Fruittelers in de Betuwe

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2015

Betuwse fruittelers versterken elkaar Fruithandel in Rivierenland: een supergezonde sector

Over smaak valt niet te twisten. Daarom brengen de Betuwse fruittelers al jaren de meest uiteenlopende rassen op de markt, met ieder zijn eigen specifieke smaak. De fruithandel in Rivierenland speelt zich af op het grootste aaneengesloten gebied van ons land. Logisch dus dat de telers elkaar onderling versterken, ieder vanuit zijn eigen klantenkring. Een kijkje achter de schermen van een supergezonde sector.

De Betuwe is het belangrijkste fruitproductiegebied van Nederland. In het vruchtbare Rivierengebied wordt al generaties lang fruit geteelt; de streek kenmerkt zich door uitgestrekte boomgaarden, omgeven door fruitteelt- en fruithandelsbedrijven en fruitveilingen. De fruitsector is van groot sociaal-economische betekenis voor Rivierenland: gezamenlijk leveren de fruittelers meer dan dertig procent van de gehele fruitproductie in ons land. Jaarlijks wordt alleen al in de gemeente Buren meer dan 150 miljoen kilo fruit verwerkt; naast appels en peren zijn ook pruimen en kersen belangrijk voor de totale productie. Samen met de fruitgerelateerde handel, logistiek en dienstverlening zijn de fruittelers één van de grootste werkgevers van het gebied.

Van generatie op generatie

De fruitsector bestaat voor het merendeel uit familiebedrijven die hun kennis en kunde al generaties lang doorgeven. De meeste ondernemingen hebben een historie van meer dan honderd jaar. Bij Gebr. Van Blijderveen Fruit in Ingen staat Eef van Blijderveen met zijn zoons aan het roer. Drijvende kracht achter FruitNL in Ommeren is Kees van Blijderveen jr., samen met zijn vader Kees sr. Marius van Arkel is bij familiebedrijf Fruitstation Van Arkel in Eck en Wiel verantwoordelijk voor de productie, zijn twee zussen runnen de sorteerbedrijven. Jan van Sijll heeft in Ingen behalve een fruitpakstation ook eigen fruit en een landwinkel met streekproducten. Gezamenlijk geven deze ervaren fruittelers hun visie op de actualiteit, ze blikken terug op hun rijke historie en ze kijken naar toekomstige ontwikkelingen. “Onze producten zijn extreem gezond. Dat proef je: nergens vind je zulke lekkere, frisse appels als in de Betuwe.”

Doen waar je goed in bent

Over schaalvergroting zijn de telers eensgezind: steeds groter worden om te kunnen overleven is nergens voor nodig. “Je moet doen waar je goed in bent”, stelt Kees van Blijderveen. “In onze branche is het eerder zinvol om je te specialiseren; bijvoorbeeld door je te verdiepen in nieuwe rassen. Schaalvergroting kan namelijk ook tegen je gaan werken. En door te opereren in een nichemarkt, biedt samenwerking met andere telers ook mogelijkheden. Ieder concentreert zich op zijn eigen product en klantenkring, maar door ons gezamenlijk te presenteren als grootste fruitgebied van Nederland profileren we ons ook sterk.” Marius van Arkel vult aan: “Familiebedrijven zijn sterke en kapitaalkrachtige bedrijven waar met passie keihard wordt gewerkt. ‘Mond houden, hard werken’, was generatie op generatie het motto. Liefde voor het vak en je onderscheiden door specialisatie zijn veel belangrijker dan de omvang van je bedrijf.”

Smaken verschillen

De vier fruittelers onderscheiden zich niet alleen door vakkennis en inzet, de passie voor fruit is bij elk van hen voelbaar. Kees van Blijderveen deelt bijvoorbeeld al jaren bij evenementen gratis appels aan kinderen uit. “Wij promoten ons product graag op een positieve manier. En ieder kind houdt van appels; ons eetpatroon verandert, maar fruit zal altijd een belangrijk onderdeel van ons voedsel blijven.”

