“Poort van Lienden”, Winkelcentrum

Magazines | Rivierenland Business nummer 1 2015

Uniek project Poort van Lienden verenigt Liendense winkeliers

In Lienden gaat iets unieks gebeuren. Diverse winkels die zich her en der verspreid in Lienden bevinden, hebben ervoor gekozen om zich te verenigen in een compact winkelcentrum dat ze de “Poort van Lienden” noemen.

Een toepasselijke naam, omdat het zich op industriegebied De Hofstede bij de entree van het dorp Lienden bevindt, op het enorme terrein waar Transportbedrijf Vonk & Co jarenlang gevestigd was. Sinds 2009 bevindt Vonk & Co zich op bedrijventerrein Medel in Tiel, omdat door de groei in de loop van de jaren het terrein toch te klein was geworden.

Unieke locatie

Na een lastige start is Vonk er met diverse ondernemers uit Lienden in geslaagd de handen ineen te slaan om unaniem tot deze winkelclustering te komen. “Het is een unieke locatie voor het dorp om deze winkelclustering vorm te kunnen geven”, aldus Eef Vonk. “Het ligt nabij de provinciale weg, wat de bereikbaarheid ten goede komt. Het vrachtverkeer kan er makkelijk en veilig buiten het winkelgebied en ver van de scholen en woonwijken laden en lossen. Daarnaast is het terrein groot genoeg om ruim voldoende parkeergelegenheid te realiseren.”

De winkeliers

Met name de ruime parkeergelegenheid is een belangrijk item voor Adrie Timmer. “Klantvriendelijkheid staat voorop”, meent hij. Ook Timmer ziet de kracht van het nieuw te vormen winkelcentrum. De C1000 is daarom één van de winkels, die dit gebied tot een succes kunnen maken. Ook de Etos verhuist mee naar de nieuwe locatie.

Leo van Beusichem en Poort van Lienden-coördinator Arjan van Harn zijn reeds in een vroeg stadium bij de ontwikkeling betrokken en zijn dringend aan uitbreiding en vernieuwing van hun winkels toe. “Als ondernemers die naar de toekomst kijken, moeten we nu handelen, anders is het te laat. Deze mogelijkheid krijgen we maar één keer, dat moeten we ons goed realiseren. Maar deze ontwikkeling heeft ook voordelen voor de bewoners van Lienden. Het gebied is logistiek veel veiliger en het zorgt ervoor dat de winkels in het dorp ook op langere termijn hun bestaansrecht behouden. Zeker gezien de vergrijzing vinden wij dat erg belangrijk”.

Joost Okhuizen wil als HEMA-ondernemer en inwoner van Ommeren graag een HEMA realiseren binnen het plangebied, “Lienden is een bijzonder dorp, circa 11.000 m² winkelgebied creëren kan niet overal, maar in dit plan geloven wij!”

Recreatie en sportiviteit

Naast de C1000 Timmer, Van Harn’s Speciaalzaak ‘De Zwaan’, Van Beusichem Doe-het-zelf en de HEMA hebben ook een aantal andere veelal Liendense ondernemers zich aangemeld bij de Poort van Lienden zoals een bloemist, een speelgoedhandel, een boekhandel, een kledingwinkels, een vloerenhandel en een giftshop. Nieuw is Style Cycles uit Tiel. De rijwielsector keert dus na jaren van afwezigheid weer terug in Lienden! Ideaal voor de fietsende Liendenaren. Daarnaast sluit het ook prima aan bij de recreatieve ambities van de gemeente Buren. En als we het dan toch over recreatieve en sportieve ambities hebben, ook Sport Health & Beauty Centrum Juliën is een groot voorstander van de ontwikkeling. Ondernemer Juliën van der Slikke heeft aangeven weer genoeg nieuwe mogelijkheden te zien om zijn visie op onderscheidend ondernemerschap verder te etaleren.

De ontwikkeling

Ondanks de positieve ontwikkelingen zijn er nog genoeg hobbels die genomen moeten worden, voordat winkelcentrum Poort van Lienden haar deuren kan openen. Vonk heeft hiertoe in een vroeg stadium A12 Architecten BNA uit Veenendaal ingeschakeld, onder wiens regie het plan zover heeft kunnen komen. Directeur Ton Bons zegt hierover: “Wij zijn bijzonder blij deze ontwikkeling te kunnen begeleiden, rechtstreeks met enthousiaste en betrokken winkeliers. We hebben er veel respect voor dat zij de kans zien in deze economische roerige tijden ook daadwerkelijk en mèt elkaar de mouwen op te stropen om de Poort van Lienden tot een succes te maken. Wij zijn daarnaast ook erg blij dat wethouder Gert-Jan van Ingen, namens het College en de Gemeenteraad, na een aantal strenge voorwaarden waar we aan moesten voldoen en waar we ruimschoots aan hebben voldaan, achter het plan staat en de medewerking van de gemeente heeft toegezegd. Dit heeft bijvoorbeeld direct gevolg gehad voor de provinciale medewerking”.

Openingsfeest in 2012?

Al met al is de ontwikkeling een unieke maar vooral belangrijke ontwikkeling voor een dorp als Lienden, waar ondernemers uiteindelijk toch een vuist naar de toekomst kunnen, maar ook durven, maken. Als de samenwerking van de gemeente met alle betrokken partijen zich voortzet zoals op dit moment, lijkt het erop dat eind 2012 de deuren van winkelcentrum Poort van Lienden geopend kunnen worden. Het spreekt voor zich dat de ondernemers van de Poort van Lienden dit met de inwoners zullen gaan vieren.

Bij inhoudelijke vragen over het project kunt u informatie inwinnen bij Dirk van Suilichem, projectcoördinator bij A12 Architecten BNA, T. 0318 – 519 008. Voor alle andere vragen kunt u terecht bij Arjan van Harn, coördinator Poort van Lienden, T. 06 – 53 54 56 76.”

Een toepasselijke naam, omdat het zich op industriegebied De Hofstede bij de entree van het dorp Lienden bevindt, op het enorme terrein waar Transportbedrijf Vonk & Co jarenlang gevestigd was. Sinds 2009 bevindt Vonk & Co zich op bedrijventerrein Medel in Tiel, omdat door de groei in de loop van de jaren het terrein toch te klein was geworden.

Unieke locatie

Na een lastige start is Vonk er met diverse ondernemers uit Lienden in geslaagd de handen ineen te slaan om unaniem tot deze winkelclustering te komen. “Het is een unieke locatie voor het dorp om deze winkelclustering vorm te kunnen geven”, aldus Eef Vonk. “Het ligt nabij de provinciale weg, wat de bereikbaarheid ten goede komt. Het vrachtverkeer kan er makkelijk en veilig buiten het winkelgebied en ver van de scholen en woonwijken laden en lossen. Daarnaast is het terrein groot genoeg om ruim voldoende parkeergelegenheid te realiseren.”

De winkeliers

Met name de ruime parkeergelegenheid is een belangrijk item voor Adrie Timmer. “Klantvriendelijkheid staat voorop”, meent hij. Ook Timmer ziet de kracht van het nieuw te vormen winkelcentrum. De C1000 is daarom één van de winkels, die dit gebied tot een succes kunnen maken. Ook de Etos verhuist mee naar de nieuwe locatie.

