berijder in aanmerking voor vier procent bijtelling, vanaf 36,55 euro netto per maand. Operational lease kan tegen een maandtarief vanaf 425 euro." Godding: "De gebruiker beschikt naar wens over een tag om op alle openbare laadpunten 'stroom te tanken', waarbij de afrekening automatisch achteraf plaatsvindt. Op verzoek van de klant laten we een wallbox installeren. We leveren de auto op een locatie naar wens af, terwijl voor het onderhoud een landelijk dekkend netwerk van dealers beschikbaar is."

Toeters en bellen
Op papier een potentiele verkoophit, deze MG, want met zulke financi?le voorwaarden zal menigeen het allerminst bezwaarlijk vinden om in een Chinese auto rond te rijden.

Een elektrisch aangedreven crossover vanaf net geen dertig mille, volgestopt met toeters en bellen, gepresenteerd onder de illustere merknaam MG. Dat klinkt te mooi om waar te zijn. Zelden wekt het aanbod om test te rijden meer nieuwsgierigheid dan nu, want hoe volwaardig is de ZS EV? We begeven ons naar Fleximo in Weert, om ??n van de eerste exemplaren op Nederlands kenteken aan de tand te voelen.

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media