Wehkamp.nl

Verschenen in Rivierenland Business nummer 1 2015

Wehkamp.nl

Wehkamp.nl grootste online warenhuis van Nederland

Logistiek Service Center Wehkamp al jaren vanuit Maurik operationeel

Als grootste online warenhuis van Nederland is wehkamp.nl onbetwiste marktleider op het gebied van winkelen via internet. Jaarlijks bezoeken ruim 110 miljoen mensen de webwinkel van wehkamp.nl; zelfs in het digitale tijdperk is dat een record. Maar voordat alle bestellingen zo snel mogelijk bij de klant thuis worden afgeleverd, worden ze onder andere eerst in het Betuwse Maurik opgeslagen in het Logistiek Service Center (LSC). Een rondgang door een indrukwekkend distributiecentrum.

Verrassend, eigenzinnig, actueel en betrokken. Volgens deze vier merkwaarden presenteert wehkamp.nl zich als koploper op het gebied van online shoppen. Niet alleen biedt de internetwinkel een gigantisch assortiment van meer dan 100.000 artikelen, ook qua dienstverlening loopt het online warenhuis voorop. De belofte: ‘vandaag besteld, morgen in huis’ kan worden waargemaakt dankzij een ingenieus distributie- en transportsysteem. De opslag en het vervoer wordt al jarenlang vanuit het Betuwse Maurik geregeld: aan de Homoetsestraat 3b telt het Logistiek Service Center van wehkamp.nl inmiddels 31.000 vierkante meter, een oppervlakte dat gelijk staat aan zes voetbalvelden. Dagelijks rijden er vanuit Maurik zo’n dertig vrachtwagens naar klanten in heel Nederland.

Alles groter dan een

stofzuiger op voorraad

Het distributiecentrum van wehkamp.nl werd in 1969 in Maurik geopend; destijds telde de opslagruimte 5000 vierkante meter. Inmiddels is dit oppervlakte zes keer zo groot geworden. Manager Logistiek Hanny Kapelle geeft een toelichting: “Dankzij hoogbouw van het magazijn in 1986 kunnen we nu voorlopig vooruit met deze capaciteit, maar zelfs nu biedt onze locatie in Maurik nog mogelijkheden tot verdere uitbreiding met nog eens 15.000 vierkante meter.”

In het servicecentrum worden grotere en zwaardere producten ontvangen, opgeslagen en verzonden. “Wij zeggen altijd: hier staat alles wat groter is dan een stofzuiger. Dat zijn meubels, geluid- en beeldapparatuur, huishoudelijke apparaten, fietsen, fitnessapparaten en grote sport- en spelartikelen. Overige lichtere producten als kleding worden vanuit Logistiek Service Center Dedemsvaart gedistribueerd.”

Nieuw imago met

focus op internet

In de zomer van 2008 werd definitief afscheid genomen van het postordertijdperk en kreeg wehkamp.nl een nieuwe uitstraling: een inspirerende webwinkel met een eigentijdse identiteit. “Dankzij de pioniersmentaliteit liep wehkamp.nl al snel voorop op het gebied van online shoppen”, weet Hanny Kapelle. “Inmiddels zijn we de grootste internetretailer van Nederland en staan we Europees gezien op de achtste plaats. Ook onderscheidt wehkamp.nl zich met de 24-uurs service, de mobiele website, de korting4daagse, een applicatie voor smartphones en een online interactief en innovatief modeplatform (www.fashioninfocus.nl). Ook als merk is wehkamp.nl met de tijd meegegaan; het enigszins stoffige imago is volledig verdwenen. Sterker nog: de huidige stijladviezen van Dyanne Beekman en Humberto Tan bewijzen dat moderne, hippe mensen zich graag aan wehkamp.nl verbinden. Dat we sinds enige tijd partner van Serious Request op 3FM zijn, is eveneens een goed voorbeeld van een geslaagde switch van ons imago.”

wehkamp.nl winnaar

Usability Award

Niet alleen de consument waardeert het online winkelen: recent won wehkamp.nl voor de vierde keer de Usability Award 2011 waardoor het warenhuis zich wederom een jaar lang de meest gebruikersvriendelijke website van Nederland mag noemen. “De vakjury was erg positief over onder andere de navigatie, productfilters, zoomfunctie in fotografie en vernieuwende functionaliteiten als ‘Mijn Wehkamp’ en de mogelijkheid om samen online te shoppen”, legt Hanny uit. “Daarnaast ontving wehkamp.nl op basis van stemmen van het Nederlandse publiek bovendien de Publieksprijs e-Commerce. Beide onderscheidingen zijn een erkenning voor onze vernieuwde werkwijze en website.”

Positieve impuls

werkgelegenheid

In de loop der jaren werd het Logistiek Service Center steeds verder geautomatiseerd om te kunnen garanderen dat goederen snel op de plaats van bestemming kunnen worden afgeleverd. “Om fouten te minimaliseren en de goederenstroom optimaal te kunnen beheersen, maken we gebruik van een ingenieus automatiseringsysteem. Complexe processen als retourzendingen vragen om structurering. Uitzoeken wat de reden is van het terugsturen van een artikel, wie de klant is en hoe er gecrediteerd moet worden, vraagt tijd en nauwkeurigheid. Automatisering zorgt ervoor dat dergelijke processen snel en foutloos verlopen.” Anderzijds blijven mensen altijd nodig, stelt Hanny. “wehkamp.nl geeft de werkgelegenheid in het Rivierengebied een flinke impuls. Inmiddels zijn in Maurik ruim honderd medewerkers actief.”

