Tips voor thuiswerkers
Negen slimme tips
voor je thuiswerkdag
Je efficiëntie en productiviteit verhogen en geld besparen. Het zijn slechts enkele voordelen van Het Nieuwe Werken. We raken steeds meer overtuigd van de voordelen van deze moderne werkstijl. Thuiswerken levert immers positieve resultaten op: geen tijdverspilling in de files, hogere productiviteit en een
betere balans tussen werk en privé.
Toch zijn er ook knelpunten voor thuiswerkers, want de grens tussen privé en werk is heel vaag. Met deze negen tips van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck van Plus Organizing kun je efficiënt en prettig thuiswerken. En bovenal: van thuiswerken op alle vlakken en voor iedereen een succes maken.
Maak een duidelijke scheiding tussen privé
en werk
Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen filetijd invullen met huishoudelijke taken of met een bezoek aan de dokter of met een boodschap. Wie thuis werkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders kan je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds langer doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privézaken, en
omgekeerd.
Maak een goede planning en volg een strak werkschema
Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt, zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen ‘controle’. Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo kun je ook vermijden dat je (systematisch) overuren zit te maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.
Laat je pyjama in de kast
Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuis werkt, laat zijn pyjama in de kast.
Creëer een prettige
werkplek
Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis. Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor het werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een stevig bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting.
Houd alle bureauspullen binnen handbereik
Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies of afleiding als je de nietmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of steeds je bureau moet verlaten als de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.
Maak goede en duidelijke afspraken met eventuele huisgenoten
Maak afspraken over je werktijden: hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je pauze nemen samen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.
Maak goede afspraken met familie en vrienden
De verleiding is groot voor familie of vrienden om even bij je langs te komen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken terwijl de anderen allang hun werkdag beëindigd hebben. Trek vanaf het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms’en.
Houd je aan de routine van kantoor
Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van kantoor. Je werkt, neemt pauze, werkt weer verder, gaat lunchen. Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water kunt geven of een ommetje in de tuin kunt maken.
Bron: Management Support
rivierenland business | nummer 1 | maart 2013
Toch zijn er ook knelpunten voor thuiswerkers, want de grens tussen privé en werk is heel vaag. Met deze negen tips van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck van Plus Organizing kun je efficiënt en prettig thuiswerken. En bovenal: van thuiswerken op alle vlakken en voor iedereen een succes maken.
Maak een duidelijke scheiding tussen privé
en werk
Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. Je gaat de gewonnen filetijd invullen met huishoudelijke taken of met een bezoek aan de dokter of met een boodschap. Wie thuis werkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders kan je productiviteit dalen, of moet je ’s avonds langer doorwerken om je werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat je werk niet verstoord wordt door privézaken, en
omgekeerd.
Maak een goede planning en volg een strak werkschema
Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt, zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen ‘controle’. Dus: maak een goede planning en probeer je daaraan te houden. Zo kun je ook vermijden dat je (systematisch) overuren zit te maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken.
Laat je pyjama in de kast
Kleed je alsof je naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maak je makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuis werkt, laat zijn pyjama in de kast.
Creëer een prettige
werkplek
Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat je je er goed voelt en dat je er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis. Bij voorkeur heb je een ruimte die je exclusief voor het werk reserveert. Richt je werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een stevig bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting.
Houd alle bureauspullen binnen handbereik
Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies of afleiding als je de nietmachine tussen het speelgoed van je kinderen moet gaan zoeken, of steeds je bureau moet verlaten als de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar je alle bureauspullen binnen handbereik hebt.
Maak goede en duidelijke afspraken met eventuele huisgenoten
Maak afspraken over je werktijden: hoe lang werk je? Wanneer neem je pauze?
Wat je nodig hebt om goed te kunnen werken: mogen je huisgenoten je storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kun je pauze nemen samen met je huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor jou is het een leuke onderbreking van het werk.
Maak goede afspraken met familie en vrienden
De verleiding is groot voor familie of vrienden om even bij je langs te komen ‘omdat je toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die je moet vermijden, want het knabbelt aan je werktijd en voor je het weet zit jij nog te werken terwijl de anderen allang hun werkdag beëindigd hebben. Trek vanaf het begin grenzen en maak goede afspraken met je omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms’en.