Hoewel er in Europa het afgelopen jaar zo’n dertig nieuwe rassen op de markt zijn gekomen, blijven traditionele appels als Elstar, Jonagold en Golden Delicious oneindig populair, merken de telers. Maar ook nieuwe rassen als Kanzi, Junami en Wellant vallen in de smaak, weet Jan van Sijll. “Net als bij peren het nieuwe ras Sweet Sensation opvalt. Smaken verschillen nu eenmaal. Opmerkelijk is dat mensen in mediterrane landen de voorkeur hebben voor een zoete appel; meer noordelijk prefereren mensen een appel met een frisse en iets zure bite. Overigens zijn de appels in de herfst het lekkerst. Hoe langer ze aan de boom hangen, hoe intensiever de smaak.”

Arbeidsintensief product

In de Betuwe werken de fruittelers zonder GMO-gelden (Gemeenschappelijke Markt Ordening). Marius van Arkel licht toe: “Zelfs zonder subsidie handhaven we onze krachtige marktpositie. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door gewoon keihard te werken en dag en nacht met ons product bezig te zijn. Van oudsher wonen telers bij hun bedrijf; bij ons gaat de kweek, teelt, opslag en afzet continu door. Het fruit wordt met de hand geplukt en is dus een arbeidsintensief product, ook qua koeling en transport.” Concurrentie komt vooral uit Oost-Europa, weet Eef van Blijderveen. “In ons land word je bedolven onder wet- en regelgeving en eisen op het gebied van milieubelasting. Maar ik durf te stellen dat onze appels en peren gezonder zijn dan biologisch fruit. In de Betuwe kweken we al jarenlang op een eerlijke en milieuvriendelijke manier.”

Gezonde toekomst

De vier ondernemers zien de toekomst van het Betuwse fruit met vertrouwen tegemoet. “Ondanks de toenemende concurrentie, zijn we een gezonde en bloeiende sector”, concludeert Jan van Sijll. “Met van oudsher sterke bedrijven kunnen we ook in de toekomst trendsetter blijven. Betuws fruit blijft altijd bestaan.”

• Blijderveen Fruit, De Brei 9

4031 JE Ingen, T. 0344-601224

www.blijderveenfruit.nl

• Fruitstation van Arkel, Beatrixstraat 51

4024 HL Eck en Wiel, T. 06-22940413

www.fruitstationvanarkel.nl

• Fruitpakstation Jan van Sijll

Culekampseweg 1, 4031 JG Ingen

T. 0344-689950

www.vansijllfruit.nl

• H.C. van Blijderveen, Dr. Guépinlaan 11

4032 NH Ommeren, T. 0344-609970

www.fruitnl.com

(vlnr) Kees Blijderveen jr, Marius van Arkel,

Jan van Sijll en Eef van Blijderveen.

De Betuwe is het belangrijkste fruitproductiegebied van Nederland. In het vruchtbare Rivierengebied wordt al generaties lang fruit geteelt; de streek kenmerkt zich door uitgestrekte boomgaarden, omgeven door fruitteelt- en fruithandelsbedrijven en fruitveilingen. De fruitsector is van groot sociaal-economische betekenis voor Rivierenland: gezamenlijk leveren de fruittelers meer dan dertig procent van de gehele fruitproductie in ons land. Jaarlijks wordt alleen al in de gemeente Buren meer dan 150 miljoen kilo fruit verwerkt; naast appels en peren zijn ook pruimen en kersen belangrijk voor de totale productie. Samen met de fruitgerelateerde handel, logistiek en dienstverlening zijn de fruittelers één van de grootste werkgevers van het gebied.

Van generatie op generatie

De fruitsector bestaat voor het merendeel uit familiebedrijven die hun kennis en kunde al generaties lang doorgeven. De meeste ondernemingen hebben een historie van meer dan honderd jaar. Bij Gebr. Van Blijderveen Fruit in Ingen staat Eef van Blijderveen met zijn zoons aan het roer. Drijvende kracht achter FruitNL in Ommeren is Kees van Blijderveen jr., samen met zijn vader Kees sr. Marius van Arkel is bij familiebedrijf Fruitstation Van Arkel in Eck en Wiel verantwoordelijk voor de productie, zijn twee zussen runnen de sorteerbedrijven. Jan van Sijll heeft in Ingen behalve een fruitpakstation ook eigen fruit en een landwinkel met streekproducten. Gezamenlijk geven deze ervaren fruittelers hun visie op de actualiteit, ze blikken terug op hun rijke historie en ze kijken naar toekomstige ontwikkelingen. “Onze producten zijn extreem gezond. Dat proef je: nergens vind je zulke lekkere, frisse appels als in de Betuwe.”