Inspelen op de seizoenen

De klant wordt bij wehkamp.nl op zijn wenken bediend. “Consumenten zijn seizoensgevoelig, dat komt in hun koopgedrag sterk tot uiting”, weet Kapelle. “Wij springen daar direct op in. Als het bijvoorbeeld mooi weer wordt, neemt de vraag naar tuinmeubels in korte tijd sterk toe. Door uitgekiende logistiek zorgen wij ervoor dat we onze voorraad aanpassen op de wens van de klant zodat we onze belofte dat we snel kunnen leveren, altijd waar kunnen maken.”

buren spcial 2011

buren special 2011

Wehkamp.nl

• 100.000 verschillende

artikelen

• 110 miljoen bezoekers

per jaar

• 1,8 miljoen persoonlijke

accounts

• 4,4 miljoen geregistreerde bezoekers per jaar

• 5 miljoen zendingen per jaar

Wehkamp.nl

Manager Logistiek Wehkamp Hanny Kapelle

Op de hoogte blijven van onze updates?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Inschrijven

Rivierenland Business nummer 1 2015

Rabobank West Betuwe: de bank achter het regionale Business Event Trends 2015 volgens trendwatcher Adjiedj Bakas: ‘Wie als ondernemer even indut, verliest’Evidence-based ontwerp: nuttig?Houd ongenode gasten buiten de deur!Werkgeversvereniging VNO-NCW Midden: Het effect van een goede lobby Je moet het maar durven! Eerste permanente Voetpooltafel van Nederland in Maurik21 Manieren om netwerk-angst te overwinnenSlimme loyaliteits-app biedt ondernemer de kans om een betekenisvolle relatie op te bouwenExploreren met 3D printen HelweekOp de rode loperVoor millennials is bedrijfscultuur (bijna) het allerbelangrijkstNoteer in uw agenda! Business Ontmoet Business Borrel 20 april in Bibliotheek Rivierenland CulemborgDe nieuwe WKR: wat verandert er?8 Do’s en dont’s bij de verkoop van de ondernemingEverybody happy?Social media: nuttig of juist niet?Regionale ondernemers inspireren elkaarTrends 2015 volgens trendwatcher Adjiedj BakasBusinessflitsenOpmerkelijkHet effect van een goede lobbyJe moet het maar durven!Brightersoftware: Voor software op maatEerste permanente Voetpooltafel van Nederland in MaurikHappySlimme loyaliteits-app biedt ondernemer de kans om een betekenisvolleColumn Aspect I ICT / AgendaColumn Robert LagendijkTheater als zakelijke locatieColumn TéGéTèlBOB-Borrel in Bibliotheek Rivierenland in CulemborgAcht do’s en dont’s bij de verkoop van de ondernemingVoor u gelezenDesign & ZoGemeente Buren, Wethouder G. van IngenGemeente Buren, De omgevingsvergunningGemeente Buren, Bedrijfsterrein Doejenburg IIGemeente Buren, Poort van LiendenGemeente Buren, Innovatie in de FruitsectorOndernemers Platform BurenOndernemersvereniging BurenBedrijvenparkvereniging DoejenburgOndernemersvereniging De HofstedeOndernemersvereniging Lienden, Ommeren, IngenKamer van Koophandel Midden- NederlandWinkelcentrum “ Poort van Lienden”Museum Buren & OranjeFruitpactFruittelers in de BetuweHelicon GeldermalsenLandgoedwinkel De CulekampBoomkwekerij J.D. van de BijlRabobank West BetuweAstecom Business Software/WebsitesDekker Van de KampBosschaart Incasso & AdviesUit®waardeEiland van MaurikLandgoed Assche VeldVan Eck & Van Sterkenburg AccountantsLICWehkamp.nlYarden & van de WaalPeters AssurantiënBlijderveen PalletsAutoschadeherstelbedrijf BelgersRob Herkströter AanpakElektrotechnisch Installatieburo C. van Dee: Alles op het gebied van elektrotechniek vraagt om een deskundige en veilige installatieAannemingsbedrijf Gebr. van der Netten van StigtMedisch Centrum OctaJansen BouwserviceBusiness School NederlandHet Wapen van LiendenHoveniersbedrijf van DijkAssche Veld, LandgoedAstecom Business SoftwareBelgers, AutoschadeherstelbedrijfBijl Boomkwekerij, J.D van deBuren, Ondernemers PlatformBuren, OndernemersverenigingCulekamp, Landgoedwinkel DeDee Elektrotechnisch Installatieburo, C. vanDijk Hoveniersbedrijf, VanDoejenburg, BedrijvenparkverenigingEck Van Sterkenburg Accountants, VanHerkströter Aanpak, RobHofstede, Ondernemersvereniging DeJansen Bouwservice,Lienden, Ommeren ,Ingen, OndernemersverenigingNetten van Stigt Aannemingsbedrijf, Gebr. Van derOcta, Medisch Centrum“Poort van Lienden”, WinkelcentrumWapen van Lienden, Eetcafé hetGemeente West Maas en WaalGemeente DrutenOndernemers Vereniging Druten (OVD)D’n BogerdRabobankWensink Mercedes-BenzPoelmann en van den Broek AdvocatenDreumelse Ondernemers Vereniging (DOV)Kamer van KoophandelBNI CastorBen KolvenbachMaas & Waal Special was erbij
Rivierenland Business is een uitgave van Van Munster Media