Leo van Beusichem en Poort van Lienden-coördinator Arjan van Harn zijn reeds in een vroeg stadium bij de ontwikkeling betrokken en zijn dringend aan uitbreiding en vernieuwing van hun winkels toe. “Als ondernemers die naar de toekomst kijken, moeten we nu handelen, anders is het te laat. Deze mogelijkheid krijgen we maar één keer, dat moeten we ons goed realiseren. Maar deze ontwikkeling heeft ook voordelen voor de bewoners van Lienden. Het gebied is logistiek veel veiliger en het zorgt ervoor dat de winkels in het dorp ook op langere termijn hun bestaansrecht behouden. Zeker gezien de vergrijzing vinden wij dat erg belangrijk”.

Joost Okhuizen wil als HEMA-ondernemer en inwoner van Ommeren graag een HEMA realiseren binnen het plangebied, “Lienden is een bijzonder dorp, circa 11.000 m² winkelgebied creëren kan niet overal, maar in dit plan geloven wij!”

Recreatie en sportiviteit

Naast de C1000 Timmer, Van Harn’s Speciaalzaak ‘De Zwaan’, Van Beusichem Doe-het-zelf en de HEMA hebben ook een aantal andere veelal Liendense ondernemers zich aangemeld bij de Poort van Lienden zoals een bloemist, een speelgoedhandel, een boekhandel, een kledingwinkels, een vloerenhandel en een giftshop. Nieuw is Style Cycles uit Tiel. De rijwielsector keert dus na jaren van afwezigheid weer terug in Lienden! Ideaal voor de fietsende Liendenaren. Daarnaast sluit het ook prima aan bij de recreatieve ambities van de gemeente Buren. En als we het dan toch over recreatieve en sportieve ambities hebben, ook Sport Health & Beauty Centrum Juliën is een groot voorstander van de ontwikkeling. Ondernemer Juliën van der Slikke heeft aangeven weer genoeg nieuwe mogelijkheden te zien om zijn visie op onderscheidend ondernemerschap verder te etaleren.

De ontwikkeling

Ondanks de positieve ontwikkelingen zijn er nog genoeg hobbels die genomen moeten worden, voordat winkelcentrum Poort van Lienden haar deuren kan openen. Vonk heeft hiertoe in een vroeg stadium A12 Architecten BNA uit Veenendaal ingeschakeld, onder wiens regie het plan zover heeft kunnen komen. Directeur Ton Bons zegt hierover: “Wij zijn bijzonder blij deze ontwikkeling te kunnen begeleiden, rechtstreeks met enthousiaste en betrokken winkeliers. We hebben er veel respect voor dat zij de kans zien in deze economische roerige tijden ook daadwerkelijk en mèt elkaar de mouwen op te stropen om de Poort van Lienden tot een succes te maken. Wij zijn daarnaast ook erg blij dat wethouder Gert-Jan van Ingen, namens het College en de Gemeenteraad, na een aantal strenge voorwaarden waar we aan moesten voldoen en waar we ruimschoots aan hebben voldaan, achter het plan staat en de medewerking van de gemeente heeft toegezegd. Dit heeft bijvoorbeeld direct gevolg gehad voor de provinciale medewerking”.

Openingsfeest in 2012?

Al met al is de ontwikkeling een unieke maar vooral belangrijke ontwikkeling voor een dorp als Lienden, waar ondernemers uiteindelijk toch een vuist naar de toekomst kunnen, maar ook durven, maken. Als de samenwerking van de gemeente met alle betrokken partijen zich voortzet zoals op dit moment, lijkt het erop dat eind 2012 de deuren van winkelcentrum Poort van Lienden geopend kunnen worden. Het spreekt voor zich dat de ondernemers van de Poort van Lienden dit met de inwoners zullen gaan vieren.

Bij inhoudelijke vragen over het project kunt u informatie inwinnen bij Dirk van Suilichem, projectcoördinator bij A12 Architecten BNA, T. 0318 – 519 008. Voor alle andere vragen kunt u terecht bij Arjan van Harn, coördinator Poort van Lienden, T. 06 – 53 54 56 76.”

Het plangebied met op de voorgrond het centrum van Julien en helemaal links garage De Haas. Linksboven de nieuwe C1000/Etos en rechtsboven de hallen waar alle winkels in zijn gesitueerd.

De fruitteelt is van oudsher sterk in de regio Rivierenland verankerd

Fruitpact

‘Samen sterk voor fruit in het Rivierenland!’

De fruitteelt is van oudsher sterk in de regio Rivierenland verankerd en heeft veel aanverwante bedrijvigheid, onderwijs en toerisme aangetrokken. Het Fruitpact, een samenwerkingsverband tussen overheid en bedrijfsleven in Rivierenland: de Betuwe, het Land van Maas en Waal en de Bommelerwaard, onderstreept het belang hiervan. “Wij willen de Nederlandse en internationale concurrentiepositie van het fruitcluster versterken en uitbouwen”, aldus Frank Engelbart, programmamanager van het Fruitpact.

“Dit willen wij onder meer bereiken met haalbare doelstellingen en concrete projecten, die op korte en lange termijn tastbaar resultaat opleveren”, vervolgt hij. “Voor grote en kleine bedrijven, maar ook voor werkgevers, werknemers en inwoners.”

Volgens hem is de fruitsector lange tijd een ondergeschoven kindje in Rivierenland geweest.

“Zelfs het Provinciehuis had geen idee hoe belangrijk fruit voor dit gebied is. Uit onderzoek is echter gebleken dat het totale fruitcluster in Rivierenland een integrale productiewaarde van bijna €500 miljoen euro heeft. De sociaaleconomische betekenis voor de regio wordt bovendien onderstreept door de werkgelegenheid die het cluster genereert: ruim 6.600 arbeidsplaatsen. De tijd is er dan ook rijp voor om deze belangrijke groene economie op de nationale kaart te zetten.”

Projecten

Alle partijen in het fruit krijgen met het Fruitpact een flinke steun in de rug om samen ambities te realiseren, die elke partij afzonderlijk moeilijk kan waarmaken. “De kracht van het Fruitpact zit in de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en regionale overheid, versterkt door een grote persoonlijke betrokkenheid”, vertelt Frank Engelbart. “Zo hebben we inmiddels 19 projecten gerealiseerd en zullen er nog vele volgen. Wanneer een projectplan is goedgekeurd door de stuurgroep, krijgt de projectleider ondersteuning vanuit het Fruitpact om het beoogde resultaat te kunnen realiseren. Eén of enkele stuurgroepleden ´adopteren´ namelijk het project, wat garant staat voor bestuurlijke ondersteuning zoals het leggen van de juiste contacten en het aanvragen van subsidies.”