Houd je aan de routine van kantoor
Werk thuis zoals je op kantoor werkt: volg de dagindeling van kantoor. Je werkt, neemt pauze, werkt weer verder, gaat lunchen. Je zult zien dat je op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat je tijdens je pauzes even de krant kunt lezen of de planten water kunt geven of een ommetje in de tuin kunt maken.
Bron: Management Support
rivierenland business | nummer 1 | maart 2013
Aspect | ICT is dealer van
CAS CRM
Aspect | ICT, een middelgrote ICT-dienstverlener gevestigd in Hardinxveld-Giessendam, is begin van dit jaar dealer geworden van CAS CRM. Daarmee heeft de Duitse marktleider voor CRM software in het MKB haar tweede verkooppunt in Nederland.
CAS is in ons land een onbekende naam, maar in Duitsland zeker niet. Ze staan daar in de top-3 van meest gebruikte CRM applicaties en zijn voor het MKB zelfs de absolute marktleider. Dat succes willen ze nu gaan kopiëren naar de Nederlandse markt. Op voorhand geen eenvoudige opgave, want er zijn in Nederland al veel aanbieders van CRM software actief.
Volgens Leen Rietveld, één van de directeuren van Aspect | ICT, heeft dat feit nauwelijks een rol gespeeld bij de beslissing: “Toen we de applicatie zagen met de prijzen in het achterhoofd werden we meteen heel enthousiast. CAS CRM biedt heel veel value-for-money. De oplossing waar het om gaat heet CAS genesisWorld; het is een xRM platform met ingebouwde functionaliteit voor het inrichten van portalen, social CRM en ondersteuning voor alle mobiele platforms. En verder natuurlijk alles wat je van een moderne CRM applicatie verwacht. En meer…â€
De verwachting is dat Aspect | ICT een waardevolle bijdrage kan leveren aan het succes van CAS CRM in Nederland.
Informatie:
www.aspect-ict.nl
www.cas-crm.com/nl
Oproep tot regionale
aanpak criminaliteit
Kamer van Koophandel Midden-Nederland heeft onderzoek verricht naar de criminaliteitscijfers van bedrijven in Tiel en Culemborg en constateert dat bedrijven relatief vaak geconfronteerd zijn met criminaliteit. Op de A15, een belangrijke transportcorridor tussen de Rotterdamse haven en Duitsland, slaan criminelen hun slag op de parkeerplaatsen wanneer de chauffeurs een pauze nemen. De KvK onderzocht ook in hoeverre de snelwegen in Rivierenland daadwerkelijk problemen kennen met ladingdiefstallen. Dit aantal ladingdiefstallen blijkt lager te liggen dan de landelijke cijfers, maar in vergelijking tot voorgaande jaren is er in de regio sprake van een stijgende lijn. Verder hebben tankstations en wegrestaurants te maken met andere vormen van criminaliteit, zoals tanken zonder betalen, winkeldiefstal en vernieling. Een manier om de criminaliteit terug te dringen is collectieve beveiliging via kentekenregistratie. Een regionale aanpak, waarbij politie, overheden en ondernemers samenwerken, heeft de voorkeur. Dit voorkomt verplaatsing van criminele activiteiten. Verder blijken de cijfers van de politie niet overeen te stemmen met de werkelijkheid. Het doen van aangifte blijft achter en kan dus worden vergroot. De politie zegt toe hierop actie te ondernemen.
Zout & Peper Catering opent nieuwe
vestiging in Beesd
Zout & Peper Catering opende onlangs haar nieuwe vestiging in het bedrijfspand van Toon van den Heuvel Evenementen. Onder leiding van eigenaar Marcel Melsen verzorgt Zout & Peper Catering al sinds 2005 particuliere en zakelijke evenementen en partijen in regio Druten. Daar komt nu regio Betuwe bij. Van catering tot aankleding, van showkoks tot gastvrouwen, Zout & Peper Catering heeft het allemaal in huis.
Al 2,5 jaar is het bedrijf van Melsen actief in en rondom Beesd vanuit het bedrijfspand in Druten. Sinds 1 oktober 2012 is bedrijfsleider Wout Cobussen actief in Beesd. In februari is hij samen met de voormalig chef-kok van landgoed de Korenmolen Thomas Karsten het filiaal in Beesd opgestart.
Informatie: www.zoutenpepercatering.nl
BUSINESS FLITSEN
rivierenland business | nummer 1 | maart 2013