Doen waar je goed in bent

Over schaalvergroting zijn de telers eensgezind: steeds groter worden om te kunnen overleven is nergens voor nodig. “Je moet doen waar je goed in bent”, stelt Kees van Blijderveen. “In onze branche is het eerder zinvol om je te specialiseren; bijvoorbeeld door je te verdiepen in nieuwe rassen. Schaalvergroting kan namelijk ook tegen je gaan werken. En door te opereren in een nichemarkt, biedt samenwerking met andere telers ook mogelijkheden. Ieder concentreert zich op zijn eigen product en klantenkring, maar door ons gezamenlijk te presenteren als grootste fruitgebied van Nederland profileren we ons ook sterk.” Marius van Arkel vult aan: “Familiebedrijven zijn sterke en kapitaalkrachtige bedrijven waar met passie keihard wordt gewerkt. ‘Mond houden, hard werken’, was generatie op generatie het motto. Liefde voor het vak en je onderscheiden door specialisatie zijn veel belangrijker dan de omvang van je bedrijf.”

Smaken verschillen

De vier fruittelers onderscheiden zich niet alleen door vakkennis en inzet, de passie voor fruit is bij elk van hen voelbaar. Kees van Blijderveen deelt bijvoorbeeld al jaren bij evenementen gratis appels aan kinderen uit. “Wij promoten ons product graag op een positieve manier. En ieder kind houdt van appels; ons eetpatroon verandert, maar fruit zal altijd een belangrijk onderdeel van ons voedsel blijven.”

Hoewel er in Europa het afgelopen jaar zo’n dertig nieuwe rassen op de markt zijn gekomen, blijven traditionele appels als Elstar, Jonagold en Golden Delicious oneindig populair, merken de telers. Maar ook nieuwe rassen als Kanzi, Junami en Wellant vallen in de smaak, weet Jan van Sijll. “Net als bij peren het nieuwe ras Sweet Sensation opvalt. Smaken verschillen nu eenmaal. Opmerkelijk is dat mensen in mediterrane landen de voorkeur hebben voor een zoete appel; meer noordelijk prefereren mensen een appel met een frisse en iets zure bite. Overigens zijn de appels in de herfst het lekkerst. Hoe langer ze aan de boom hangen, hoe intensiever de smaak.”

Arbeidsintensief product

In de Betuwe werken de fruittelers zonder GMO-gelden (Gemeenschappelijke Markt Ordening). Marius van Arkel licht toe: “Zelfs zonder subsidie handhaven we onze krachtige marktpositie. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door gewoon keihard te werken en dag en nacht met ons product bezig te zijn. Van oudsher wonen telers bij hun bedrijf; bij ons gaat de kweek, teelt, opslag en afzet continu door. Het fruit wordt met de hand geplukt en is dus een arbeidsintensief product, ook qua koeling en transport.” Concurrentie komt vooral uit Oost-Europa, weet Eef van Blijderveen. “In ons land word je bedolven onder wet- en regelgeving en eisen op het gebied van milieubelasting. Maar ik durf te stellen dat onze appels en peren gezonder zijn dan biologisch fruit. In de Betuwe kweken we al jarenlang op een eerlijke en milieuvriendelijke manier.”

Gezonde toekomst

De vier ondernemers zien de toekomst van het Betuwse fruit met vertrouwen tegemoet. “Ondanks de toenemende concurrentie, zijn we een gezonde en bloeiende sector”, concludeert Jan van Sijll. “Met van oudsher sterke bedrijven kunnen we ook in de toekomst trendsetter blijven. Betuws fruit blijft altijd bestaan.”

• Blijderveen Fruit, De Brei 9

4031 JE Ingen, T. 0344-601224

www.blijderveenfruit.nl

• Fruitstation van Arkel, Beatrixstraat 51

4024 HL Eck en Wiel, T. 06-22940413

www.fruitstationvanarkel.nl

• Fruitpakstation Jan van Sijll

Culekampseweg 1, 4031 JG Ingen

T. 0344-689950

www.vansijllfruit.nl

• H.C. van Blijderveen, Dr. Guépinlaan 11

4032 NH Ommeren, T. 0344-609970

www.fruitnl.com

delen:

Rivierenland Business nummer 1 2015

» LIC
Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by