Onderwerpen die in de projecten naar voren komen variëren van ‘Regelgeving teeltondersteunde voorzieningen’ en ‘Duurzame energie en koeling’ tot ‘Leergang ondernemersvaardigheden en de ‘MVO-scan.’ “De projecten zijn zeer divers”, beaamt hij. “Bij de ‘Leergang ondernemersvaardigheden’ worden ondernemers uit de sector bijvoorbeeld getraind in ondernemersvaardigheden. Ondernemers uit de fruitsector hebben vaak een grote liefde voor het vak, maar houden zich vaak minder bezig met het ondernemerschap. Tijdens deze leergang wordt hen het ondernemerschap bijgebracht en leren zij hun concurrentiekracht te verbeteren.”

Toerisme

Volgens Frank Engelbart zit het Fruitpact inmiddels goed op koers. “We merken dat de fruitondernemers weer meer trots op hun cluster zijn en de sector serieus wordt genomen. Toch staan er nog voldoende punten op de agenda. Zo willen we nog meer gaan benadrukken dat de fruitteelt niet alleen belangrijk is voor de bedrijvigheid, maar tevens voor de recreatie en het toerisme in de regio van onschatbare waarde is. Met zijn allen zullen wij ons hier voor in gaan zetten. Ons motto luidt dan ook niet voor niets: ‘Samen sterk voor fruit in het Rivierenland!’”

info@fruitpact.nl • www.fruitpact.nl

“Dit willen wij onder meer bereiken met haalbare doelstellingen en concrete projecten, die op korte en lange termijn tastbaar resultaat opleveren”, vervolgt hij. “Voor grote en kleine bedrijven, maar ook voor werkgevers, werknemers en inwoners.”

Volgens hem is de fruitsector lange tijd een ondergeschoven kindje in Rivierenland geweest.

“Zelfs het Provinciehuis had geen idee hoe belangrijk fruit voor dit gebied is. Uit onderzoek is echter gebleken dat het totale fruitcluster in Rivierenland een integrale productiewaarde van bijna €500 miljoen euro heeft. De sociaaleconomische betekenis voor de regio wordt bovendien onderstreept door de werkgelegenheid die het cluster genereert: ruim 6.600 arbeidsplaatsen. De tijd is er dan ook rijp voor om deze belangrijke groene economie op de nationale kaart te zetten.”

Projecten

Alle partijen in het fruit krijgen met het Fruitpact een flinke steun in de rug om samen ambities te realiseren, die elke partij afzonderlijk moeilijk kan waarmaken. “De kracht van het Fruitpact zit in de nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven en regionale overheid, versterkt door een grote persoonlijke betrokkenheid”, vertelt Frank Engelbart. “Zo hebben we inmiddels 19 projecten gerealiseerd en zullen er nog vele volgen. Wanneer een projectplan is goedgekeurd door de stuurgroep, krijgt de projectleider ondersteuning vanuit het Fruitpact om het beoogde resultaat te kunnen realiseren. Eén of enkele stuurgroepleden ´adopteren´ namelijk het project, wat garant staat voor bestuurlijke ondersteuning zoals het leggen van de juiste contacten en het aanvragen van subsidies.”

Onderwerpen die in de projecten naar voren komen variëren van ‘Regelgeving teeltondersteunde voorzieningen’ en ‘Duurzame energie en koeling’ tot ‘Leergang ondernemersvaardigheden en de ‘MVO-scan.’ “De projecten zijn zeer divers”, beaamt hij. “Bij de ‘Leergang ondernemersvaardigheden’ worden ondernemers uit de sector bijvoorbeeld getraind in ondernemersvaardigheden. Ondernemers uit de fruitsector hebben vaak een grote liefde voor het vak, maar houden zich vaak minder bezig met het ondernemerschap. Tijdens deze leergang wordt hen het ondernemerschap bijgebracht en leren zij hun concurrentiekracht te verbeteren.”

Toerisme

Volgens Frank Engelbart zit het Fruitpact inmiddels goed op koers. “We merken dat de fruitondernemers weer meer trots op hun cluster zijn en de sector serieus wordt genomen. Toch staan er nog voldoende punten op de agenda. Zo willen we nog meer gaan benadrukken dat de fruitteelt niet alleen belangrijk is voor de bedrijvigheid, maar tevens voor de recreatie en het toerisme in de regio van onschatbare waarde is. Met zijn allen zullen wij ons hier voor in gaan zetten. Ons motto luidt dan ook niet voor niets: ‘Samen sterk voor fruit in het Rivierenland!’”

info@fruitpact.nl • www.fruitpact.nl

Fruit in Rivierenland

Productie

De regio Rivierenland is van vitaal belang voor de fruitteelt in ons land: met bijna 30% van de productie heeft dit gebied een leidende positie in Nederland. Vrijwel alle grond is in gebruik voor hardfruit; in enkele gemeenten zien we ook zachtfruit in de cijfers terug. Samen produceren de fruittelers in het Rivierenland 173 miljoen kilo fruit, met een waarde van meer dan €95 miljoen.

Uit meest recente cijfers (2010) blijkt dat het totale fruitproductie-areaal in Rivierenland in de afgelopen vijf jaar licht is gegroeid tot ruim 4.100 hectare groot, waarvan 60% in de gemeenten Buren, Geldermalsen en Neerijnen ligt. Van de circa 2.600 Hollandse fruittelers zijn er anno 2010 ongeveer 600 gevestigd in Rivierenland. Dat is veruit het grootste aantal telers in één provincie; Zeeland bekleedt een tweede plaats met ruim 300 telers. De schaalvergroting zet zich ook in Rivierenland door: in de afgelopen vijf jaar is het aantal telers met 100 gedaald, maar het areaal is stabiel en zelfs licht gegroeid.

Van teelt naar cluster

In de loop der jaren hebben zich veel bedrijven in de regio Rivierenland gevestigd die verbonden zijn met de fruitteelt, de zogenoemde clusterpartners. Inmiddels zijn dit zo’n 150 bedrijven in fruitgerelateerde handel, logistiek en dienstverlening, die samen zorgen voor circa €400 miljoen extra productiewaarde.

Het totale fruitcluster

Het totale fruitcluster in het Rivierenland heeft een integrale productiewaarde van bijna €500 miljoen. Qua werkgelegenheid genereert dit cluster ruim 6.600 arbeidsplaatsen.

Dragende organisaties Fruitpact

Het Fruitpact maakt onderdeel uit van het tuinbouwprogramma Greenport Betuwse Bloem en is mede mogelijk gemaakt door de provincie Gelderland.

• Frugi Venta (Groenten- en fruit Handelsplatform NL)

• Gemeente Buren

• Gemeente Geldermalsen

• Gemeente Neerijnen

• Kamer van Koophandel Midden-Nederland

• Koninklijke Fruitmasters Groep U.A.

• Nederlandse Fruittelers Organisatie (NFO)

• Provincie Gelderland

• Rabobank West-Betuwe

• Werkgroep Buren (handel en telers)

Betuwse fruittelers versterken elkaar Fruithandel in Rivierenland: een supergezonde sector

Over smaak valt niet te twisten. Daarom brengen de Betuwse fruittelers al jaren de meest uiteenlopende rassen op de markt, met ieder zijn eigen specifieke smaak. De fruithandel in Rivierenland speelt zich af op het grootste aaneengesloten gebied van ons land. Logisch dus dat de telers elkaar onderling versterken, ieder vanuit zijn eigen klantenkring. Een kijkje achter de schermen van een supergezonde sector.

