Wehkamp.nl
Wehkamp.nl grootste online warenhuis van Nederland
Logistiek Service Center Wehkamp al jaren vanuit Maurik operationeel
Als grootste online warenhuis van Nederland is wehkamp.nl onbetwiste marktleider op het gebied van winkelen via internet. Jaarlijks bezoeken ruim 110 miljoen mensen de webwinkel van wehkamp.nl; zelfs in het digitale tijdperk is dat een record. Maar voordat alle bestellingen zo snel mogelijk bij de klant thuis worden afgeleverd, worden ze onder andere eerst in het Betuwse Maurik opgeslagen in het Logistiek Service Center (LSC). Een rondgang door een indrukwekkend distributiecentrum.
Verrassend, eigenzinnig, actueel en betrokken. Volgens deze vier merkwaarden presenteert wehkamp.nl zich als koploper op het gebied van online shoppen. Niet alleen biedt de internetwinkel een gigantisch assortiment van meer dan 100.000 artikelen, ook qua dienstverlening loopt het online warenhuis voorop. De belofte: ââ¬Ëvandaag besteld, morgen in huisââ¬â¢ kan worden waargemaakt dankzij een ingenieus distributie- en transportsysteem. De opslag en het vervoer wordt al jarenlang vanuit het Betuwse Maurik geregeld: aan de Homoetsestraat 3b telt het Logistiek Service Center van wehkamp.nl inmiddels 31.000 vierkante meter, een oppervlakte dat gelijk staat aan zes voetbalvelden. Dagelijks rijden er vanuit Maurik zoââ¬â¢n dertig vrachtwagens naar klanten in heel Nederland.
Alles groter dan een
stofzuiger op voorraad
Het distributiecentrum van wehkamp.nl werd in 1969 in Maurik geopend; destijds telde de opslagruimte 5000 vierkante meter. Inmiddels is dit oppervlakte zes keer zo groot geworden. Manager Logistiek Hanny Kapelle geeft een toelichting: ââ¬ÅDankzij hoogbouw van het magazijn in 1986 kunnen we nu voorlopig vooruit met deze capaciteit, maar zelfs nu biedt onze locatie in Maurik nog mogelijkheden tot verdere uitbreiding met nog eens 15.000 vierkante meter.ââ¬Â
In het servicecentrum worden grotere en zwaardere producten ontvangen, opgeslagen en verzonden. ââ¬ÅWij zeggen altijd: hier staat alles wat groter is dan een stofzuiger. Dat zijn meubels, geluid- en beeldapparatuur, huishoudelijke apparaten, fietsen, fitnessapparaten en grote sport- en spelartikelen. Overige lichtere producten als kleding worden vanuit Logistiek Service Center Dedemsvaart gedistribueerd.ââ¬Â
Nieuw imago met
focus op internet
In de zomer van 2008 werd definitief afscheid genomen van het postordertijdperk en kreeg wehkamp.nl een nieuwe uitstraling: een inspirerende webwinkel met een eigentijdse identiteit. ââ¬ÅDankzij de pioniersmentaliteit liep wehkamp.nl al snel voorop op het gebied van online shoppenââ¬Â, weet Hanny Kapelle. ââ¬ÅInmiddels zijn we de grootste internetretailer van Nederland en staan we Europees gezien op de achtste plaats. Ook onderscheidt wehkamp.nl zich met de 24-uurs service, de mobiele website, de korting4daagse, een applicatie voor smartphones en een online interactief en innovatief modeplatform (www.fashioninfocus.nl). Ook als merk is wehkamp.nl met de tijd meegegaan; het enigszins stoffige imago is volledig verdwenen. Sterker nog: de huidige stijladviezen van Dyanne Beekman en Humberto Tan bewijzen dat moderne, hippe mensen zich graag aan wehkamp.nl verbinden. Dat we sinds enige tijd partner van Serious Request op 3FM zijn, is eveneens een goed voorbeeld van een geslaagde switch van ons imago.ââ¬Â
wehkamp.nl winnaar
Usability Award
Niet alleen de consument waardeert het online winkelen: recent won wehkamp.nl voor de vierde keer de Usability Award 2011 waardoor het warenhuis zich wederom een jaar lang de meest gebruikersvriendelijke website van Nederland mag noemen. ââ¬ÅDe vakjury was erg positief over onder andere de navigatie, productfilters, zoomfunctie in fotografie en vernieuwende functionaliteiten als ââ¬ËMijn Wehkampââ¬â¢ en de mogelijkheid om samen online te shoppenââ¬Â, legt Hanny uit. ââ¬ÅDaarnaast ontving wehkamp.nl op basis van stemmen van het Nederlandse publiek bovendien de Publieksprijs e-Commerce. Beide onderscheidingen zijn een erkenning voor onze vernieuwde werkwijze en website.ââ¬Â
Positieve impuls
werkgelegenheid
In de loop der jaren werd het Logistiek Service Center steeds verder geautomatiseerd om te kunnen garanderen dat goederen snel op de plaats van bestemming kunnen worden afgeleverd. ââ¬ÅOm fouten te minimaliseren en de goederenstroom optimaal te kunnen beheersen, maken we gebruik van een ingenieus automatiseringsysteem. Complexe processen als retourzendingen vragen om structurering. Uitzoeken wat de reden is van het terugsturen van een artikel, wie de klant is en hoe er gecrediteerd moet worden, vraagt tijd en nauwkeurigheid. Automatisering zorgt ervoor dat dergelijke processen snel en foutloos verlopen.ââ¬Â Anderzijds blijven mensen altijd nodig, stelt Hanny. ââ¬Åwehkamp.nl geeft de werkgelegenheid in het Rivierengebied een flinke impuls. Inmiddels zijn in Maurik ruim honderd medewerkers actief.ââ¬Â
Inspelen op de seizoenen
De klant wordt bij wehkamp.nl op zijn wenken bediend. ââ¬ÅConsumenten zijn seizoensgevoelig, dat komt in hun koopgedrag sterk tot uitingââ¬Â, weet Kapelle. ââ¬ÅWij springen daar direct op in. Als het bijvoorbeeld mooi weer wordt, neemt de vraag naar tuinmeubels in korte tijd sterk toe. Door uitgekiende logistiek zorgen wij ervoor dat we onze voorraad aanpassen op de wens van de klant zodat we onze belofte dat we snel kunnen leveren, altijd waar kunnen maken.ââ¬Â
Wehkamp.nl
ââ¬Â¢ 100.000 verschillende
artikelen
ââ¬Â¢ 110 miljoen bezoekers
per jaar
ââ¬Â¢ 1,8 miljoen persoonlijke
accounts
ââ¬Â¢ 4,4 miljoen geregistreerde bezoekers per jaar
ââ¬Â¢ 5 miljoen zendingen per jaar
Manager Logistiek Wehkamp Hanny Kapelle