De Betuwe is het belangrijkste fruitproductiegebied van Nederland. In het vruchtbare Rivierengebied wordt al generaties lang fruit geteelt; de streek kenmerkt zich door uitgestrekte boomgaarden, omgeven door fruitteelt- en fruithandelsbedrijven en fruitveilingen. De fruitsector is van groot sociaal-economische betekenis voor Rivierenland: gezamenlijk leveren de fruittelers meer dan dertig procent van de gehele fruitproductie in ons land. Jaarlijks wordt alleen al in de gemeente Buren meer dan 150 miljoen kilo fruit verwerkt; naast appels en peren zijn ook pruimen en kersen belangrijk voor de totale productie. Samen met de fruitgerelateerde handel, logistiek en dienstverlening zijn de fruittelers één van de grootste werkgevers van het gebied.

Van generatie op generatie

De fruitsector bestaat voor het merendeel uit familiebedrijven die hun kennis en kunde al generaties lang doorgeven. De meeste ondernemingen hebben een historie van meer dan honderd jaar. Bij Gebr. Van Blijderveen Fruit in Ingen staat Eef van Blijderveen met zijn zoons aan het roer. Drijvende kracht achter FruitNL in Ommeren is Kees van Blijderveen jr., samen met zijn vader Kees sr. Marius van Arkel is bij familiebedrijf Fruitstation Van Arkel in Eck en Wiel verantwoordelijk voor de productie, zijn twee zussen runnen de sorteerbedrijven. Jan van Sijll heeft in Ingen behalve een fruitpakstation ook eigen fruit en een landwinkel met streekproducten. Gezamenlijk geven deze ervaren fruittelers hun visie op de actualiteit, ze blikken terug op hun rijke historie en ze kijken naar toekomstige ontwikkelingen. “Onze producten zijn extreem gezond. Dat proef je: nergens vind je zulke lekkere, frisse appels als in de Betuwe.”

Doen waar je goed in bent

Over schaalvergroting zijn de telers eensgezind: steeds groter worden om te kunnen overleven is nergens voor nodig. “Je moet doen waar je goed in bent”, stelt Kees van Blijderveen. “In onze branche is het eerder zinvol om je te specialiseren; bijvoorbeeld door je te verdiepen in nieuwe rassen. Schaalvergroting kan namelijk ook tegen je gaan werken. En door te opereren in een nichemarkt, biedt samenwerking met andere telers ook mogelijkheden. Ieder concentreert zich op zijn eigen product en klantenkring, maar door ons gezamenlijk te presenteren als grootste fruitgebied van Nederland profileren we ons ook sterk.” Marius van Arkel vult aan: “Familiebedrijven zijn sterke en kapitaalkrachtige bedrijven waar met passie keihard wordt gewerkt. ‘Mond houden, hard werken’, was generatie op generatie het motto. Liefde voor het vak en je onderscheiden door specialisatie zijn veel belangrijker dan de omvang van je bedrijf.”

Smaken verschillen

De vier fruittelers onderscheiden zich niet alleen door vakkennis en inzet, de passie voor fruit is bij elk van hen voelbaar. Kees van Blijderveen deelt bijvoorbeeld al jaren bij evenementen gratis appels aan kinderen uit. “Wij promoten ons product graag op een positieve manier. En ieder kind houdt van appels; ons eetpatroon verandert, maar fruit zal altijd een belangrijk onderdeel van ons voedsel blijven.”

Hoewel er in Europa het afgelopen jaar zo’n dertig nieuwe rassen op de markt zijn gekomen, blijven traditionele appels als Elstar, Jonagold en Golden Delicious oneindig populair, merken de telers. Maar ook nieuwe rassen als Kanzi, Junami en Wellant vallen in de smaak, weet Jan van Sijll. “Net als bij peren het nieuwe ras Sweet Sensation opvalt. Smaken verschillen nu eenmaal. Opmerkelijk is dat mensen in mediterrane landen de voorkeur hebben voor een zoete appel; meer noordelijk prefereren mensen een appel met een frisse en iets zure bite. Overigens zijn de appels in de herfst het lekkerst. Hoe langer ze aan de boom hangen, hoe intensiever de smaak.”

Arbeidsintensief product

In de Betuwe werken de fruittelers zonder GMO-gelden (Gemeenschappelijke Markt Ordening). Marius van Arkel licht toe: “Zelfs zonder subsidie handhaven we onze krachtige marktpositie. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door gewoon keihard te werken en dag en nacht met ons product bezig te zijn. Van oudsher wonen telers bij hun bedrijf; bij ons gaat de kweek, teelt, opslag en afzet continu door. Het fruit wordt met de hand geplukt en is dus een arbeidsintensief product, ook qua koeling en transport.” Concurrentie komt vooral uit Oost-Europa, weet Eef van Blijderveen. “In ons land word je bedolven onder wet- en regelgeving en eisen op het gebied van milieubelasting. Maar ik durf te stellen dat onze appels en peren gezonder zijn dan biologisch fruit. In de Betuwe kweken we al jarenlang op een eerlijke en milieuvriendelijke manier.”

Gezonde toekomst

De vier ondernemers zien de toekomst van het Betuwse fruit met vertrouwen tegemoet. “Ondanks de toenemende concurrentie, zijn we een gezonde en bloeiende sector”, concludeert Jan van Sijll. “Met van oudsher sterke bedrijven kunnen we ook in de toekomst trendsetter blijven. Betuws fruit blijft altijd bestaan.”

• Blijderveen Fruit, De Brei 9

4031 JE Ingen, T. 0344-601224

www.blijderveenfruit.nl

• Fruitstation van Arkel, Beatrixstraat 51

4024 HL Eck en Wiel, T. 06-22940413

www.fruitstationvanarkel.nl

• Fruitpakstation Jan van Sijll

Culekampseweg 1, 4031 JG Ingen

T. 0344-689950

www.vansijllfruit.nl

• H.C. van Blijderveen, Dr. Guépinlaan 11

4032 NH Ommeren, T. 0344-609970

www.fruitnl.com

(vlnr) Kees Blijderveen jr, Marius van Arkel,

Jan van Sijll en Eef van Blijderveen.

De Betuwe is het belangrijkste fruitproductiegebied van Nederland. In het vruchtbare Rivierengebied wordt al generaties lang fruit geteelt; de streek kenmerkt zich door uitgestrekte boomgaarden, omgeven door fruitteelt- en fruithandelsbedrijven en fruitveilingen. De fruitsector is van groot sociaal-economische betekenis voor Rivierenland: gezamenlijk leveren de fruittelers meer dan dertig procent van de gehele fruitproductie in ons land. Jaarlijks wordt alleen al in de gemeente Buren meer dan 150 miljoen kilo fruit verwerkt; naast appels en peren zijn ook pruimen en kersen belangrijk voor de totale productie. Samen met de fruitgerelateerde handel, logistiek en dienstverlening zijn de fruittelers één van de grootste werkgevers van het gebied.

Van generatie op generatie

De fruitsector bestaat voor het merendeel uit familiebedrijven die hun kennis en kunde al generaties lang doorgeven. De meeste ondernemingen hebben een historie van meer dan honderd jaar. Bij Gebr. Van Blijderveen Fruit in Ingen staat Eef van Blijderveen met zijn zoons aan het roer. Drijvende kracht achter FruitNL in Ommeren is Kees van Blijderveen jr., samen met zijn vader Kees sr. Marius van Arkel is bij familiebedrijf Fruitstation Van Arkel in Eck en Wiel verantwoordelijk voor de productie, zijn twee zussen runnen de sorteerbedrijven. Jan van Sijll heeft in Ingen behalve een fruitpakstation ook eigen fruit en een landwinkel met streekproducten. Gezamenlijk geven deze ervaren fruittelers hun visie op de actualiteit, ze blikken terug op hun rijke historie en ze kijken naar toekomstige ontwikkelingen. “Onze producten zijn extreem gezond. Dat proef je: nergens vind je zulke lekkere, frisse appels als in de Betuwe.”

Doen waar je goed in bent

Over schaalvergroting zijn de telers eensgezind: steeds groter worden om te kunnen overleven is nergens voor nodig. “Je moet doen waar je goed in bent”, stelt Kees van Blijderveen. “In onze branche is het eerder zinvol om je te specialiseren; bijvoorbeeld door je te verdiepen in nieuwe rassen. Schaalvergroting kan namelijk ook tegen je gaan werken. En door te opereren in een nichemarkt, biedt samenwerking met andere telers ook mogelijkheden. Ieder concentreert zich op zijn eigen product en klantenkring, maar door ons gezamenlijk te presenteren als grootste fruitgebied van Nederland profileren we ons ook sterk.” Marius van Arkel vult aan: “Familiebedrijven zijn sterke en kapitaalkrachtige bedrijven waar met passie keihard wordt gewerkt. ‘Mond houden, hard werken’, was generatie op generatie het motto. Liefde voor het vak en je onderscheiden door specialisatie zijn veel belangrijker dan de omvang van je bedrijf.”

Smaken verschillen

De vier fruittelers onderscheiden zich niet alleen door vakkennis en inzet, de passie voor fruit is bij elk van hen voelbaar. Kees van Blijderveen deelt bijvoorbeeld al jaren bij evenementen gratis appels aan kinderen uit. “Wij promoten ons product graag op een positieve manier. En ieder kind houdt van appels; ons eetpatroon verandert, maar fruit zal altijd een belangrijk onderdeel van ons voedsel blijven.”

Hoewel er in Europa het afgelopen jaar zo’n dertig nieuwe rassen op de markt zijn gekomen, blijven traditionele appels als Elstar, Jonagold en Golden Delicious oneindig populair, merken de telers. Maar ook nieuwe rassen als Kanzi, Junami en Wellant vallen in de smaak, weet Jan van Sijll. “Net als bij peren het nieuwe ras Sweet Sensation opvalt. Smaken verschillen nu eenmaal. Opmerkelijk is dat mensen in mediterrane landen de voorkeur hebben voor een zoete appel; meer noordelijk prefereren mensen een appel met een frisse en iets zure bite. Overigens zijn de appels in de herfst het lekkerst. Hoe langer ze aan de boom hangen, hoe intensiever de smaak.”

Arbeidsintensief product

In de Betuwe werken de fruittelers zonder GMO-gelden (Gemeenschappelijke Markt Ordening). Marius van Arkel licht toe: “Zelfs zonder subsidie handhaven we onze krachtige marktpositie. Hoe we dat voor elkaar krijgen? Door gewoon keihard te werken en dag en nacht met ons product bezig te zijn. Van oudsher wonen telers bij hun bedrijf; bij ons gaat de kweek, teelt, opslag en afzet continu door. Het fruit wordt met de hand geplukt en is dus een arbeidsintensief product, ook qua koeling en transport.” Concurrentie komt vooral uit Oost-Europa, weet Eef van Blijderveen. “In ons land word je bedolven onder wet- en regelgeving en eisen op het gebied van milieubelasting. Maar ik durf te stellen dat onze appels en peren gezonder zijn dan biologisch fruit. In de Betuwe kweken we al jarenlang op een eerlijke en milieuvriendelijke manier.”

Gezonde toekomst

De vier ondernemers zien de toekomst van het Betuwse fruit met vertrouwen tegemoet. “Ondanks de toenemende concurrentie, zijn we een gezonde en bloeiende sector”, concludeert Jan van Sijll. “Met van oudsher sterke bedrijven kunnen we ook in de toekomst trendsetter blijven. Betuws fruit blijft altijd bestaan.”

• Blijderveen Fruit, De Brei 9

4031 JE Ingen, T. 0344-601224

www.blijderveenfruit.nl

• Fruitstation van Arkel, Beatrixstraat 51

4024 HL Eck en Wiel, T. 06-22940413

www.fruitstationvanarkel.nl

• Fruitpakstation Jan van Sijll

Culekampseweg 1, 4031 JG Ingen

T. 0344-689950

www.vansijllfruit.nl

• H.C. van Blijderveen, Dr. Guépinlaan 11

4032 NH Ommeren, T. 0344-609970

www.fruitnl.com

Helicon Geldermalsen

erkent de urgentie!

Helicon Opleidingen MBO Geldermalsen profileert zich als een betrokken regionale aanbieder van o.a. de Greenport opleidingen, recreatie, ecologie, natuur-ontwikkeling en -beleving. Dit allemaal om de ontwikkeling van de het platteland te ondersteunen.

Helicon Geldermalsen herkent met name de urgentie op deze arbeidsmarkt en stelt zich ondernemend op in het aanbod van trainingen en opleidingen, teneinde werkgevers te ondersteunen bij goed en gekwalificeerd personeel, toegerust om (nieuwe) interessante carrières uit te bouwen.

Urgentie? John Kotter, autoriteit op gebied van leiderschap en verandermanagement, geeft aan: “Bedrijven hebben lang kunnen overleven zonder in beweging te komen, maar die tijd is voorbij; de snelheid van ontwikkelingen in de wereld en de toenemende concurrentie maken veranderingen steeds urgenter.” (Kotter, 2008)

De focus ligt op de Greenports, voortgekomen uit de vakopleidingen voor de tuinbouw, zoals o.a. fruitteelt en boomteelt. Daarbij draait het om (internationale) handel van miljoenen producten, zoals bloemen, groente, fruit en bomen. In Nederland zijn momenteel vijf Greenports en daar werken ruim 260.000 mensen.

In de Greenport(s) Visie 2040 stelt de sector Europa en de nieuwe afzetmarkten centraal. Het opbouwen van internationale marktposities, het adequaat inrichten van de ruimte, het realiseren van een goede bereikbaarheid en het verduurzamen van de tuinbouw zijn uitdagend en eisen ondernemerschap.

Dit vergt een nieuwe kijk op opleidingen en de sector. De Greenport ontwikkelingen zijn van invloed op alle niveaus van het productieproces; van teler tot consument. Vraagstukken rondom duurzaamheid, energiebronnen, kringloopprocessen en maatschappelijke ontwikkelingen spelen een belangrijke rol.

In de Greenport opleidingen van Helicon Geldermalsen, Groente en Fruit, Boom- en Sierteelt en Business, is ondernemerschap, naast vakmanschap, de rode draad door de opleidingen heen… op alle niveaus. Helicon Geldermalsen werkt hierbij samen met een breed regionaal netwerk van ondernemers uit het bedrijfsleven, zoals de Nederlandse Fruitteelt Organisatie, Ondernemersvereniging Laanboomteelt Opheusden, De Betuwse Bloem, Landgoed Mariënwaerdt, Fruitmasters, plantkundig onderzoekscentrum te Randwijk van WUR, Wageningen Universiteit.

Een toonaangevend project, waarbij de ontwikkelingen in de sector en het bedrijfsleven het uitgangspunt zijn en vertaalt wordt naar opleidingen van en voor de regio.

Helicon Geldermalsen is direct betrokken bij de Groene Carrière, waar werkgevers regionaal samenwerken aan goed personeel. Werken en leren worden werkelijkheid in de groene sector.

In samenwerking met de Betuwse Bloem biedt Helicon Geldermalsen binnenkort opleidingen, diverse korte trainingen en themabijeenkomsten aan.

Om de kwaliteit van de opleidingen en cursussen in kleinschalig fruitsector op peil te houden en te versterken, is de Fruitacademie is in 2010 opgericht door de Nederlandse Fruittelers Organisatie, Helicon Geldermalsen en het Edudelta College Goes. Hiermee wil men de kloof tussen kennis en bedrijf verkleinen. Een Fruitacademie voor en door fruittelers, gericht op de toekomst van de sector.

Kortom, Helicon Geldermalsen heeft de handen aan de ploeg!

Meer informatie over Greenport

opleidingen: www.helicon.nl,

of neem contact op met Monique

Witlam, manager: m.witlam@helicon.nl.

Landwinkel De Culekamp gaat het web op

INGEN – Landwinkel De Culekamp opende anderhalf jaar geleden haar deuren in Ingen. Inmiddels is de ‘lekkerste winkel van de regio’ een populair adres geworden voor ambachtelijke levensmiddelen en lekkernijen. Om ook klanten van ver te bedienen, opent de landwinkel binnenkort een webwinkel. “Maar het blijft natuurlijk het gezelligste om langs te komen in de winkel.”

Sandra van Sijll bemerkte een aantal jaren geleden dat er behalve een buurtsuper niet zo bijster veel te winkelen was in haar woonplaats. En dat is ook niet zo gek, want Ingen is een landelijk en klein plaatsje in de Betuwe. Van Sijll maakte van de nood een deugd en opende in 2009 een landwinkel, waar de ambachtelijkheid aan alle kanten afdruipt.

“Het is een prachtige winkel geworden met een natuurlijk, houten interieur. Er zit zelfs nog een beetje schors op de toonbank”, lacht Van Sijll. Inmiddels is De Culekamp een begrip geworden in de regio. Het assortiment van de landwinkel is breed. Van brooddippers en desertsauzen, tot cakemixen en boerenkaas. “Er is voor elk wat wils. Je kunt hier terecht met je lekkere trek, voor bijvoorbeeld een reep ambachtelijke chocolade. Maar sommige klanten doen bij ons ook hun dagelijkse boodschappen.”

Bij het haardvuur

De Culekamp staat bekend om de rijk gevulde manden die Van Sijll thematisch heeft samengesteld onder noemers als ‘Puur genieten’ of ‘Biologisch’. “Ben je op zoek naar lekkernijen voor een gezellige avond bij het haardvuur, dan is de Avondmand heel geschikt. Daarin vindt je een heerlijk kaasje, wat nootjes, een fles biologische wijn en ander lekkers voor een sfeervolle avond.”

Maar bij De Culekamp kun je ook in een gezonde bui je hart ophalen. “We hebben heerlijke groente- en fruitmanden, of varianten met zelfgemaakte jam en boerenzuivelproducten.” Van Sijll koopt haar producten als het even kan lokaal in. “Om het dorp overeind te houden, maar ook omdat de kwaliteit gewoon top is.” Niet alle producten zijn overigens biologisch, vertelt de winkelier. “Iedereen kan hier terecht. Ook als je niet altijd biologisch wilt inkopen.”

En binnenkort is het gevarieerde aanbod van De Culekamp dus ook op internet te vinden. “De meeste producten zijn te vinden in de webshop”, zegt Van Sijll. “Maar we bieden ook de manden aan op het web.” Vermoedelijk gaat de webshop in de zomer online. Makkelijk en snel om een passend leuk kado door het hele land te laten bezorgen.

Hoewel de zomer feitelijk nog moet beginnen, bereidt De Culekamp zich ondertussen alvast weer voor op de kerstdagen. “Ja, daar zijn we noodgedwongen weer vroeg mee.” Heel gek is dat ook niet, want vorig jaar werd De Culekamp bedolven onder de aanvragen voor kerstpakketten en andere kerstgerelateerde geschenken. “Je kunt in de winkel als werkgever je kerstpakket zelf samenstellen, en dat spreekt veel mensen aan”, zegt Van Sijll.

Voorlopig is de winter nog even ver weg. Maar niet getreurd, op het sfeervolle terras bij De Culekamp is het juist in de zomer goed toeven. Midden tussen het Betuwse natuurschoon voel je de adem van de fruitbomen in je nek. “Een uitgelezen mogelijkheid om met een verfrissende smoothie en een stuk aardbeiencake eens even volledig tot rust te komen”, zegt Van Sijll. “De deuren staan open.”

Culekampseweg 1 • 4031 JG Ingen

T 0344-689950 • info@vansijllfruit.nl

www.vansijllfruit.nl

Boomkwekerij J.D. van de Bijl in Lienden

Bijna tweehonderd boomsoorten

vanuit Lienden heel Europa door

Puur vakmanschap, passie voor bomen en een bloeiende handelsgeest kenmerken al jarenlang de werkwijze van J.D. van de Bijl. Met vijfenzeventig hectare kwekerij behoort het bloeiende familiebedrijf tot de grootste kwekerijen in het laanboomcentrum Opheusden. Het bedrijf is gevestigd in Lienden, op de vruchtbare rivierkleigrond tussen de Rijn en de Waal.

De boomkwekerij van J.D. van de Bijl trekt langs de Provincialeweg in Lienden al van verre de aandacht: langgerekte rijen met laanbomen staan keurig in het gelid aan beide kanten van de weg. “Ruim zestig procent van onze kwekerij bevindt zich voor en achter het huis”, vertelt Jan van de Bijl even later in het kantoor van het familiebedrijf. “Dat is ook onze kracht; we zijn dag en nacht bij de kweek betrokken en kunnen snel anticiperen als klanten een beroep op ons doen.” Jan is verantwoordelijk voor de verkoop en logistiek van de laanboomkwekerij. Als kleinzoon van de oprichter Jan Dirk van de Bijl is hij één van de negen familieleden die actief is binnen het bedrijf. “In 1955 legde mijn grootvader de basis van de huidige kwekerij- en handelsonderneming. Momenteel staan mijn vader Marten en zijn broer Marius aan het roer; generatie op generatie is de specifieke kennis over het kweken van bomen doorgegeven. Ook op andere vlakken is het een voordeel dat we elkaar als familie door en door kennen. Wij hebben altijd aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen en iedereen weet exact waar de ander mee bezig is.”

Export door heel Europa

Sinds de oprichting van de kwekerij is er veel veranderd. Veertig jaar geleden verhuisde het familiebedrijf van Kesteren naar Lienden; langzamerhand werd de verkoop van fruit en vee afgestoten, zodat de onderneming zich volledig kon toeleggen op het kweken van bomen. Nu beschikt het bedrijf over vijfenzeventig hectare grond waarop bijna tweehonderd verschillende soorten bomen met de grootste zorg worden gekweekt. Bij Van de Bijl zijn momenteel achttien medewerkers actief.

In de begintijd waren het vooral lokale afnemers die bomen kochten, tegenwoordig doen grote kwekerijen, handelsondernemingen en andere grote afnemers dagelijks een beroep op Van de Bijl. “Maar liefst 95 procent wordt geëxporteerd naar landen door heel Europa”, legt Jan uit. “We leveren zowel aan Scandinavische landen als aan het Mediterrane gebied. Door het brede scala aan boomsoorten leveren wij zowel aan landen met een koud klimaat als aan landen met een warm klimaat.” Groeiende exportmarkten zijn Frankrijk en Oostbloklanden.

Groen maakt gelukkig

Uit onderzoek is gebleken dat een groene omgeving mensen gelukkiger maakt. Niet alleen zijn mensen die in een groen gebied wonen gezonder, ze hebben ook minder last van stress, ze zijn productiever en kunnen zich beter concentreren. Voor kinderen in een stedelijk gebied zijn groene buitenspeelplaatsen dan ook een must. Daarnaast bleek dat een groene omgeving waardeverhogend is voor woningen.

Kwaliteit door

vakmanschap

De hoogwaardige kwaliteit van de laan- en sierbomen van de kweker uit Lienden zijn het resultaat van vakmanschap en samenwerking. Specifieke kennis over het ambacht wordt doorgegeven van vader op zoon. “Uiteraard is een deel van het werk in de loop der jaren verder gemechaniseerd”, legt Jan uit. “Om efficiënt te kunnen werken en de fysieke belasting te beperken, is een deel van het werk mechanisch geworden. Maar de kwaliteit van de bomen wordt uiteindelijk bepaald door vakkennis: een goede kweker heeft oog voor het totale welzijn van een boom en verstaat de kunst van het snoeien. Zo ontstaan de rechte stammen met een perfecte kroonaanzet en een mooi ontwikkelde kroon. Een fijn vertakt wortelgestel zorgt ervoor dat de bomen zich gezond en sterk ontwikkelen.” Betuwse grond leent zich uitstekend voor het kweken van bomen, weet Jan. “De optimale, vruchtbare kleigrond is niet te zwaar en houdt voldoende vocht vast. Alleen verse aanplant moet bij extreme droogte beregend worden. Het kweken van bomen is een arbeidsintensief proces. Iets dat nu geplant wordt, is pas minimaal over vijf jaar leverbaar.”

Onderscheidend

assortiment

De boomkwekerij uit Lienden onderscheidt zich door een breed en interessant assortiment laan- en sierbomen. “Het vernieuwt zich nog steeds”, weet Jan van de Bijl. “Vroeger werden hoofdzakelijk esdoorns, platanen, eiken, populieren en wilgen gekweekt; nog altijd zijn dit gangbare soorten. Maar tegenwoordig is het assortiment enorm uitgebreid met nieuwe boomsoorten, onder andere uit Amerika. De amberboom en de Japanse noot zijn bijzonder, evenals de meerstammige solitairen die wij kweken. Deze bomen hebben meer volume, maar toch een transparante uitstraling.”

Van de Bijl onderscheidt zich ook door snelle levering. “In principe geldt bij ons dat bomen binnen 48 uur geleverd worden. Klanten die voor twaalf uur bestellen, krijgen hun levering de volgende dag binnen. Ons team bestaat uit zeer betrokken medewerkers die alle leveringen met de grootste zorg afhandelen. Doordat het grootste gedeelte van de kwekerij zich rondom het woonhuis concentreert, kunnen we ’s avonds ook zorg aan de bomen besteden. Bomen kweken is geen baan, voor ons is het een manier van leven.”

Boomkwekerij J.D. van de Bijl

Provincialeweg 1a, 4033 BP Lienden

T 0488-481580, F 0488-482759

info@jdvandebijl.nl

www.jdvandebijl.nl

J.D van de Bijl wordt gerund door een grote groep enthousiaste mensen

De boomkwekerij van J.D. van de Bijl trekt langs de Provincialeweg in Lienden al van verre de aandacht: langgerekte rijen met laanbomen staan keurig in het gelid aan beide kanten van de weg. “Ruim zestig procent van onze kwekerij bevindt zich voor en achter het huis”, vertelt Jan van de Bijl even later in het kantoor van het familiebedrijf. “Dat is ook onze kracht; we zijn dag en nacht bij de kweek betrokken en kunnen snel anticiperen als klanten een beroep op ons doen.” Jan is verantwoordelijk voor de verkoop en logistiek van de laanboomkwekerij. Als kleinzoon van de oprichter Jan Dirk van de Bijl is hij één van de negen familieleden die actief is binnen het bedrijf. “In 1955 legde mijn grootvader de basis van de huidige kwekerij- en handelsonderneming. Momenteel staan mijn vader Marten en zijn broer Marius aan het roer; generatie op generatie is de specifieke kennis over het kweken van bomen doorgegeven. Ook op andere vlakken is het een voordeel dat we elkaar als familie door en door kennen. Wij hebben altijd aan een half woord genoeg om elkaar te begrijpen en iedereen weet exact waar de ander mee bezig is.”

Export door heel Europa

Sinds de oprichting van de kwekerij is er veel veranderd. Veertig jaar geleden verhuisde het familiebedrijf van Kesteren naar Lienden; langzamerhand werd de verkoop van fruit en vee afgestoten, zodat de onderneming zich volledig kon toeleggen op het kweken van bomen. Nu beschikt het bedrijf over vijfenzeventig hectare grond waarop bijna tweehonderd verschillende soorten bomen met de grootste zorg worden gekweekt. Bij Van de Bijl zijn momenteel achttien medewerkers actief.

In de begintijd waren het vooral lokale afnemers die bomen kochten, tegenwoordig doen grote kwekerijen, handelsondernemingen en andere grote afnemers dagelijks een beroep op Van de Bijl. “Maar liefst 95 procent wordt geëxporteerd naar landen door heel Europa”, legt Jan uit. “We leveren zowel aan Scandinavische landen als aan het Mediterrane gebied. Door het brede scala aan boomsoorten leveren wij zowel aan landen met een koud klimaat als aan landen met een warm klimaat.” Groeiende exportmarkten zijn Frankrijk en Oostbloklanden.

Groen maakt gelukkig

Uit onderzoek is gebleken dat een groene omgeving mensen gelukkiger maakt. Niet alleen zijn mensen die in een groen gebied wonen gezonder, ze hebben ook minder last van stress, ze zijn productiever en kunnen zich beter concentreren. Voor kinderen in een stedelijk gebied zijn groene buitenspeelplaatsen dan ook een must. Daarnaast bleek dat een groene omgeving waardeverhogend is voor woningen.

Kwaliteit door

vakmanschap

De hoogwaardige kwaliteit van de laan- en sierbomen van de kweker uit Lienden zijn het resultaat van vakmanschap en samenwerking. Specifieke kennis over het ambacht wordt doorgegeven van vader op zoon. “Uiteraard is een deel van het werk in de loop der jaren verder gemechaniseerd”, legt Jan uit. “Om efficiënt te kunnen werken en de fysieke belasting te beperken, is een deel van het werk mechanisch geworden. Maar de kwaliteit van de bomen wordt uiteindelijk bepaald door vakkennis: een goede kweker heeft oog voor het totale welzijn van een boom en verstaat de kunst van het snoeien. Zo ontstaan de rechte stammen met een perfecte kroonaanzet en een mooi ontwikkelde kroon. Een fijn vertakt wortelgestel zorgt ervoor dat de bomen zich gezond en sterk ontwikkelen.” Betuwse grond leent zich uitstekend voor het kweken van bomen, weet Jan. “De optimale, vruchtbare kleigrond is niet te zwaar en houdt voldoende vocht vast. Alleen verse aanplant moet bij extreme droogte beregend worden. Het kweken van bomen is een arbeidsintensief proces. Iets dat nu geplant wordt, is pas minimaal over vijf jaar leverbaar.”

Onderscheidend

assortiment

De boomkwekerij uit Lienden onderscheidt zich door een breed en interessant assortiment laan- en sierbomen. “Het vernieuwt zich nog steeds”, weet Jan van de Bijl. “Vroeger werden hoofdzakelijk esdoorns, platanen, eiken, populieren en wilgen gekweekt; nog altijd zijn dit gangbare soorten. Maar tegenwoordig is het assortiment enorm uitgebreid met nieuwe boomsoorten, onder andere uit Amerika. De amberboom en de Japanse noot zijn bijzonder, evenals de meerstammige solitairen die wij kweken. Deze bomen hebben meer volume, maar toch een transparante uitstraling.”

Van de Bijl onderscheidt zich ook door snelle levering. “In principe geldt bij ons dat bomen binnen 48 uur geleverd worden. Klanten die voor twaalf uur bestellen, krijgen hun levering de volgende dag binnen. Ons team bestaat uit zeer betrokken medewerkers die alle leveringen met de grootste zorg afhandelen. Doordat het grootste gedeelte van de kwekerij zich rondom het woonhuis concentreert, kunnen we ’s avonds ook zorg aan de bomen besteden. Bomen kweken is geen baan, voor ons is het een manier van leven.”

Boomkwekerij J.D. van de Bijl

Provincialeweg 1a, 4033 BP Lienden

T 0488-481580, F 0488-482759

info@jdvandebijl.nl

www.jdvandebijl.nl

J.D. van de Bijl biedt bijna tweehonderd boomsoorten

De vraag naar meerstammige bomen neemt toe

delen:

Rivierenland Business nummer 1 2015

» LIC
Lees volledige uitgave online
Rivierenland Business nummer 5 2024
 
Rivierenland Business nummer 4 2024
 
Rivierenland Business nummer 3 2024
 
Rivierenland Business nummer 2 2024
Rivierenland Business nummer 1 2024
 
Rivierenland Business nummer 6 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2023
 
Rivierenland Business nummer 4 2023
Rivierenland Business nummer 3 2023
 
Rivierenland Business nummer 2 2023
 
Rivierenland Business nummer 1 2023
 
Rivierenland Business nummer 5 2022
Rivierenland Business nummer 4 2022
 
Rivierenland Business nummer 3 2022
 
Rivierenland Business nummer 2 2022
 
Rivierenland Business nummer 1 2022
Rivierenland Business nummer 4 2021
 
Rivierenland Business nummer 3 2021
 
Rivierenland Business nummer 2 2021
 
Rivierenland Business nummer 1 2021
Rivierenland Business nummer 4 2020
 
Rivierenland Business nummer 3 2020
 
Rivierenland Business nummer 2 2020
 
Rivierenland Business nummer 1 2020
Rivierenland Business nummer 6 2019
 
Rivierenland Business nummer 5 2019
 
Rivierenland Business nummer 4 2019
 
Rivierenland Business nummer 3 2019
Rivierenland Business nummer 2 2019
 
Rivierenland Business nummer 1 2019
 
Rivierenland Business nummer 6 2018
 
Rivierenland Business nummer 5 2018
Rivierenland Business nummer 4 2018
 
Rivierenland Business nummer 3 2018
 
Rivierenland Business nummer 2 2018
 
Jaarbeurs Special 2018
Rivierenland Business nummer 1 2018
 
Rivierenland Business nummer 6 2017
 
Rivierenland Business nummer 5 2017
 
Rivierenland Business nummer 4 2017
Rivierenland Business nummer 3 2017
 
Rivierenland Business nummer 2 2017
 
Rivierenland Business nummer 1 2017
 
Rivierenland Business nummer 6 2016
Rivierenland Business nummer 5 2016
 
Rivierenland Business nummer 4 2016
 
Rivierenland Business nummer 3 2016
 
Rivierenland Business nummer 2 2016
Rivierenland Business nummer 1 2016
 
Rivierenland Business nummer 6 2015
 
Rivierenland Business nummer 5 2015
 
Rivierenland Business nummer 4 2015
Rivierenland Business nummer 3 2015
 
Rivierenland Business nummer 2 2015
 
Rivierenland Business nummer 1 2015
 
Rivierenland Business nummer 6 2014
Rivierenland Business Tiel special
 
Rivierenland Business nummer 5 2014
 
Rivierenland Business nummer 4 2014
 
Rivierenland Business nummer 3 2014
Rivierenland Business nummer 2 2014
 
Rivierenland Business nummer 1 2014
 
Rivierenland Business nummer 6 2013
 
Gorinchem Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 5 2013
 
Rivierenland Business nummer 4 2013
 
Rivierenland Business nummer 3 2013
 
Neerijnen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 2 2013
 
Rivierenland Business nummer 1 2013
 
Zaltbommel Business Special 2013
 
Geldermalsen Business Special 2013
Rivierenland Business nummer 6 2012
 
Rivierenland Business nummer 5 2012
 
Rivierenland Business nummer 4 2012
 
Rivierenland Business nummer 3 2012
Rivierenland Business nummer 2 2012
 
Rivierenland Business nummer 1 2012
 
Rivierenland Business nummer 6 2011
 
Zederik Business Special 2011
Maas en Waal Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 5 2011
 
Rivierenland Business nummer 4 2011
 
Rivierenland Business nummer 3 2011
Rivierenland Business nummer 2 2011
 
Buren Business Special 2011
 
Rivierenland Business nummer 1 2011
 
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by